Najwyższa Izba Kontroli przyjrzała się samorządowym drogom na Podkarpaciu. Nie jest najlepiej

Norbert Ziętal
Norbert Ziętal
Najwyższa Izba Kontroli przyjrzała się samorządowym drogom na Podkarpaciu.
Najwyższa Izba Kontroli przyjrzała się samorządowym drogom na Podkarpaciu. Aneta Żurek/Polska Press
Inspektorzy Najwyższe Izby Kontroli z delegatury w Rzeszowie przyjrzeli się inwestycjom drogowym prowadzonym przez samorządy gminne i powiatowe w województwie podkarpackim. Jest sporo zastrzeżeń.

NIK wzięła pod lupę drogi, którymi zarządzają gminy Przecław, Przemyśl, Solina, Brzozów oraz powiaty brzozowski i dębicki.

Ogólne wnioski?

- Kuleje ewidencja dróg zarządzanych przez samorząd terytorialny na Podkarpaciu. Kuleje planowanie inwestycji drogowych. Kuleje kontrola stanu technicznego dróg i drogowych obiektów inżynierskich. Pandemia znacznie utrudniła realizację inwestycji, które mogą być bodźcem dla lokalnej przedsiębiorczości

- twierdzi NIK.

Drogi zarządzane przez gminne i powiatowe jednostki samorządu terytorialnego stanowią aż 88,5 proc. łącznej długości dróg publicznych w kraju.

- Nierównomierność jej rozwoju wynika z koła zamkniętego przepisów. Zachęcają one do remontu dróg utwardzonych, a drogi o nawierzchni gruntowej leżą odłogiem

- twierdzi NIK.

Kontrolerzy pozytywnie ocenili rozdzielanie przez zarządców dróg zadań w zakresie inwestycji drogowych. Mieli jednak zastrzeżenia dotyczące opracowania dokumentacji projektowej, prowadzenia nadzorów inwestorskich, wykonywania przeglądów dróg i realizacji inwestycji drogowych, które były zlecane podmiotom zewnętrznym. Wynikało z braku odpowiedniego wykształcenia kierunkowego, uprawnień drogowych i doświadczenia zawodowego kadry jednostek samorządu terytorialnego.

Jak twierdzi NIK, kontrola wykazała też, że podkarpackie samorządy nie realizowały rzetelnie wszystkich obowiązków dotyczących planowania i przygotowania inwestycji drogowych. M.in. nie opracowano planów rozwoju sieci drogowej oraz planów finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg. Zarządcy nie przeprowadzali obowiązkowych kontroli stanu dróg i drogowych obiektów inżynierskich, co wpływało na niższy stan bezpieczeństwa ruchu drogowego, ponieważ niemożliwa była weryfikacja stanu technicznego infrastruktury drogowej.

Inspektorzy zauważyli jednak również pozytywy. Przeprowadzone inwestycje poprawiły stan dróg w województwie. Samorządy skutecznie zdobywały fundusze na inwestycje drogowe. W 2019 r. były one wyższe niż w 2018 r.


ZOBACZ TAKŻE: Montaż oświetlenia na stadionie miejskim "Stal" w Rzeszowie

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Zapraszamy do Chmielnika

Dodaj ogłoszenie