Napoje dietetyczne i woda dla sportowca okiem dietetyka

al/Ula SobolZaktualizowano 
- Woda jest potrzebna do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Trzeba jej dużo pić - podkreśla Agnieszka Łagowska, dietetyk z Rzeszowa.<br>
- Woda jest potrzebna do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Trzeba jej dużo pić - podkreśla Agnieszka Łagowska, dietetyk z Rzeszowa. sxc.hu
Podpowiadamy, jaką wodę wybrać przy wzmożonej aktywności fizycznej i czy warto sięgać po napoje dietetyczne.

Woda, a odchudzanie

Woda, a odchudzanie

Okazuje się, że niedobór wody może powodować zmniejszenie, a nawet zahamowanie procesu chudnięcia. Dzieje się tak, ponieważ sukces utraty wagi zależy od dwóch czynników: spalania i usuwaniu ubocznych produktów przemiany materii. Ponadto według niektórych źródeł stałe dostarczanie wody do organizmu zmniejsza łaknienie. Powoduje dodatkowe wypełnienie żołądka (uczucie sytości). Picie wody w dużych ilościach nie wpływa na pojawienie się dodatkowych kilogramów.

Zbliża się lato, które ze względu na upały jest okresem utraty wody przez nasz organizm. I właśnie teraz powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na jej udział w naszej diecie.

- Zapotrzebowanie organizmu na wodę przekracza możliwości wytwarzania jej w ustroju, dlatego, powinniśmy pamiętać o dostarczaniu jej w odpowiedniej ilości - wyjaśnia Agnieszka Łagowska, dietetyk z przychodni Słoneczny Stok "Medyk" w Rzeszowie.

Wybór zależy od nas

Ile pić

Przyjmuje się, że minimalna ilość wody, którą człowiek musi bezwzględnie dostarczyć z pożywieniem to 800-1000 cm3/dobę, przeciętnie 2, 5 l. Intensywny wysiłek fizyczny, wysoka temperatura otoczenia, ciąża, okres karmienia piersią i niektóre stany chorobowe (gorączka, biegunka, wymioty, choroby nerek, cukrzyca) zwiększają zapotrzebowanie organizmu na wodę. Pamiętajmy jednak o tym, że woda to nie tylko płyny. Zawarta jest ona, bowiem także w pokarmach stałych, z którymi dostarczamy ok. 1 l wody na dobę.

Najczęściej, kupując coś do picia zastanawiamy się, czy to ma być woda źródlana, mineralna, a może napój izotoniczny?

- Woda źródlana jest wodą naturalną rozlewaną w systemie zamkniętym bez możliwości ingerencji z zewnątrz, dlatego kojarzy nam się ze zdrowiem. Ma ona jednak niską zawartość składników mineralnych, co przemawia na jej niekorzyść - dodaje dietetyk.

Do regularnego spożywania warto wybrać wodę mineralną. Natomiast w przypadku wzmożonej aktywności fizycznej, treningu sportowego warto sięgnąć po wodę wysokozmineralizowaną. Ekspert zaleca ją pić w sporych ilościach przed, w trakcie i po wysiłku.

Jeśli wysiłek był intensywny warto skorzystać z połączenia wody i izotoników.
- Napoje izotoniczne zawierają składniki mineralne w ilościach takich, w jakich występują one we krwi. Doskonale, zatem uzupełniają straty płynu i elektrolitów w przestrzeniach pozakomórkowych organizmu - radzi Agnieszka Łagowska. Dla nawodnienia komórek potrzebna jest natomiast woda.

Woda smakowa

Wody smakowe to wody najczęściej źródlane niewnoszące do organizmu żadnych składników mineralnych. Dodatkowo zawierają cukier, substancje słodzące i sztuczne konserwanty przedłużające ich przydatność do spożycia.

- Sprawia to, że woda taka ma podniesioną kaloryczność i niekoniecznie wpłynie pozytywnie na nasze zdrowie - wyjaśnia dietetyk. Jeżeli już kupujemy taką wodę, zachęcam do czytania etykiet i wybierania wód mineralnych bez cukru i sztucznych substancji, a zawierających naturalne aromaty.

Kolorowe wody można znaleźć na półkach w każdym sklepie.

- Zalecałabym jednak kupno wysokozmineralizowanej wody i samodzielne poprawienie jej smaku poprzez dodanie plastra cytryny, pomarańczy czy też mięty - radzi Agnieszka Łagowska.

Napoje dietetyczne

Napoje dietetyczne to takie, które w swym składzie nie zawierają cukru.
- Zamiast niego przy ich produkcji wykorzystuje się substancje słodzące, takie, jak sacharyna, aspartam, sukraloza i inne - zaznacza dietetyk.

Zdania naukowców, co do ich spożycia są różne. Ze względu na bezkaloryczność tych substancji, niektórzy zalecają je jako środek walki z otyłością, próchnicą czy cukrzycą.

- Jednak u niektórych osób wykazano szkodliwy wpływ substancji słodzących na organizm człowieka: sacharyna może powodować m.in.: zatrucia, nieżyty nerek, białkomocz, wysoką zawartość mocznika we krwi.

Przyjmuje się, że napoje dietetyczne ze względu na obniżoną kaloryczność mogą pomagać w walce z otyłością.

- Istnieją badania, które wykazały, że spożywanie napojów dietetycznych nie tylko nie pomaga w walce z nadwagą a wręcz przeciwnie przyczynia się do wzrostu masy ciała - twierdzi dietetyk.

Pomimo większej kaloryczności lepszym rozwiązaniem będzie spożycie świeżo wyciskanego soku z warzyw i owoców, który oprócz zmniejszenia uczucia głodu, dostarczy organizmowi witamin i minerałów.

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gosia

Nie piję żadnych dietetycznych napoi mineralna cisowianka wystarczy, żeby ugasić pragnienie. Cena też nie odstrasza te wszystkie napoje typu light kosztują sporo 

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3