Nadjeżdża Podmiejska Kolej Aglomeracyjna, która połączy Rzeszów z okolicznymi miejscowościami. Rusza budowa!

Bartosz Gubernat
Bartosz Gubernat
K.Kapica
Pół miliarda złotych pochłonie stworzenie Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej, która połączy Rzeszów z okolicznymi miejscowościami. W urzędzie marszałkowskim podpisano umowy na jej budowę.

- Od Przeworska do Dębicy i od Kolbuszowej do Strzyżowa, przez Rzeszów będą wiodły trasy pociągów, które już zamówiliśmy. Klamka zapadła, najdroższy projekt, jaki realizowaliśmy do tej pory jako samorząd województwa właśnie staje się faktem – mówi Władysław Ortyl, marszałek województwa.

Potężne przedsięwzięcie obejmuje modernizację istniejących juz linii kolejowych, budowę zupełnie nowej, która doprowadzi z Rzeszowa do portu lotniczego w Jasionce, a także wykonanie infrastruktury wzdłuż torów – głównie przystanków i parkingów dla samochodów i rowerów. Województwo będzie realizować go wspólnie PKP PLK S.A. i 16 podkarpackimi gminami. - Projekt nie jest łatwy, ale jestem przekonana, że dzięki dobrej współpracy z samorządami, już w 2022 roku pojedziemy pociągami w tym obszarze. Pomoże to odkorkować aglomerację rzeszowską i poprawić jakość powietrza w regionie - mówi Ewa Draus, wicemarszałek województwa.

Czytaj także

- O budowę kolei zabiegaliśmy od 2013 roku i teraz jest moment przełomowy, prace nareszcie się rozpoczną. A dla naszych mieszkańców to bardzo ważna sprawa. Dostaniemy szybkie i wygodne połączenie z Rzeszowem, do którego mnóstwo ludzi dojeżdża do szkoły i pracy. Po uruchomieniu kolei w pełnym zakresie, szybkie szynobusy będą kursować rano i popołudniu co pół godziny – mówi Jan Zuba, burmistrz Kolbuszowej. I zwraca uwagę, że w tej chwili liczba połączeń autobusowych ze stolicą regionu jest zbyt mała.

- Brakuje przewoźników, a ci, którzy świadczą usługi busami, nie są w stanie przewieźć wszystkich pasażerów. To rodzi poważne problemy, między innymi z dojazdem młodzieży do szkół – mówi burmistrz Zuba.

Szacuje się, że po modernizacji linii kolejowej czas podróży koleją z Kolbuszowej do Rzeszowa skróci się do około 30 minut. Tymczasem jazda samochodem na tej trasie trwa w tej chwili nawet 40 minut. Aby zachęcić pasażerów do pozostawienia samochodów i przesiadki na kolej, gminy wspólnie z PKP zmodernizują także infrastrukturę towarzyszącą linii kolejowej. Powstaną m.in. nowe przystanki i miejsca parkingowe.

- My zaplanowaliśmy przede wszystkim centrum przesiadkowe na bazie obecnego budynku dworcowego. W jednym miejscu spotkają się tu transport kolejowy i autobusowy. Powstanie 120 miejsc na auta, parking dla rowerów, nowe drogi i chodniki oraz zatoka dla autobusów. W budynku dworca znajda się m.in. poczekalnia dla podróżnych, pokój dla matki z dzieckiem, świetlica dla młodzieży z punktem bibliotecznym i bar. Swoje pomieszczenia dostaną tutaj też straż miejska, centrum monitoringu i centrum świadczeń rodzinnych. Aby mieszkańcy mogli załatwić sprawy bezpośrednio po wyjściu z pociągu – wylicza Jan Zuba.

Na liniach kolei będzie 20 przystanków. Szynobusy mają tu kursować z częstotliwością co 30 minut.

ZOBACZ TEŻ: Kobieta kierowca autobusu. Monika pracuje w rzeszowskim MPK

Wideo

Komentarze 22

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Myszka Miki

I następnie izolacja kolejową pozostałych miast województwa. A o największym na pokarpacu punkcie przesiadkowym to się zapomina....o Bieszczadach także tam pewnie starczą drezyny .... ech..... Szkoda słów....

G
Gość

"Szacuje się, że po modernizacji linii kolejowej czas podróży koleją z Kolbuszowej do Rzeszowa skróci się do około 30 minut"

Wow, z 33 minut dotychczas.

T
Tomek
25 września, 21:49, Gość:

oj dzieje sie w miescie, dzieje. a tadziu nie musi nawet kiwac palcem. zmniejsza mu korki na ulicach? super. 80 latek nie moze sie przemeczac. a do konca kadencji jeszcze dlugie 4 lata. zamek mu nawet dali w prezencie lol

26 września, 03:55, Gość:

inwestycja dotyczy rzeszowa (dworzec, perony, centrum komunikacyjne, podziemny parking, tunele, trakcja, szynobusy i wiecej), a nazwisko gospodarza nie pojawia sie ani razu w tekscie. ale zobaczcie kto jest na zdjeciu nowin w miejscu maszynisty. kogo widzicie? lol

26 września, 11:38, Monia:

Ludzie, mieszacie inwestycje, aż głowa puchnie.

