Nadziemna kolejka dzieli rzeszowian. Mieszkańcy woleliby tramwaj

Bartosz Gubernat
Urząd Miasta Rzeszowa
Dodaj komentarz:
Udostępnij:
- Kolejka, którą chce budować prezydent nadaje się do parku rozrywki, a nie do miasta - twierdzi Wojciech Tworek, student Politechniki Rzeszowskiej. - To nieprawda. System jest nowoczesny, wydajny i pomoże rozładować korki - ripostują władze Rzeszowa.

Miejska kolejka w Rzeszowie - wizualizacje

Kursująca 4,5 m nad ziemią kolej ma powstać w Rzeszowie do 2012 roku. Pomysł przywieziony ze Szwajcarii przez prezydenta Ferenca wstępnie zaakceptowali już fachowcy z hiszpańskiej firmy Apia XXI, którzy badają od października natężenie ruchu w mieście. To przy ich udziale powstała ostatnia koncepcja trasy kolejki.

Mieszkańcy są sceptyczni

Wczoraj do późnego wieczora na temat budowy trasy rozmawiano w ratuszu. W debacie zorganizowanej przez radnych Platformy Obywatelskiej i Prawa i Sprawiedliwości uczestniczyli fachowcy od transportu i mieszkańcy Rzeszowa.

Zdaniem Wojciecha Tworka, studenta Politechniki Rzeszowskiej, rozwiązanie zaproponowane przez urzędników nie ma szans na powodzenie.

- Systemy transportu na całym świecie śledzę od dawna. Czytałem sporo na temat szwajcarskiej kolejki, którą zachwycają się nasi urzednicy. To rozwiązanie stosowane w innych krajach jako atrakcja turystyczno rozrywkowa. Prawdziwym lekarstwem byłaby ciężka, duża kolej, taka, jakie buduje się np. w Japonii. Małą kolejkę zamontowano np. w Moskwie i tam okazała się klapą - tłumaczy Tworek.

Tramwaj dobry, ale za drogi

W podobnych duchu wypowiada się Adam Sapeta, architekt z Rzeszowa. Jego zdaniem znacznie lepszym rozwiązaniem byłaby budowa systemu szybkiego tramwaju miejskiego. Zdaniem Marka Ustrobińskiego, wiceprezydenta Rzeszowa nie ma na to jednak szans.

- Owszem, tramwaj to świetne rozwiązanie, ale o wiele droższe i wymagające większej ilości miejsca niż kolejka. Dlatego nie bierzemy go pod uwagę. W przeciwieństwie do kolejki. To na razie tylko pierwszy odcinek. Jeśli z czasem ją rozbudujemy, bardzo się w mieście przyda - mówi Ustrobiński.

Podczas wczorajszej debaty rozmawiano jeszcze m.in. na temat przyszłości MPK Rzeszów, planów rozbudowy sieci ścieżek rowerowych i pomysłu powrotu do płatnej strefy parkowania w centrum.

Wideo

Komentarze 97

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

a
antoine clamaran
W dniu 12.02.2010 o 15:40, Pała z Historii napisał:

Okrzeja był młodym rewolucjonistą walczącym z caratem. Został za to stracony. Dla mnie to jest on uosobieniem młodzieńczych ideałów wprowadzonych w czyn, a nie komuchem, w rozumieniu poźniejszego sowieckiego i PRL-owskiego komunizmu. On był socjalistą i działaczem niepodległościowym, podobnie jak Piłsudski. I ulica Okrzei powinna zostać w Rzeszowie. Trochę rozsądku by się niektórym przydało



jaki carat by pusty bęcwale jaki carat tu na Podkarpcaiu była monarchia habsburska i byliśmy szczęśliwymi poddanymi ś.p. Franza Jozefa. chanat moskiewski to była kongresówka kielce ostrołeka i inne dzikeie ruskie prowincje .pomyliłeś cywilizacje i regiony palancie my tu mamy jakieś okrzeje i balladyny w du*** i jeszcze dalej nie ta bajka nie ten cyrk.najpierw sam poducz się historien świno i potem obrażaj Rz-ów i Podkarpacie.tfu!!
P
Pała z Historii
s[fthpss[fthps[th napisał:

