Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Najłatwiej zwrócić prezent kupiony przez Internet

Małgorzata Motor [email protected]
Archiwum UOKiK
Rozmowa z Maciejem Chmielowskim z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o zwracaniu nietrafionych prezentów świątecznych Czy można oddać nietrafiony prezent?

Zwrot prezentu, który nie ma wad, a po prostu nie podoba się obdarowanemu, zależy od dobrej woli sprzedawcy. Jeżeli się zgadza, ma prawo określać własne warunki, np. termin, wymagać dostarczenia paragonu, oryginalnego opakowania, metek. W zamian może zaproponować konsumentowi m.in. zwrot gotówki, wymianę czy bon na zakupy w tej samej sieci. Tylko gdy kupujemy produkt przez Internet, możemy zrezygnować z zakupów bez podawania powodu w ciągu 14 dni od dnia jego odbioru. Formularz odstąpienia od umowy zakupu można pobrać ze strony internetowej UOKiK. Z kolei na zgłoszenie reklamacji od momentu zakupu mamy  dwa lata. Reklamację składamy w sklepie, w którym zrobiliśmy zakupy. Najlepiej na piśmie. Co więcej, oryginalne opakowanie nie jest konieczne do złożenia reklamacji, dlatego sprzedawca nie może go wymagać od klienta. Z kolei kupując rzeczy na wyprzedaży, z ekspozycji lub z promocji, mamy tyle samo praw, co w przypadku zakupu po cenie regularnej. W reklamacji możemy żądać naprawy, wymiany, obniżenia ceny lub gdy wada jest istotna - zwrotu pieniędzy. Wybór należy do klienta.

 

Do zgłoszenia reklamacji potrzebny jest dowód zakupu. Czy zawsze musi być to paragon?

 

Paragon jest tylko jednym z dowodów zakupu. Innym może być potwierdzenie płatności kartą, wyciąg z konta, faktura, a nawet zeznania osób, które nam towarzyszyły podczas zakupów.

 

O czym jeszcze warto pamiętać?

 

Zwracajmy przede wszystkim uwagę na sztuczki sprzedawców. 5,99 zł brzmi lepiej niż 6 zł. Magiczne końcówki 99 groszy, odpowiednie ułożenie towarów na półce, muzyka, duże koszyki to sztuczki sprzedawców, których nie zawsze jesteśmy świadomi, a ich celem jest zachęcenie do kupowania. Zdarzają się na przykład różnice w cenach podanych przy towarze z cenami zakodowanymi w kasie, czytniku oraz podanymi w gazetkach reklamowych. Warto wiedzieć, że cena podana na półce lub na metce jest obowiązującą. W związku z tym, mamy prawo kupić produkt po tej właśnie cenie.

 

A jak wygląda sprawa z gratisami?

 

Gratisy muszą być zawsze bezpłatne, jednak czasem zdarza się, że za taki prezent albo musimy zapłacić, albo okazuje się, że zakup towaru bez upominku jest znacznie bardziej opłacalny. Zdarza się, że kupując w komplecie np. szczoteczkę i pastę do zębów, zapłacimy więcej niż wtedy, gdy te same produkty weźmiemy osobno. Pamiętajmy, że towar oznaczony jako gratis musi być bezpłatny.

 

Zdarza się, że sprzedawca odrzuca naszą reklamację. Co wtedy?

 

Porad w tym zakresie udzielają m.in. rzecznicy konsumentów. Warto zadzwonić pod bezpłatny numer 800 889 866 lub napisać e-mail: [email protected].

 

od 7 lat
Wideo

21 kwietnia II tura wyborów. Ciekawe pojedynki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24