Obwodnica Miejsca Piastowego to jedna z inwestycji ujętych w rządowym programie 100 obwodnic. Zakres zadania został jednak poszerzony. Nowa droga, która będzie stanowić część DK28, ma mieć około 25 kilometrów i prowadzić od Krosna w kierunku Sanoka, wyprowadzając ruch tranzytowy poza centrum Miejsca Piastowego, Iwonicza, Rymanowa, Beska i Zarszyna.
O ile lokalne samorządy są zgodne co do tego, że inwestycja jest bardzo potrzebna w tej części regionu, otworzy nowe możliwości rozwoju, poprawi komfort życia mieszkańców, usprawni komunikację i podniesie poziom bezpieczeństwa w ruchu drogowym, to nie ma pomiędzy nimi zgody co do tego, jak ma przebiegać planowana trasa.
Różne warianty i argumenty
Przygotowanie inwestycji jest na etapie powstawania Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego. To czas gdy wybierany jest optymalny z kilku proponowanych wariantów przebiegu trasy. Krosno opowiada się za wariantem nr 5, w którym obwodnica rozpoczynałaby się przy ul. Bieszczadzkiej w Krośnie (za galerią Vivo) i prowadziła przez nowe tereny inwestycyjne, przyłączone niedawno do Krosna. W tym wariancie DK28 krzyżowałaby się z S19 w węźle pomiędzy Iskrzynią a Miejscem Piastowym. Stanowisko miasta w tej sprawie zostało już przekazane do GDDKiA.
Tego wariantu nie akceptują jednak samorządy Miejsca Piastowego, Krościenka Wyżnego oraz powiatu krośnieńskiego, które także przygotowują stanowisko w tej sprawie, które chcą skierować do instytucji, odpowiedzialnych za projektowanie i budowę obwodnicy.
Władze powiatu proponują swój wariant i chcą, by został uwzględniony w dalszych pracach. Nazwały go „samorządowy”. To koncepcja, która zawiera elementy trzech innych wariantów branych pod uwagę w konsultacjach (W1,W4 i W6) i budowę łączników między nimi.
W wariancie „samorządowym” nowy odcinek DK28 zaczynałby się już poza granicami Krosna (w rejonie OBI) a z S19 krzyżował w węźle Miejsce Piastowe.
Jakie, według władz powiatu, są atuty wariantu „samorządowego”?
- Wariant ten omija gęstą omija gęstą sieć zabudowy w gminach Miejsce Piastowe i Krościenko Wyżne oraz pozwala na wyprowadzenie ruchu tranzytowego i lokalnego poza centrum Miejsca Piastowego, co jest głównym założeniem projektowanej obwodnicy - tłumaczą.
Podają też argument społeczny przeciwko wariantowi W5, w którym przebieg obwodnicy jest zaplanowany przez miejscowość Zalesie.
- Jego realizacja wiązałaby się z wyburzeniem kilku budynków mieszkalnych, degradacją środowiska naturalnego i wycięciem dużej części lasu z drzewami liczącymi ponad sto lat - podkreślają.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?