ostał jeden komuch -Okrzeja,wieśniaku nieuku



Okrzeja był młodym rewolucjonistą walczącym z caratem. Został za to stracony. Dla mnie to jest on uosobieniem młodzieńczych ideałów wprowadzonych w czyn, a nie komuchem, w rozumieniu poźniejszego sowieckiego i PRL-owskiego komunizmu. On był socjalistą i działaczem niepodległościowym, podobnie jak Piłsudski. I ulica Okrzei powinna zostać w Rzeszowie. Trochę rozsądku by się niektórym przydało
g
g;h]stfh]s[fthps[th
W dniu 11.02.2010 o 07:50, Gość napisał:

No tak, komuszki lokalne wybudowaliby kilka takich pomników, gdyby mogli. Dziw bierze że nie przywrócili ulicy Lenina, Dzierzyńskiego itd. Ale rondo Kuronia udało im sie przeforsować- wstyd!!!


ostał jeden komuch -Okrzeja,wieśniaku nieuku
G
Gość
W dniu 11.02.2010 o 23:32, Pan z Wąsikiem napisał:

Ale zawsze będzie zadupiem, tak jak Polska będzie zadupiem Europy i całej reszty rozwiniętego świata Zabolało co ? Niestety u nas zwłaszcza w Rzeszowie cham na chamie chamem pogania A tak dla informacji to moi dziadkowie i rodzice mieszkali i mieszkają w Rzeszowie Trochę poczucia humoru osiołku betlejemski A chamstwu "trza" by było powiedzieć stanowcze nie Niech robi w swoich pipidówach, w swoich urzędach gminy i sołectwach, albo na roli tam gdzie ich przodkowie Niestety nie mogę się modlić bo jestem niewierzący, a klepanie zdrowasiek i ojczenaszków dla kawału, śmieszy mnie średnio, a już na pewno w intencji ściągnięcia jeszcze większej liczby buraków do Rzeszowa. Wypowidz się jasno: Jesteś za robieniem nalotów i inspekcji czystości pazurów, kopyt, ogonów i sierści naszych urzędników czy nie? Mają zmieniać codziennie onuce czy też nie do kroćset? Proszę o szybką i wyczerpującą odpowiedź


Jakos Ci nie wierzę,że Twoiu Przodkowie pochodzą z Rzeszowa bo takich po prostu nie ma. Jeszcze wiele lat upłynie jak Podkarpacie uzna twoje misto za stolice.
P
Pan z Wąsikiem
W dniu 11.02.2010 o 22:42, Gość napisał:

O czym ty ośle piszesz? Przecież Rzeszów to jedna wielka wiocha, a ty zapewne jesteś pierwszym pokoleniem, które tu mieszka. Jak czytam takie wypociny to mi się słabo robi. Gdyby nie to "chamstwo" to Rzeszów byłby nadal 40 tys. miasteczkiem, więc skończ pieprzyć i módl się aby właśnie to chamstwo zechciało zamieszkać w Rzeszowie, bo konkurencja jest BARDZO duża, a wtedy to miasto na wieki pozostanie prowincjonalnym zadupiem.



Ale zawsze będzie zadupiem, tak jak Polska będzie zadupiem Europy i całej reszty rozwiniętego świata

Zabolało co ? Niestety u nas zwłaszcza w Rzeszowie cham na chamie chamem pogania

A tak dla informacji to moi dziadkowie i rodzice mieszkali i mieszkają w Rzeszowie

Trochę poczucia humoru osiołku betlejemski

A chamstwu "trza" by było powiedzieć stanowcze nie Niech robi w swoich pipidówach, w swoich urzędach gminy i sołectwach, albo na roli tam gdzie ich przodkowie
Niestety nie mogę się modlić bo jestem niewierzący, a klepanie zdrowasiek i ojczenaszków dla kawału, śmieszy mnie średnio, a już na pewno w intencji ściągnięcia jeszcze większej liczby buraków do Rzeszowa.

Wypowidz się jasno: Jesteś za robieniem nalotów i inspekcji czystości pazurów, kopyt, ogonów i sierści naszych urzędników czy nie? Mają zmieniać codziennie onuce czy też nie do kroćset?

Proszę o szybką i wyczerpującą odpowiedź
s
saucemoney
W dniu 11.02.2010 o 22:42, Gość napisał:

O czym ty ośle piszesz? Przecież Rzeszów to jedna wielka wiocha, a ty zapewne jesteś pierwszym pokoleniem, które tu mieszka. Jak czytam takie wypociny to mi się słabo robi. Gdyby nie to "chamstwo" to Rzeszów byłby nadal 40 tys. miasteczkiem, więc skończ pieprzyć i módl się aby właśnie to chamstwo zechciało zamieszkać w Rzeszowie, bo konkurencja jest BARDZO duża, a wtedy to miasto na wieki pozostanie prowincjonalnym zadupiem.



jeśli Rz-eszów jest jedną wiochą to polska jest ścierniskiem a ty krasym grzbietem znad buga...nie obrażaj Rz-owa sierściuchu bo to jedno z najbardziej zadbanych i eleganckich miast 80 procent polskich miast nawet większych wygląda jak rozdupczone kurniki ,ba nawet większość Podkarpackich wsi lepiej od niejednego zadupia z prawami miejskimi wygląda.
G
Gość
W dniu 11.02.2010 o 22:27, Pan z WĄsikiem napisał:

A ja mam taki pomysł żeby skończyć wreszcie z wpuszczaniem wieśniaków do roboty w Rzeszowie. Ilu chomontów zatrudnionych po znajomości dojeżdza codziennie do roboty w UW, w Urzędzie Miasta albo Urzędzie Marszałkowskim oraz pozostałych urzędach i zakładach pracy. Jesteś z tzw terenu - RABOTAJ CHŁOPKU W TERENIE Zaraz skończą się korki i problemy z parkingami Powinno wprowadzić się selekcję, pod względem znajomości poprawnej polszczyzny oraz czystości "paznokciów" oraz włosia porastającego czaszki. Sprawdzać także bucom stan higieniczny skarpet. Zdzierać obuwie i badać to wszystko! Ostatnio widziałem filmik w TVP Rzeszów z Urzędu Marszałkowskiego - za sam pysk, tłuste zaczesy i stodołowe wygnioty na łbach powinni dostać ZAKAZ WJAZDU DO MIASTA! Czesiek jak z wyra wstał tak gajer przyoblekł i z sionem we łbie i śpiochami w "ślipioch" pod samiuśkom robote "furom" zajechoł. Jakby ci chuchnął to by ci skóra owrzodziała i zeszła do kości. Taki chuch ma skubany. Jeden z drugim Nie wpuszczać ćwieków do miasta. To jest jedyny sposób rozwiązania problemu korków i chamstwa na terenie Rzeszowa


O czym ty ośle piszesz? Przecież Rzeszów to jedna wielka wiocha, a ty zapewne jesteś pierwszym pokoleniem, które tu mieszka. Jak czytam takie wypociny to mi się słabo robi. Gdyby nie to "chamstwo" to Rzeszów byłby nadal 40 tys. miasteczkiem, więc skończ pieprzyć i módl się aby właśnie to chamstwo zechciało zamieszkać w Rzeszowie, bo konkurencja jest BARDZO duża, a wtedy to miasto na wieki pozostanie prowincjonalnym zadupiem.
P
Pan z WĄsikiem
W dniu 11.02.2010 o 22:07, pb napisał:

Jestem za utworzeniem sieci helikopterów transportowych. Za lądowiska-przystanki mogą służyć ronda w mieście. Można uruchomić również śmigłowce pospieszne, które będą zrzucaly pasażerów z odpowiedniego pułapu na przygotowane wcześniej poduszki (odpada czas na start i lądowanie). Jeśli będzie sporo pasażerów, to można do tych helikopterów podwiesić gondole - wówczas zwiększy się ilość fruwających pasażerów.



