Nowa trasa kolejki nadziemnej wiedzie przez centrum Rzeszowa. Zobacz mapę

Bartosz Gubernat
Tak może wyglądać początkowy przystanek kolejki obok dworca głównego PKP w Rzeszowie. Urząd Miasta Rzeszowa
Rzeszowska kolejka nadziemna nie będzie jeździć przez bulwary nad Wisłokiem. Nowa trasa pobiegnie od dworca PKP przez ul. Rejtana do Powstańców Warszawy. Docelowo "gąsienica" będzie jeździć też ulicami Wincentego Pola, Hoffmanowej i Cieplińskiego.

Miejska kolejka w Rzeszowie - wizualizacje

Według pierwszych planów trasa kolejki miała liczyć 5 km. Najpierw urzędnicy zapowiadali, że połączy dworzec PKP, przez rejon Wisłoka z hipermarketami przy ul. Rejtana. Później zmodyfikowali jej przebieg, łącząc wagonikami okolicę stacji kolejowej przez bulwary nad Wisłokiem z miasteczkiem Politechniki przy al. Powstańców Warszawy.

Nowa trasa, więcej pasażerów

Oba pomysły spotkały się jednak z ostrą krytyką ze strony fachowców. Taki przebieg nadziemnej linii nie przypadł do gustu także specjalistom z hiszpańskiej formy Apia XXI, którzy od listopada badają w Rzeszowie natężenie ruchu. W związku z tym linię zaprojektowano od nowa. Dzięki temu kolejka będzie wozić więcej pasażerów.

- Według najnowszej koncepcji kolejka pojedzie od dworca PKP w kierunku nowego bazaru, który powstanie niedaleko mostu Lwowskiego. Stąd przejedzie przez całą ul. Rejtana i skręci w al. Powstańców Warszawy. Tędy dojedzie do przystanku PKP - Rzeszów Osiedle. To w sumie 6,72 km - tłumaczy Zbigniew Rudnicki, główny specjalista do spraw transportu w Urzędzie Miasta Rzeszowa.

Przez centrum też, ale później

Budowa trasy ma się rozpocząć w przyszłym roku. Wcześniej Apia XXI przygotuje dokumenty, dzięki którym dostaniemy na tą i inne inwestycje w system transportowy prawie 400 mln zł z UE. Okazuje się jednak, że na 6,72 km trasy się nie skończy.

- Mamy zaplanowany także drugi odcinek o długości 3,36 km. Połączy on oba końce pierwszego. Kolejka pojedzie obok budynku Politechniki przy ul. W. Pola, a następnie minie Zelmer i ulicami Mochnackiego oraz Cieplińskiego skieruje się do dworca PKP - wyjaśnia Maciej Kiczor z biura prasowego Urzędu Miasta Rzeszowa.

Na budowę drugiego etapu trzeba będzie jednak zaczekać co najmniej kolejne dwa lata.
[obrazek2]Szwajcarska kolejka to łączone wagoniki. Każdy z nich mieści do ośmiu pasażerów. Klimatyzację zasilają baterie słoneczne zamontowane na dachu pojazdu. Tor to w zasadzie jedna szyna, którą można montować na różnej wysokości. Kolejka może też jechać po ziemi.

W zależności od potrzeb stacje mogą być zlokalizowane na ziemi, lub na platformach w powietrzu. Jest obsługiwana przez pracownika śledzącego jej trasę z centrum obsługi. Dzięki temu nie musi jeździć nią maszynista. Budowa jednego kilometra trasy to ok. 10 mln zł.

Wideo

Komentarze 67

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
W dniu 05.02.2010 o 11:34, Mat Dębica napisał:

