Nadwaga jest wrogiem kręgosłupa

Rozmawiała Grażyna Woźniak
- Przyczyna około 90 procent skrzywień kręgosłupa jest nieznana - podkreśla dr nauk. med. Ryszard Bielak.
- Przyczyna około 90 procent skrzywień kręgosłupa jest nieznana - podkreśla dr nauk. med. Ryszard Bielak. Fot. Krystyna Baranowska
Udostępnij:
Rozmowa z dr nauk. med. Ryszardem Bielakiem ortopedą ze Szpitala Wojewódzkiego nr. 2 w Rzeszowie.

- Najwięcej wad postawy wynika z niewłaściwego trybu życia. Jakie mogą być tego efekty?

- To przede wszystkim wszelkiego rodzaju skrzywienia kręgosłupa m. in. skolioza, czyli boczne skrzywienie. Lordoza to z kolei zbytnie wygięcie lędźwi ku przodowi. Kyfoza, wygięcie ku tyłowi odcinka piersiowego kręgosłupa, czyli tzw. plecy okrągłe.

- Można ustalić przyczyny tych schorzeń?

- Przyczyna około 90 procent skrzywień kręgosłupa jest nieznana Wielu specjalistów twierdzi jednak, że dużą rolę odgrywają zaburzenia hormonalne oraz kłopoty z błędnikiem. Nie należy także zapominać o naszych złych nawykach, nieprawidłowej postawie zarówno podczas pracy, jak odpoczynku. Mało aktywny tryb życia powoduje osłabienie mięśni, utrzymujących prawidłowa postawę ciała. Stąd też rośnie liczba dzieci i młodzieży z problemami kręgosłupa..

- Na kręgosłup często narzekają również ludzie otyli?

- Nadwaga jest groźnym wrogiem naszego kręgosłupa. Może prowadzić do przedwczesnego ścierania się dysków. Każdy nadprogramowy kilogram masy ciała obciąża lędźwiowy odcinek kręgosłupa o dodatkowe siedem kilogramów Warto, więc zadbać o zdrową dietę, z nabiałem i świeżymi warzywami w roli głównej. Systematyczne dostarczanie organizmowi wapnia skutecznie ochroni przed osteoporozą. Powinny o tym pamiętać, szczególnie kobiety po czterdziestce...

- Czy są skuteczne i w miarę proste metody, które pozwalają na utrzymanie kręgosłupa w dobrej kondycji?

- Warto zadbać, by materac, na którym śpimy był równy, dość twardy i płaski. Jego grubość nie powinna przekraczać 20 cm. Także kształt poduszek nie pozostaje bez znaczenia. Warto również wyrobić sobie nawyk spania w pozycji embrionalnej, najzdrowszej dla naszego kręgosłupa. Spacery, jazda na rowerze, pływanie doskonale zregenerują nasze mięśnie i kręgi. Warto tez zadbać i o to by nie dźwigać zbyt wyładowanych ciężarami siatek, czy toreb, Pamiętajmy też o plecakach swoich pociech, by nie były nadmiernie przeciążone. Jeśli już zmuszeni jesteśmy do wielogodzinnej pracy przy biurku postarajmy się o jego właściwą wysokość..

- Jakie wady bywają najczęściej stwierdzane u dzieciaków?

- Płaskostopie, koślawe kolana wykrzywione w kształcie litery X, czy szprotawe, układające się w C, plecy okrągłe, deformacje klatki piersiowej. Nie leczone i nie korygowane ćwiczeniami, wady te z wiekiem się pogłębiają. Bywa, że wymagają korekcji operacyjnej.

- A jakiej rady należałoby udzielić młodym mamom?

- Dzieciak, zaczynający chodzić, swe pierwsze kroki powinien stawiać we właściwym obuwiu. Buty powinny być nad kostkę, twarde, mocno związane. O szmaciakach nie może tu być mowy! Trzeba pamiętać również i o tym, że dzieciak sam zdecyduje, kiedy popróbować swych sił i stawać na nogi. Ustawianie malucha na siłę nawet przy poręczach łóżeczka nie jest najlepszym pomysłem. O wady kończyn dolnych wówczas nietrudno

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Nowiny 24
Dodaj ogłoszenie