A ja mam taki pomysł żeby skończyć wreszcie z wpuszczaniem wieśniaków do roboty w Rzeszowie. Ilu chomontów zatrudnionych po znajomości dojeżdza codziennie do roboty w UW, w Urzędzie Miasta albo Urzędzie Marszałkowskim oraz pozostałych urzędach i zakładach pracy.
Jesteś z tzw terenu - RABOTAJ CHŁOPKU W TERENIE Zaraz skończą się korki i problemy z parkingami

Powinno wprowadzić się selekcję, pod względem znajomości poprawnej polszczyzny oraz czystości "paznokciów" oraz włosia porastającego czaszki. Sprawdzać także bucom stan higieniczny skarpet. Zdzierać obuwie i badać to wszystko!

Ostatnio widziałem filmik w TVP Rzeszów z Urzędu Marszałkowskiego - za sam pysk, tłuste zaczesy i stodołowe wygnioty na łbach powinni dostać ZAKAZ WJAZDU DO MIASTA! Czesiek jak z wyra wstał tak gajer przyoblekł i z sionem we łbie i śpiochami w "ślipioch" pod samiuśkom robote "furom" zajechoł. Jakby ci chuchnął to by ci skóra owrzodziała i zeszła do kości. Taki chuch ma skubany. Jeden z drugim

Nie wpuszczać ćwieków do miasta. To jest jedyny sposób rozwiązania problemu korków i chamstwa na terenie Rzeszowa
p
pb
Jestem za utworzeniem sieci helikopterów transportowych. Za lądowiska-przystanki mogą służyć ronda w mieście. Można uruchomić również śmigłowce pospieszne, które będą zrzucaly pasażerów z odpowiedniego pułapu na przygotowane wcześniej poduszki (odpada czas na start i lądowanie). Jeśli będzie sporo pasażerów, to można do tych helikopterów podwiesić gondole - wówczas zwiększy się ilość fruwających pasażerów.
G
Gość
W dniu 11.02.2010 o 20:48, lord dad napisał:

jeszcze dużo chleba musisz zjeść, żeby móc logicznie myśleć.narazie to pierniczysz jak mały kazio po dużym piwku...i tyle chłopcze ty nawet nie wiesz o czym piszesz jak już pisałem tramwaj to możesz sobie pod chałupą postawić taki z demobilu..a utobus jest pojemniejszy, ale korzysta z DRÓG PUBLICZNYCH JEST WIĘC NARAŻONY NA KORKI ITP. kolejka jest niezależna od ruchu ulicznego I TYM SAMYM JUŻ NA WSTĘPIE ZYSKUJE OGROMNĄ PRZEWAGĘ ale w twoim małym móżdżku jest miejsce tylko na wozy drabiniaste,drezyny strażackie i zaprzęgi naftowe...ahoj!


I kolejna dawka bluzgów, ale to normalne u takich ludzi. Gdybyś przeczytał wcześniejsze posty to może by cię trochę oświeciło. Nie wiem coś się tak uczepił tego tramwaju jak rzep psiego ogona. Poza tym prosiłem o rzeczowy argument i znowu nic.
Autobus jest narażony na korki, nie inaczej, ale to już zostało omówione, tak jak wyżej pisałem, we wcześniejszych postach. Przypomnę pokrótce:
- płatny wjazd do centrum w określonych godzinach,
- wyznaczenie pasów dla autobusów (buspas'ów),
- wprowadzenie autobusów, tzw. pośpiesznych (nie zatrzymują się na wszystkich przystankach),
- dokończenie północnej obwodnicy od ronda Kuronia do Warszawskiej i dalej do Okulickiego (skrzyżowania bezkolizyjne),
- przebudowanie skrzyżowań na istniejącej obwodnicy w skrzyżowania bezkolizyjne,
- przedłużenie Rejtana do Ciepłowniczej,
- budowa parkingów (miejsc przesiadkowych na szynobus czy MPK)
A to, że autobus korzysta z dróg to tylko zaleta, bo dojedzie wszędzie a ta kolejka nie ma szans. Jedyny sensowny pomysł związany z kolejkami to rozbudowa infrastruktury szynowej, tak aby szynobusy mogły objąć większą część Rzeszowa. Tak szynobusy bo w przeciwieństwie do tego cuda to normalny środek transportu.

