Niemiecki polonez dla Kowalskiego

Bartosz Gubernat
BARTOSZ GUBERNAT
Udostępnij:
Astra to świetna propozycja dla statystycznej polskiej rodziny. Przestronna, wygodna i ekonomiczna, jednocześnie słabo wyposażona i mało odporna na korozję. Nic dziwnego, że niektórzy określają ją mianem niemieckiego poloneza.

Opel astra, jako następca kadeta, na rynku pojawił się w 1991 roku. Najpierw produkowano go w trzech wersjach nadwozia - czterodrzwiowy sedan, trzy, lub pięciodrzwiowy hatchback i przestronne, rodzinne kombi. Po dwóch latach od daty rynkowej premiery gamę wersji nadwozi wzbogacił kabriolet.

W 1994 roku w astrach zaczęto montaż nowego silnika turbodiesla o pojemności 1,7 litra. Tego samego roku Astry zaczęto montować w Polsce.

Mimo wielu wariantów nadwozi i silników, z biegiem lat najwięcej zwolenników zaskarbiło sobie kombi, z benzynowym, ośmiozaworowym silnikiem o pojemności 1,4 litra.

Nieco później popularność zdobyła nowa jednostka o takiej samej pojemności, ale mocniejsza i szesnastozaworowa.

Oszczędny i niezawodny

ZDANIEM FACHOWCA

Stanisław Płonka, mechanik: - To udany model, przez co jeździ nim bardzo dużo osób. Na pochwałę zasługuje proste, mało awaryjne zawieszenie. Z biegiem czasu, w miarę szybko zużywają się tylko tuleje na wahaczach. Jeśli kierowca regularnie pilnuje wymiany oleju i paska rozrządu, kłopotów nie sprawia także silnik.

Testowany model napędza silnik ośmiozaworowy, z jednopunktowym wtryskiem paliwa o pojemności 1,4 litra i mocy 60 KM. I chociaż zdaniem wielu kierowców tak duży samochód powinien mieć mocniejszy silnik, to w rzeczywistości mało wymagającemu użytkownikowi 60 koni w zupełności wystarczy.

Mocy brakuje jedynie przy wyprzedzaniu i w razie potrzeby natychmiastowego przyspieszenia. Silnik odpłaca się za to małym spalaniem paliwa, w mieście bierze 8, a na trasie 7 litrów benzyny.

Jeszcze bardziej ekonomiczną jazdę zapewnia odpowiednio zamontowana i wyregulowana instalacja gazowa. Ta w testowanym modelu spala zaledwie 9 litrów gazu LPG.

Stabilne prowadzenie

Na wysoką ocenę zasługuje zawieszenie astry. Jest sprężyste i ciche, zapewnia dobre tłumienie nierówności, a samochód na zakrętach jest stabilny i dobrze trzyma się drogi. Jest także mało awaryjne, jednak z jeżdżąc po dziurawych, polskich drogach z biegiem czasu musimy liczyć się z koniecznością wymiany sworzni, czy tulejek na wahaczach.

Bez zarzutu działa też wspomaganie kierownicy. W zadbanych samochodach z przebiegiem nieprzekraczającym 150 tysięcy kilometrów kłopotów nie sprawiają skrzynia biegów i sprzęgło. Niestety, w autach z większym przebiegiem często wymiany wymaga sprzęgło, utrudniające wrzucanie skrajnych biegów.

Ubogo, ale przestronnie w środku

Najsłabszą stroną testowanego auta jest ubogie wyposażenie standartowe. Wyprodukowana w 2000 roku astra ma jedynie wspomaganie kierownicy, dwie poduszki powietrzne, immobiliser, sygnalizator włączonych świateł i katalizator spalin.

Brakuje jej natomiast innych dodatków, z elektrycznie sterowanymi szybami i lusterkami na czele. Auto nie ma też ABS-u.

Wyróżnia je natomiast obszerne wnętrze a w szczególności pojemny bagażnik. Przyzwoity jest poziom wykończenia wnętrza, obok stonowanych, ciemnych plastików oko cieszą wysokiej jakości tkaniny użyte do wykonania foteli i wygodna kierownica.

Przemyślana, w całości przeszklona konstrukcja nadwozia zapewnia dobrą widoczność w każdym kierunku, co przydaje się głównie w mieście. Minusem jest słaba, podatna na korozję blacharka. W starszych wersjach rdzewieją głównie cyrkle nadkoli, dolna część drzwi i podwozie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Nowiny 24
Dodaj ogłoszenie