W skrócie: to co teraz się dzieje w Rzeszowie realizuje PKP (dworzec, przystanek Rzeszów-Zachodni, perony, tunel, itd.) i Miasto (RCK, ul. Batorego).

Artykuł dotyczy PKA, czyli Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej, czyli projektu, który jest koordynowany przez samorząd województwa (Marszałek m.in. zakupił tabor, który będzie obsługiwał PKA), jak również samorządy, których dotyczy PKA. Swoją część ma również PKP PLK - nowa linia do Jasionki. Reasumując można powiedzieć, że to co zrobi Rzeszów (RCK), jest w powiązane z PKA, tak jak np. Głogów Młp. zrealizować zadania dot. dworca PKP, infrastruktury parkingowej w ramach innego projektu (transportowego).

Ale cały projekt PKA to nie projekt Rzeszowa!

Ja rozumiem, że temat nie jest prosty, szczególnie, że samo PKP ma kilka spółek, które realizują projekty (dworzec - PKP, a infrastrukturę liniową - PKP PLK), ale proponuję przed pisaniem tego typu rzeczy jednak trochę doczytać i zapoznać się z tematem.

Po pierwsze:

Budynek dworcowy owszem remontuje PKP S.A.

Układ torowy, przejście podziemne, perony i nowy przystanek Rzeszów zachodni buduje PKP PLK S.A. które mają ze sobą tyle wspólnego co PGE i Tauron.

To po pierwsze.

Plac na przed dworcem dostało miasto od PKP S.A.

Co do Batorego to teren cały należy do PKP PLK S.A. a nie do miasta i w tej części nic nie będzie nowego ( oprócz wiaduktu i przejazdu pod torami )

G
Gość
25 września, 21:49, Gość:

oj dzieje sie w miescie, dzieje. a tadziu nie musi nawet kiwac palcem. zmniejsza mu korki na ulicach? super. 80 latek nie moze sie przemeczac. a do konca kadencji jeszcze dlugie 4 lata. zamek mu nawet dali w prezencie lol

26 września, 03:55, Gość:

inwestycja dotyczy rzeszowa (dworzec, perony, centrum komunikacyjne, podziemny parking, tunele, trakcja, szynobusy i wiecej), a nazwisko gospodarza nie pojawia sie ani razu w tekscie. ale zobaczcie kto jest na zdjeciu nowin w miejscu maszynisty. kogo widzicie? lol

26 września, 05:38, Monia:

Ludzie, mieszacie inwestycje, aż głowa puchnie.

W skrócie: to co teraz się dzieje w Rzeszowie realizuje PKP (dworzec, przystanek Rzeszów-Zachodni, perony, tunel, itd.) i Miasto (RCK, ul. Batorego).

Artykuł dotyczy PKA, czyli Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej, czyli projektu, który jest koordynowany przez samorząd województwa (Marszałek m.in. zakupił tabor, który będzie obsługiwał PKA), jak również samorządy, których dotyczy PKA. Swoją część ma również PKP PLK - nowa linia do Jasionki. Reasumując można powiedzieć, że to co zrobi Rzeszów (RCK), jest w powiązane z PKA, tak jak np. Głogów Młp. zrealizować zadania dot. dworca PKP, infrastruktury parkingowej w ramach innego projektu (transportowego).

Ale cały projekt PKA to nie projekt Rzeszowa!

Ja rozumiem, że temat nie jest prosty, szczególnie, że samo PKP ma kilka spółek, które realizują projekty (dworzec - PKP, a infrastrukturę liniową - PKP PLK), ale proponuję przed pisaniem tego typu rzeczy jednak trochę doczytać i zapoznać się z tematem.

no ale ja dokladnie o tym pisze. nazwisko gospodarza nie pojawia sie w artykule, bo miasto nic do nich nie ma, mimo ze w nim sie dzieja. ludzie o tym nie wiedza, wiec mysla ze inwestycje prowadzi miasto. na tym polega "sukces: prezydenta. i jeszcze to komiczne zdjecie ktore zamiescily nowiny lol

M
Monia
25 września, 21:49, Gość:

oj dzieje sie w miescie, dzieje. a tadziu nie musi nawet kiwac palcem. zmniejsza mu korki na ulicach? super. 80 latek nie moze sie przemeczac. a do konca kadencji jeszcze dlugie 4 lata. zamek mu nawet dali w prezencie lol

26 września, 03:55, Gość:

inwestycja dotyczy rzeszowa (dworzec, perony, centrum komunikacyjne, podziemny parking, tunele, trakcja, szynobusy i wiecej), a nazwisko gospodarza nie pojawia sie ani razu w tekscie. ale zobaczcie kto jest na zdjeciu nowin w miejscu maszynisty. kogo widzicie? lol

Ludzie, mieszacie inwestycje, aż głowa puchnie.