PROSZE O UWAŻNĄ LEKTURĘ KOMENTARZA, DOTYCZY ONA WIĘKSZOŚCI RZESZOWIANJestem niesamowicie zaskoczony takim projektem, jeżeli zostanie on zrealizowany miasto Rzeszów zrobi duży krok w XXI wiek zacierając stereotyp mieściny Polski B. Komentarze buraków, którym nie podoba się ów projekt proponuje zbywać milczeniem-poprzez swoją zaściankowość i ograniczenie intelektualne wynikające z wychowywania się w prowincjonalnych wsiach Podkarpacia nie są w stanie pojąć, że Rzeszów się unowocześnia. Podstawowa kwestia: zbudowanie nowego wizerunku i marki Rzeszowa jako miasta nowoczesnego- w tej części Europy nigdzie indziej nie ma takiej kolejki, mało tego- jeżdżą one tylko w nowoczesnych miastach Europy i świata typu np. Sydney. Rzeszów dzieli od tego australijskiego miasta olbrzymia przepaść, ale takimi inwestycjami tylko potwierdzi swój wizerunek jako MIASTA NOWOCZESNEGO.Pomijam już fakt, że pomnik czynu rewolucyjnego straci swoją rozpoznawalność na rzecz owej kolejki.Gdy zobaczyłem wizualkę, pomyślałem że to bajka. Podobne konstrukcje mona zobaczyć w grze SimCity4, kolejki wielkomiejskie zachodnich metropolii.Na pewno rozładuje to ruch w mieście, polscy prowincjonalni kierowcy samochodów nie są w stanie znieść myśli, że można nie jeździć samochodem po Rzeszowie. Są nowoczesne MPK, teraz kolejka. To wszystko jest transportem przyszłości, samochody jako transport indywidualny są niepostepowe i w przyszłości znikną z ulic, gdyż koszty ich eksploatacji są dla społeczeństw zbyt duże (smog, korki, wypadki itd.)Nie rozumiem tylko niektórych mieszkańców tego miasta ZAMIAST SIĘ CIESZYĆ TAKIMI INWESTYCJAMI, potrafią się żalić na forach tego typu. Nikt tych pieniędzy Wam nie da, nikt za te pieniądze nie zbuduje fabryki. Zmiast wydać je na kolejną drogę asfaltową w centrum, która i tak powiększy korki, pieniądze te trafią w świetną inwestycję. Niestety mieszkańcy Rzeszowa nie nadążają za jego rozwojem mentalnością, co całkowicie rozumiem gdyż miasto to jeszcze 100 lat temu było mieściną wielkości dzisiejszego Przeworska. Większosc ludzi jest ze wsi i przeszkadzają im takie inwestycje, bo odstają od ich koncepcji rzeszywistości- szarego życia w Polsce B.



Konstrukcja jak z gry komputerowj? A tu chodzi o poważne problemy komunikacyjne miasta. Oj dzieciaku , dzieciaku ile ty masz lat? Pewno cos z 15.
z
zdgfhnbgsfn
W dniu 02.04.2010 o 10:38, śmieszne napisał:

No nie byłbym takim optymistą. Kolejka jeździ gdzieś po peryferiach. Reszte trzeba będzie piechotą prześć. A jeden wagon pomieści tylko 64 osoby haha.


wagonow będzie 8,a w wagonie zmieści się 8 pasażero .To tak dla ścislości.Tojest kolejka lunaparkowa
ś
śmieszne

Kolejka będzie jeździć po ziemi????....w sensie po asfalcie mam rozumieć. Chyba raczej szyna będzie na poziomie ziemi jak na wideo. Piszcie rozsądnie.

ś
śmieszne

No nie byłbym takim optymistą. Kolejka jeździ gdzieś po peryferiach. Reszte trzeba będzie piechotą prześć. A jeden wagon pomieści tylko 64 osoby haha.

r
ressman

Ta kolejka to świetny pomysł.Będzie można punktualnie dotrzeć w dane miejsce,gdyż będzie ona odporna na korki.Jadąc te 30 km/h w godzinach szczytu i tak szybciej dotrze się na miejsce niż autobusem.Ta kolejka będzie łqadną ozdobą miasta oraz praktyczna.Z czasem rozbuduje się.Poruszając kwestię komunikacji to warto było by rozważyć budowę skrzyżowań bezkolizyjnych,dwupoziomowych w niektórych miejscach,np.rondo koło Urzędu Marszałkowskiego,koło szpitala MSW,koło cmentarza na Pobitnem.Owe skrzyżowania są na górce,więc można by jedną drogę poprowadzić tunelem.Jestem zwolennikiem rond niż świateł.Ronda są bardziej płynne i mniej stresujące.Ciekawy jestem ile czasu minie do realizacji tej kolejki,gdyż prezydent Ferenc obiecuje,obiecuje i niewiele z tego wynika.On jest coraz mniej skuteczny.Biznesmeni wodzą go za nos.Stadion miał być już gotowy a nawet nie rozpoczęto budowy.Obwodnica północna powinna zaczynać się w Krasnem czy Kraczkowej.Poważnie zastanowię się nad głosowaniem na Ferenca,a byłem dotąd jeso zwolennikiem.

l
lotnik

Dla ludzi którzy korzystają z komunikacji miejskiej poprawmy rozkład jazdy i stan autobusów to po pierwsze! Dla zmotoryzowanych poprawmy drogi plus obwodnica np (Świlcza- Krasne) ! A nie budujmy pomników ludziom za życia ! PS. Kto miałby wybudować tą kolej , znowu Pan Rysio Podkulski na spółkę z Panem Prezydentem? . Dość tego teatru jednego ( aktora).