Do cih

Nawet bez uwzględnienia powyższych propozycji jestem pewny, że autobusy przewiozą więcej osób w ciągu godziny na tej trasie niż ta kolejka. Nie zapominaj, że są cztery składy tak więc dwa w każdą stronę. Przy 30 km/h trasę bez zatrzymywania przejadą w ciągu +- 15min (ok 6 km), czyli w ciągu godziny będzie jechało dwa składy. A to oznacza przetransportowanie aż 110 osób/godzinę. Poprawcie mnie jeśli się mylę.
l
lord dad
W dniu 11.02.2010 o 20:23, A napisał:

Nie ośmieszaj się człowieku, bo nie podałeś ŻADNEGO argumentu, kompletnie żadnego merytorycznego argumentu. Powtarzasz tylko slogany. Uzasadnij proszę choć jeden z nich. "Pomysł jest przemyślany", Ty chyba żartujesz, tu nie ma krzty logiki, potwierdzeniem są słowa we wstępie "System jest ..., wydajny" i tu posilę się liczbami podanymi wcześniej przez forumowicza:"autobus pomiesci 100 osobtramwaj pomiesci 200 osobkolejka pomiescie 56 osobz czego pamiętajmy ze codziennie po Rzeszowie jezdzi 160 autobusów więc jednorazowo może nimi przemieszczać się 16tyś ludzi. Cała linia kolejki ( 4 składy ) jednorazowo pomieści troszkę ponad 200 osób (2 autobusy)."



jeszcze dużo chleba musisz zjeść, żeby móc logicznie myśleć.narazie to pierniczysz jak mały kazio po dużym piwku...i tyle chłopcze ty nawet nie wiesz o czym piszesz jak już pisałem tramwaj to możesz sobie pod chałupą postawić taki z demobilu..a utobus jest pojemniejszy, ale korzysta z DRÓG PUBLICZNYCH JEST WIĘC NARAŻONY NA KORKI ITP. kolejka jest niezależna od ruchu ulicznego I TYM SAMYM JUŻ NA WSTĘPIE ZYSKUJE OGROMNĄ PRZEWAGĘ ale w twoim małym móżdżku jest miejsce tylko na wozy drabiniaste,drezyny strażackie i zaprzęgi naftowe...ahoj!
c
cih
W dniu 11.02.2010 o 20:23, A napisał:

Nie ośmieszaj się człowieku, bo nie podałeś ŻADNEGO argumentu, kompletnie żadnego merytorycznego argumentu. Powtarzasz tylko slogany. Uzasadnij proszę choć jeden z nich. "Pomysł jest przemyślany", Ty chyba żartujesz, tu nie ma krzty logiki, potwierdzeniem są słowa we wstępie "System jest ..., wydajny" i tu posilę się liczbami podanymi wcześniej przez forumowicza:"autobus pomiesci 100 osobtramwaj pomiesci 200 osobkolejka pomiescie 56 osobz czego pamiętajmy ze codziennie po Rzeszowie jezdzi 160 autobusów więc jednorazowo może nimi przemieszczać się 16tyś ludzi. Cała linia kolejki ( 4 składy ) jednorazowo pomieści troszkę ponad 200 osób (2 autobusy)."


Nie liczy się ile pomieści autobus tylko ile osób jest w stanie przewieźć autobus w godz. od 15.00 do 16.00 i porównać ile jest w stanie przewieżć w tym czasie kolejka na tej samej trasie... to takie podstawy logicznego myślenia;-)
c
cih
W dniu 11.02.2010 o 19:42, rzeszowianin73 napisał:

A nie byłoby lepiej i prościej postawić z 3-4 mosty na wisłoku i pobudować zjazdy żeby odkorkować ruch w centrum miasta ?