W skrócie: to co teraz się dzieje w Rzeszowie realizuje PKP (dworzec, przystanek Rzeszów-Zachodni, perony, tunel, itd.) i Miasto (RCK, ul. Batorego).

Artykuł dotyczy PKA, czyli Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej, czyli projektu, który jest koordynowany przez samorząd województwa (Marszałek m.in. zakupił tabor, który będzie obsługiwał PKA), jak również samorządy, których dotyczy PKA. Swoją część ma również PKP PLK - nowa linia do Jasionki. Reasumując można powiedzieć, że to co zrobi Rzeszów (RCK), jest w powiązane z PKA, tak jak np. Głogów Młp. zrealizować zadania dot. dworca PKP, infrastruktury parkingowej w ramach innego projektu (transportowego).

Ale cały projekt PKA to nie projekt Rzeszowa!

Ja rozumiem, że temat nie jest prosty, szczególnie, że samo PKP ma kilka spółek, które realizują projekty (dworzec - PKP, a infrastrukturę liniową - PKP PLK), ale proponuję przed pisaniem tego typu rzeczy jednak trochę doczytać i zapoznać się z tematem.

G
Gość
25 września, 21:49, Gość:

oj dzieje sie w miescie, dzieje. a tadziu nie musi nawet kiwac palcem. zmniejsza mu korki na ulicach? super. 80 latek nie moze sie przemeczac. a do konca kadencji jeszcze dlugie 4 lata. zamek mu nawet dali w prezencie lol

inwestycja dotyczy rzeszowa (dworzec, perony, centrum komunikacyjne, podziemny parking, tunele, trakcja, szynobusy i wiecej), a nazwisko gospodarza nie pojawia sie ani razu w tekscie. ale zobaczcie kto jest na zdjeciu nowin w miejscu maszynisty. kogo widzicie? lol

G
Gość

oj dzieje sie w miescie, dzieje. a tadziu nie musi nawet kiwac palcem. zmniejsza mu korki na ulicach? super. 80 latek nie moze sie przemeczac. a do konca kadencji jeszcze dlugie 4 lata. zamek mu nawet dali w prezencie lol

G
Gość
25 września, 15:30, Koleś:

Jakości powietrza to nie poprawi bo motoryzacja nie ma praktycznie żadnego wpływu na powietrze, tylko kominy w sezonie grzewczym.

Węgiel powoduje 4 %smogu a samochody 8%

G
Gość

remonty na kolei są częściej niż padający deszcz; nie dziwię się że odcinki eksploatowane intensywnie tego wymagają ale są takie, po których nawet jeden pociąg dziennie nie jeździł i remonty się odbywały corocznie

K
Koleś

Jakości powietrza to nie poprawi bo motoryzacja nie ma praktycznie żadnego wpływu na powietrze, tylko kominy w sezonie grzewczym.

G
Gość

"szybkie szynobusy będą kursować rano i popołudniu co pół godziny" "Pomoże to odkorkować aglomerację rzeszowską" i ... zakorkować Łańcut.

M
Monia
25 września, 12:58, Gość:

zadna kolej aglomeracyjna tylko zwykłe pkp, te nowiny brednie wypisuja a głupi rzeszow sie lansuje.

I tutaj pokazujesz nieznajomość tematu, otóż PKA nie stanowi "własności" PKP, tylko jest to kolej samorządowa. Takie funkcjonują również w innych województwach, np. Koleje Małopolskie Sp. z o.o., czyli spółka założona przez samorząd woj. małopolskiego. Warto najpierw doczytać, a nie wypisywać "brednie" cytując powyższy komentarz.

m
mafia watowska

odebrać andersowej kasę za loty do usa albo banasiowi naliczyć vat i podatek to bedzie za co kupić pociągi

b
big t
25 września, 8:00, Gość:

Zachęcą do kolei przez uprzykrzanie życia kierowcą przez stwarzanie ograniczeń, zwężeń i zwiększenie opłat parkingowych. Zorganizowana grupa która zmusza do korzystania z ich usług.

a ja zachęcam po słownik

G
Gość
25 września, 09:28, Monia:

Zauważam jedną prawidłowość (szczególnie w Internecie) - jak nic nie jest robione ludzie narzekają, jak coś się robi - ludzie narzekają. Mam wrażenie, że w Internecie wypowiadają się w 90% sfrustrowani malkontenci, którzy starają się zaistnieć swoimi (często) pozbawionymi argumentów komentarzami.

A co do PKA - bardzo dobrze, że stworzy się wygodną alternatywę dla samochodów. Myślę, że z tego rozwiązania skorzysta spora część mieszkańców Podkarpacia, oczywiście w promieniu działania Kolei.

O to to. Nie Ty pierwsza zauważyłaś hipokryzje komentujących. Oczywiście nie wszystkic, raczej stałych bywalców

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3