k
kataryniarz

Rzeszów to komunikacyjna dziura, w której jest zdecydowanie najgorsza komunikacja publiczna z miast wojewódzkich w Polsce. Autobusy miejskie kursują jak PKS-y pod Krakowem. I ponieważ jest takie dziadostwo, to prezydent F. wymyślił extra zabawkę dla frajerów. Nie macie tramwajów, autobusów kursujących co 5-10 minut, biletów czasowych za 2 zł jak w Warszawie, nie stać miasta na zakup większej liczby wozokm, by autobusy jeżdziły często jak w europejskim mieście, to macie za szybą kolejkę na pylonach, która jest co prawda w cenie budzetu miasta, ale jest na miarę naszych marzeń. Czyż nie panie Jarząbek, tfu Ferenc.

r
rodowity pryk

trasa idiotyczna przeez Folwark Ferenca.A co ze Stadionem nieudacznicy!Chańba co dalej po hotelu Rzeszów wstydu nie macie, przynosicie chańbę dla miasta i pośmiechowisko.

~rzeszowianin~

Pytanie zasadnicze: czy ta kolejka będzie dwukierunkowa? bo sądząc po artykule i "grafice" jeżeli będzie jedna szyna to nie ma mowy o ruchu dwukierunkowym.
Bilety powinny być takie same i zamienne na MPK i kolejke.

s
szpecjalista
W dniu 05.02.2010 o 18:58, gonzo napisał:

Zaraz zaraz zaraz.Jeśli jeden wagonig może wziąść tylko osiem osób, to co będzie w sytuacji kiedy wejdzie do niego 15 osób?Jakoś sobie niewyobrażam aby ktokolwiek zechciał wysiąść. Więc jak to będzie wyglądać?


ta luxtorpeda wyposazona będzie w czujniki.Przy 15 pasazerach kolejka będzie stać,a nie jechac
t
też monter
W dniu 05.02.2010 o 22:08, monter napisał:

Na tym torze EHB to te szynowody to napewno będą miedziane to będzie łatwiej demontować niż kolejową trakcje pod napięciem.



A gdy będzie snieżna zawieja to pięknie bedzie je..ć w tych szynowodach I jeszcze pytanie: czy bedzie to EHB Fredenhagena czy Eisenmanna?
C
Czytelnik

Po pierwsze ta kolejka nigdy nie powstanie bo te 400mil.zl. to tylko na projekt wystarczy karzdy wie ze urzad M.to sami zlodzieje i tak zostanie za pare miesiecy nastepny dzienikarz powtorzy troche inaczej ten artykul i to wszystko co tu w tym Rzeszowie bedzie mam trzeba z zachodu inwestora a nie zlodziei z UM.....

C
CarRzeszowski
W dniu 05.02.2010 o 22:44, nie lubie POpaprańców napisał:

Gdyby chcieli robić metro w Rzeszowie, to bym przystał, ale taką kolejkę dla dorosłych dzieci, to kompletna bzdura, przecież ubędzie miejsca, które zajmą przystanki i podpory. Puknijcie się w główki, bo w mózgi już za późno !!!



To ja mam pomysł, idź i zapłać za to metro, koszt tego to będzie z 8mld zł, ale co tam to tylko budżet miasta x10, i tylko 100x więcej od tych 80mln na kolejkę.

Najpierw sam się popukaj a potem polecaj to innym.
n
nie lubie POpaprańców

Gdyby chcieli robić metro w Rzeszowie, to bym przystał, ale taką kolejkę dla dorosłych dzieci, to kompletna bzdura, przecież ubędzie miejsca, które zajmą przystanki i podpory.
Puknijcie się w główki, bo w mózgi już za późno !!!

~hanka~
W dniu 05.02.2010 o 22:08, monter napisał:

Na tym torze EHB to te szynowody to napewno będą miedziane to będzie łatwiej demontować niż kolejową trakcje pod napięciem.



W następnym tygodniu będzie nowy pomysł, nowa kiełbasa wyborcza bo ta już została przerobiona i przetrawiona. Może ruchome chodniki wzdłuż ulicy Rejtana i przejazd tunel pod Wisłokiem. Patrząc na zamieszczoną mapkę zastanawia się czy aby kolejka podwieszana nie przejeżdzała przez tzw. skośny most, którego jeszcze nie ma w planach.
Dodaj ogłoszenie