Nietolerancja laktozy - jak zastąpić nabiał i dostarczyć organizmowi wapnia?

PGZaktualizowano 
pixabay.com
- Na czele produktów z najwyższą zawartością laktozy (w 100 g produktu) znajduje się mleko, następne to śmietana oraz świeże sery twarogowe, w tym serek wiejski, homogenizowany itp. Fermentowane produkty mleczne: jogurty, kefiry, maślanki zawierają mniej laktozy ze względu na obecność bakterii fermentacji mlekowej, które wspomagają rozkład cukru mlecznego.

Produkty takie, jak masło, sery żółte czy pleśniowe zawierają minimalne ilości tego dwucukru, stąd mogą być tolerowane przez znaczną część osób, ale należy spożywać ze szczególnym umiarem. Należy pamiętać również o ukrytych źródłach laktozy: margarynie, zupach w proszku, pieczywie, czekoladzie, a szczególnie latem - o lodach, które potrafią zawierać jej naprawdę sporo. Często jest ona obecna również w lekach.

Odpowiednia podaż białka, nawet przy całkowitym wykluczeniu z diety nabiału, nie jest trudna - jego bogatym źródłem są mięso, ryby, jaja oraz nasiona roślin strączkowych. W bezmlecznym menu powinny się natomiast znaleźć roślinne substytuty nabiału (mleka i jogurty roślinne) wzbogacone w wapń, a także wysycone nim wody wysokozmineralizowane.

Do dań warto dodawać też bogate w wapń ziarna maku i sezamu, migdały, orzechy laskowe, suszone figi i morele. Rośliny zielone, jak np. jarmuż, botwina, szczypiorek czy natka pietruszki mogą być dodatkowym źródłem tego pierwiastka - radzi Paulina Jabłonka, dietetyk.

Źródło:vivi24

Wideo

Materiał oryginalny: Nietolerancja laktozy - jak zastąpić nabiał i dostarczyć organizmowi wapnia? - Echo Dnia Świętokrzyskie

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

K
Kaska

Ciekawy artykul :) Wpadlam tutaj wlasnie z powodu tego, ze laktoza powodowala u mnie okropne biegunki i musialam ja calkowicie z diety wykluczyc. Potem musialam robic kuracje intesta, zeby uregulowac prace jelit, bo mimo, ze laktozy juz nie spozywalam, to perystaltyka nadal szalala. Teraz jest git, ale szukam opcji jak uzupelnic braki w organizmie :)

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3