NLP, czyli

    NLP, czyli jak wpływać na ludzi

    Anna Ryznar

    Nowiny

    Aktualizacja:

    Nowiny

    - Na drugą osobę ma wpływ m.in. nasze zachowanie, postawa, treść wypowiedzi, ton głosu, gestykulacja i ubiór – mówi Gustaw Lasek.

    - Na drugą osobę ma wpływ m.in. nasze zachowanie, postawa, treść wypowiedzi, ton głosu, gestykulacja i ubiór – mówi Gustaw Lasek. ©fot. Dariusz Danek

    - Wiele osób uważa, że NLP jest złe, bo polega na wywieraniu wpływu lub manipulacji - Gustaw Lasek. - Ale czy w codziennym życiu można nie wywierać wpływu? Niestety nie.
    - Na drugą osobę ma wpływ m.in. nasze zachowanie, postawa, treść wypowiedzi, ton głosu, gestykulacja i ubiór – mówi Gustaw Lasek.

    - Na drugą osobę ma wpływ m.in. nasze zachowanie, postawa, treść wypowiedzi, ton głosu, gestykulacja i ubiór – mówi Gustaw Lasek. ©fot. Dariusz Danek

    Przykładowe narzędzia NLP:

    Przykładowe narzędzia NLP:


    Modelowanie - badanie zachowań i wartości osoby, która według nas odnosi sukcesy, a której właściwości chcielibyśmy sami wypracować.

    Metafory - pozwalają spojrzeć na problem z innej strony.

    Przeramowanie - zmiana kontekstu wypowiedzi i wypływających z niej wniosków bez zmiany logicznej treści.

    Metamodel - narzędzia pozwalające pokonywać bariery w komunikacji, tj. uogólnienia, zniekształcenia i usunięcia.



    NLP to inaczej neurolingwistyczne programowanie, czyli zbiór technik, które pomagają w motywowaniu, samorozwoju i komunikacji z innymi ludźmi. Dzięki NLP można wpływać nie tylko na swoje emocje i myśli. Można również oddziaływać na innych ludzi.

    NLP stworzono z myślą o samorozwoju. Żeby się rozwijać, trzeba chcieć i zdawać sobie sprawę z tego, co się robi, jak się zachowuje, do czego dąży, jakimi wartościami się kieruje i czy zachowuje się etycznie.

    - Człowiek, który chce się rozwijać powinien pracować nad charakterem, określić wizję i misję swojego życia. Musi określić moment, w którym chce się znaleźć w określonym miejscu i wyznaczyć, jakimi zasadami i wartościami chce się kierować. Samo NLP nie umożliwia tego, bo to tylko narzędzia, za pomocą których wywieramy wpływ - uważa Gustaw Lasek, trener Akademii Skutecznego Działania Iwony Majewskiej-Opiełki. - NLP zarzuca się także brak potwierdzenia skuteczności, brak wyników poważnych badań, brak podstaw naukowych, brak etyki i manipulację.

    Wszyscy manipulujemy

    O technikach NLP krąży wiele różnych opinii. Mają tylu zwolenników, co przeciwników, bo mogą być użyte do różnych celów.

    - Z NLP jest jak z różnego rodzaju narzędziami codziennego użytku. Noża powinno się używać do krojenia chleba, ale w nieodpowiednich rękach może być narzędziem zbrodni - tłumaczy Gustaw Lasek.

    Na drugą osobę ma wpływ m.in. nasze zachowanie, postawa, treść wypowiedzi, ton głosu, gestykulacja i ubiór.

    Błędy w komunikacji

    Nawet w najprostszym komunikacie, jakim jest zdanie, często pojawiają się błędne sformułowania.

    - Przykładowo zwrot szefa do pracownika: "Masz zrobić to sprawozdanie na środę" sprawia, że słuchający czuje brak motywacji i wewnętrzny opór - mówi Gustaw Lasek. - Szef mógłby powiedzieć "Czy mogłabyś zrobić ten raport na środę? Bardzo mi na tym zależy" - to nie wzbudza oporu, motywuje, a zwrot "czy mógłbyś" daje możliwość wyboru. Ostatnie zdanie jest proszące, a w każdym z nas drzemie chęć niesienia pomocy. Nawet, a może zwłaszcza, szefowi. Czy to jest manipulacja? Pewnie tak, ale służy obu stronom. Jedna dostaje to, czego chce, a druga jest zmotywowana i chce wykonać tą pracę.

    Manipulacja kojarzona jest z czymś negatywnym, ale to sumienie pozwala ocenić efekty naszego działania. Możemy doprowadzić do sytuacji wygrana-wygrana lub wygrana-przegrana. Jeśli do czynienia mamy z drugim przypadkiem, to manipulacja jest użyta w złym celu.

    Niebezpieczne "ale" i "dlaczego"

    Trzeba również uważać ze słowem "ale", bo działa ono jak kasownik tego, co stoi przed nim.

    - Mama mówi do dziecka: "Odrobiłaś zadanie, ale nie posprzątałaś pokoju". Wtedy dziecko nie cieszy się z odrobionych zadań, tylko myśli o tym, co ma do zrobienia - uważa trener. - Nie czuje motywacji, bo to, co zostało wykonane, nie zdobyło uznania. W zdaniu "Nie posprzątałaś pokoju, ale ładnie odrobiłaś zadania", słuchający może skupić się tylko na komplemencie, dlatego lepiej powiedzieć: "Ładnie odrobiłaś zadania. Dobrze by było, gdybyś jeszcze posprzątała pokój". Wtedy oba zdania są równie ważne dla odbiorcy. Mamy i pochwałę i zachętę.

    Z kolei słowo "dlaczego" pogłębia stan, w którym znajduje się nasz rozmówca. Należy uważać w przypadku osób, które mówią o czymś negatywnym. Po zadaniu pytania: "dlaczego", osoba odpowiadająca zaczyna myśleć o odpowiedziach potwierdzających zły stan. Zamiast "dlaczego" należy pytać "a jak można to zmienić?". Wtedy słuchający zacznie szukać rozwiązania i będzie myśleć bardziej pozytywnie.

    W parze lepsza motywacja

    Motywacja zewnętrzna skuteczniej wspiera niż wewnętrzna, zwłaszcza w chwilach zniechęcenia. Dlatego warto mieć coacha lub "kumpla do rozwoju". Taka osoba dopinguje, doradza, jednocześnie motywuje i rozlicza z efektów. Poza tym widzi z boku naszą sytuację, nie jest z nią emocjonalnie związana, więc może ją obiektywnie ocenić lub widzi więcej możliwości. Dzięki temu możemy pracować nad sobą i uświadamiamy sobie, że mamy więcej rozwiązań w danej sytuacji niż nam się wydaje.

    Czytaj treści premium w Nowinach24 Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (7)

    Dodaj komentarz
    Wszystkie komentarze (7) forum.nowiny24.pl

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo