Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Narciarski ekwipunek

pjahn
Amatorzy białego białego szaleństwa szykują już sprzęt do nowego sezonu. Co kupić w tym sezonie radzą Sławomir Gibała, właściciel sklepu sportowego Gibsport w Rzeszowie oraz specjalista Rafał Wilk

Od kilku lat w Polsce i na zachodzie pojawił się nowy styl narciarski tzw. carving. Pojęcie to jest bardzo szerokie. Odnosi się zarówno do całej gamy rodzajów sprzętu, jak i do stylu jazdy. Faktem jest, że firmy produkujące narty praktycznie nie wykonują już nart klasycznych. Te można kupić tylko używane, w komisach.

1. Dobór nart:

Narciarski ekwipunek

Technologia wykonania nart carvingowych jest tak doskonała, że nie zmienia się od kilku sezonów. Jedynie szata graficzna i kolorystyka mogą ulegać modom. Podstawowe rozróżnienie w nartach carvingowych polega na zróżnicowanym promieniu skrętu i w taliowaniu. Narty bardziej taliowane są bardziej skrętne, narty mnie taliowane są mniej skrętne. Czyli ktoś, kto do tej pory lubił jeździć klasycznie na krechę, kupuje narty z dużym promieniem skrętu, mniej taliowane. Ktoś, kto lubi kręcić bierze te krótsze, bardziej taliowane.
Twardość
Należy też zwrócić uwagę w doborze nart na ich twardość. Im narta twardsza tym bardziej wymagająca. Firmy mają propozycje dla poszczególnych grup narciarzy, czyli tych mniej i bardziej zaawansowanych. Początkujący narciarz powinien wziąć narty miękkie, które same bardziej prowokują skręt, wymuszając go na narciarzu. Ci, którzy zmienili narty klasyczne, na carvingowe mogą dalej jeździć techniką klasyczną, ale na łatwiejszej narcie carvingowej.
Nowe czy używane
Jeśli chodzi o to czy kupować narty używane czy nowe, to carving jest dosyć młodą technologią i w komisowej sprzedaży jest ich stosunkowo niewiele. Na rynku polskim pojawiają się narty testowe, przywożone z zachodu, gdzie struktura handlowa wygląda tak, że klienci dostają je do testowania. Potem te narty trafiają na nasz rynek i choć wizualnie nie są zniszczone, to ich parametry techniczne są bardzo słabe. Jest to wynikiem używania sprzętu przez wielu użytkowników, których waga jest różna.
Waga
A w carvingu narty dobiera się do wagi ciała. Czym człowiek cięższy tym powinien mieć dłuższą nartę. Książkowo dobiera się nartę o 20 cm krótszą od wzrostu. Jednak jest to bardzo ogólnikowe.
Umiejętności
Drugim po wadze, najważniejszym parametrem doboru narty carvingowej, są umiejętności. One decydują o doborze narty. Wzrost ma raczej trzeciorzędne znaczenie, bardziej wizualne. Jeżeli ktoś jest wysoki, to lepiej będzie wyglądał na dłuższych nartach.
Nowinki
Ostatnio firma Head wyprodukowała narty z wmontowanym chipem. Dołożony do tego materiał inteligentny powoduje, że narta dostosowuje się do warunków jazdy. Jest to technologia dosyć kosmiczna. Cena również, bo za ten luksus trzeba zapłacić 3 tys. zł.

2. Wiązania

Narciarski ekwipunek

Każda firma wypuszcza na rynek tzw. sety, czyli narty z wmontowanymi już wiązaniami. Pewien rodzaj wiązania jest dostosowany do narty, która z kolei jest dostosowana do umiejętności narciarza. Początkujący narciarz kupi wiązanie bardziej bezpieczne, które wypnie nartę w sytuacji niebezpiecznej.Dla średniozaawansowanych wiązanie będzie miało mocniejszą sprężynę. Ustawianiem wiązań powinien zająć się autoryzowany serwis. Obecnie na rynku raczej ciężko kupić narty bez wiązań.