Jeśli udrożnisz tylko fragment to zakorkujesz w innym miejscu...
c
cih
Muszę przyznać że ta kolejka to na dzien dzisiejszy jedyne rozsądne rozwiązanie transportu w Rzeszowie. Łatwa w budowie (konstrukcja stalowa na palach żelbetowych), niezbyt droga, nie przeszkadza innym środkom lokomocji (jedyna alternatywa to tylko metro). Myśle że należy popatrzeć na nią jak na autobus lini 0 odjeżdżający powiedzmy co 10 min. i nie zatrzymujący się w korkach. A jeśli weżniemy pod uwagę rozbudowę o nowe linie? Jak dla mnie to coś o co warto zawalczyć.
A
A
W dniu 11.02.2010 o 19:45, lord dad napisał:

pomysł tej kolejki jest bardzo ciekawy i przemyślany,takie rozwiązanie jest dobrą i ciekawą altenatywą dla innych form transportu,Rz-ów jeśli myśli o rozwoju i poważnym kroku naprzód, potrzebuje rozwiązań wybiegających naprzód i ten projekt spełnia te wymagania.tramwaj jako taki jest po prostu nieeefektywny i koszmarnie w porównaniu z kolejką drogi ,magistrala wymaga ogromnego terenu, po za tym tabor tramwajowy to też setki milionów euro chyba że ktoś myśli o tramwajach w kategoriach tych rozklekotanych węglówek które toczą się po koślawych torach gdzieś po mazowszu, łódzkim, czy śląsku.linie tramwajowe w poważnych krajach jak choćby Węgry,Slowensko,czy Austria to koszt naprawdę kolosalny i z punktu widzenia Rz-owa bezsensowny.dlatego jeśli insteje taka chansa, żeby ten projekt zrealizować to każdy normalny zdrowy psychicznie mieszkaniec Rz-owa czy podkarpatczyk będzie go popierał i z całego serca mu kibicował bo pieniądze z UE pójdą na ten konkretny projekt, sam fakt że coś takiego będzie, nikomu nie zaszkodzi, a sporo ludzi będzie z tego korzystać i jeśłi choć klikaset osób zamaist w auto wsiądzie w tą kolejkę to już będzie oznaczać że warto było to robić.a ten chłopaczyna czy inni malkontenci którzy bełkocą coś o metrze busach czy drezynach to przykład ,jak ciemne i zacofane jest jeszcze nasze społeczeństwo i, i nie piszcie że po co kolejka, bo korki ,bo jakieś radomie ,zawichosty,parzęczewa, lubliny i inne rezerwaty chruściano-słoninowe tego i tamtego mają czy nie mają.nas tu interesuje tylko i wyłącznie Rz-ów i Podkarpacie i tu w Rz-owie ta kolejka w 100 procentach jest potrzebna i doskonale uzupełni inne formy zbiorowego transportu.ahoj!!


Nie ośmieszaj się człowieku, bo nie podałeś ŻADNEGO argumentu, kompletnie żadnego merytorycznego argumentu. Powtarzasz tylko slogany. Uzasadnij proszę choć jeden z nich. "Pomysł jest przemyślany", Ty chyba żartujesz, tu nie ma krzty logiki, potwierdzeniem są słowa we wstępie "System jest ..., wydajny" i tu posilę się liczbami podanymi wcześniej przez forumowicza:
"autobus pomiesci 100 osob
tramwaj pomiesci 200 osob
kolejka pomiescie 56 osob

z czego pamiętajmy ze codziennie po Rzeszowie jezdzi 160 autobusów więc jednorazowo może nimi przemieszczać się 16tyś ludzi. Cała linia kolejki ( 4 składy ) jednorazowo pomieści troszkę ponad 200 osób (2 autobusy)."
Dodaj ogłoszenie