Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nad ulicą Warszawską i torami kolejowymi w Rzeszowie powstanie wiadukt

Bartosz Gubernat
Trasa między ulicami Lubelską i Warszawską kosztowała 18,5 mln zł.
Trasa między ulicami Lubelską i Warszawską kosztowała 18,5 mln zł. Krzysztof Łokaj
Na około 200 mln zł szacuje miasto koszt budowy ostatniego, trzeciego etapu drogi łączącej osiedla Załęże i Przybyszówka w Rzeszowie. Zakłada on m.in. powstanie wiaduktu nad ulicą Warszawską.

Koncepcja połączenia jest już gotowa. Zakłada budowę 6,8 km drogi, w tym wiaduktu długiego na około 300 metrów. Poprowadzi on od łącznika z ulicą Lubelską, nad ulicą Warszawską i torami kolejowymi, w kierunku osiedla Miłocin. Tutaj powstanie rondo.

- Następnie droga zostanie skierowana do strefy ekonomicznej Dworzysko, dokąd doprowadzi wzdłuż torów kolejowych. Tym samym ominie okolice ulicy Miłocińskiej, o co wnioskowali mieszkańcy

– tłumaczy Maciej Chłodnicki, rzecznik prezydenta Rzeszowa.

I dodaje, że nowym połączeniem kierowcy dojadą do ulicy Ludwika Chmury, która z kolei łączy się z ulicą Krakowską.

- Na Chmury także chcemy w przyszłości dobudować drugą nitkę jezdni – mówi Maciej Chłodnicki.

Koszt budowy trasy z wiaduktem szacuje się na około 200 mln zł. Miasto będzie wnioskować o dofinansowanie tej inwestycji przez Unię Europejską. Aby było to możliwe, najpierw trzeba będzie zawrzeć porozumienie z marszałkiem województwa. Powód? 1,35 km trasy przebiega poza granicami miasta, a tu Rzeszów zgodnie z prawem nie może wydać swoich pieniędzy.

- W ten sam sposób budowaliśmy na przykład dojazd do drogi S19 od ulicy Podkarpackiej. To miasto było tu inwestorem, ale inwestycja była wspólna – tłumaczy rzecznik prezydenta.

Odpowiedź na sugestie ekspertów

Połączenie drogowe między osiedlami Załęże i Staromieście od lat było wskazywane jako jeden z najbardziej dotkliwych braków w rzeszowskiej infrastrukturze drogowej. To dlatego władze Rzeszowa zdecydowały się wybudować w poprzednim rozdaniu unijnych funduszy most im. Tadeusza Mazowieckiego, wraz z drogami, które połączyły rondo im. Jacka Kuronia z rondem im. Rodziny Ulmów, wybudowanym w ciągu ulicy Lubelskiej.

Kolejny etap tej trasy – łączący ulice Lubelską i Warszawską zostanie oddany do użytku lada dzień. Zdaniem fachowców, którzy proponowali miastu rozwiązania komunikacyjne mające najwydatniej wpłynąć na ruch, te drogi pozwolą jeszcze mocniej odciążyć centrum Rzeszowa. Droga między ulicami Warszawską i Krakowską ma być trzecim, ostatnim etapem tego połączenia.

Połączenie Lubelskiej z Warszawską w Rzeszowie. Nowym łączni...

Południe Rzeszowa też czeka na drogę

Zdaniem ekspertów pilnej rozbudowy wymaga także układ komunikacyjny w południowej części Rzeszowa. Tutaj jako najpilniejszą inwestycję wskazuje się obwodnicę łączącą ulicę Podkarpacką z aleją Sikorskiego. Droga ma przeciąć Lisią Górę i Wisłok, nad którym zaplanowano długi most.

Urzędnicy zapowiadają, że w tym roku postarają się zdobyć wszystkie dokumenty potrzebne do ogłoszenia przetargu na wykonanie tej trasy. Jednocześnie trwają poszukiwania możliwości dofinansowania budowy tej drogi. Wstępnie oszacowano go na około 400 mln zł, ale po kolejnych podwyżkach cen materiałów i usług budowlanych miasto spodziewa się, że będzie on wyższy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24