3. Dobór butów

[obrazek4]Parametrem doboru buta jest jego twardość. Im twardszy tym lepiej trzyma, ale za to taki but jest mnie wygodny. Mierząc buty musimy koniecznie zwrócić uwagę na prawidłowy dobór rozmiaru. Przyzwyczajeni jesteśmy do luźnych butów. Jednak w narciarskim obuwiu to się nie sprawdza. Wkładając nogę, na lekko ugiętym kolanie musimy wyraźnie czuć koniuszkami palców początek buta. W momencie jazdy na ugiętych nogach, stopa się cofa i robi się luz. Każda szanująca się firma ma kapcie termiczne, które dopasowują się do kształtu stopy. Inne kapcie dostosowują się na stoku podczas jazdy. Generalnie buty są czteroklamrowe. Im więcej możliwości regulacji w bucie, tym lepiej but można dopasować do nogi. W butach amatorskich jest też przełącznik ski-walk, który ułatwi nam podchodzenie w kolejce do wyciągu poprzez odchylenie cholewki w tył.

4. Kije narciarskie

Generalnie kije wykonywane są z duraluminium. Zdarzają się kije węglowe, ale robione są one bardziej pod zawodowców. Ważna jest rączka. Musi dobrze przylegać do rękawicy. Dlatego kije dobieramy zawsze w rękawicy. Najprostsza zasada w doborze długości kija to minus 50 cm wzrostu.
Sam carving polega na jeździe bez kijów. Są one jednak bardzo przydatne w podejściach do wyciągów. W technikach funcarvingowych kije są niedopuszczalne. Dzieciom zaleca się naukę bez kijów.
W Polsce trasy do funcarvingu są nieprzystosowane. Powinny być szerokie. U nas są wąskie i długie. Przy takiej jeździe używamy rękawic do snowbordu, bo są one wzmacniane i nie rozrywają się.
Generalnie kije wykonywane są z duraluminium. Zdarzają się kije węglowe, ale robione są one bardziej pod zawodowców. Ważna jest rączka. Musi dobrze przylegać do rękawicy. Dlatego kije dobieramy zawsze w rękawicy. Najprostsza zasada w doborze długości kija to minus 50 cm wzrostu.
Sam carving polega na jeździe bez kijów. Są one jednak bardzo przydatne w podejściach do wyciągów. W technikach funcarvingowych kije są niedopuszczalne. Dzieciom zaleca się naukę bez kijów.
W Polsce trasy do funcarvingu są nieprzystosowane. Powinny być szerokie. U nas są wąskie i długie. Przy takiej jeździe używamy rękawic do snowbordu, bo są one wzmacniane i nie rozrywają się.

5. Gogle

Gogle powinny być dwuszybowe, niezaparowywalne, ze szczeliną dylatacyjną, która powoduje wyrównywanie się temperatur. Nałożona od wewnątrz powłoka antifog skutecznie chroni przed zaparowaniem szybki. Jednak w razie zaparowania, nie należy ich przecierać, bo można uszkodzić powłokę. Generalnie gogle robione są z szybami rozjaśniającymi. Używamy je podczas jazdy przy padającym śniegu, gdy panuje półmrok. Wtedy pomagają nam one nawet w dostrzeganiu muld i nierówności. Podczas jazdy w słoneczną pogodę najlepiej założyć okulary przeciwsłoneczne z filtrem UV ze szkłem syntetycznym. W razie wywrotki szybka pęka a nie tłucze się. To nas chroni przed skaleczeniem.

6. Kaski

Kaski potrzebne są szczególnie dla dzieci. To jest standard. Już trzylatki mogą się uczyć jeździć. Jednak coraz więcej dorosłych ludzi również ich używa dla bezpieczeństwa. W doborze takiego kasku nie należy wkładać pod spód czapki. Nowoczesne kaski są świetnie ocieplone. Ważne jest czy kask ma certyfikat. Warto o to zapytać sprzedawcę.

Sławomir Gibała:

Warto dbać o sprzęt, bo dbamy równocześnie o własne bezpieczeństwo. Podstawową zasadą jest ochrona nart podczas transportu. Błoto zmieszane z solą niszczą wiązania, a to może spowodować wypadek na stoku.

Sprzęt sportowy możemy także wypożyczyć. Wypożyczenie nart, butów i kijków w Pro-Sporcie przy ul. Ks. Jałowego w Rzeszowie kosztuje 30 zł. na dobę. To samo dotyczy desek snowbordowych z butami.

Ceny

Narty z wiązaniami- 700-3000 zł
buty- 500-2000 zł
kije- 50-450 zł
kask - 70-600 zł
gogle-80-500 zł
komplet bielizny narciarskiej- od 200 zł
spodnie narciarskie- 150-800 zł
kurtka narciarska- 200-2000 zł
rękawice- 100-300 zł

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24