NOWINY PRZEPYTUJĄ KANDYDATÓW NA PREZYDENTA RZESZOWA. Jak chcą rozwijać komunikację zbiorową?
Konrad Fijołek:
Moim priorytetem w realizacji działań w zakresie transportu będzie zachowanie walorów środowiskowych Rzeszowa, w szczególności brak ingerencji w obszary chronione. Usprawnienia w transporcie muszą mieć charakter proekologiczny, a ich celem jest zmniejszenie zanieczyszczeń i hałasu w mieście.
Najważniejszymi moimi działaniami będą:
- opłacalny dla mieszkańców system zachęt do korzystania z miejskiego transportu oraz pojazdów alternatywnych;
- tzw. zrównoważona mobilność, czyli stopniowe wyprowadzanie ruchu samochodowego z okolic centrum, z pozostawieniem możliwości poruszania się pojazdów niskoemisyjnych;
- strefa czystego transportu w śródmieściu;
- podnoszenie jakości transportu miejskiego poprzez zakup niskoemisyjnego taboru, w tym napędzanego wodorem, a także rozbudowę infrastruktury komunikacyjnej: Inteligentne Systemy Transportowe, nowoczesne przystanki i centra przesiadkowe Park&Ride, wypożyczalnie rowerów i skuterów elektrycznych;
- połączenie ścieżek rowerowych w spójną miejską sieć, w tym zwłaszcza w okolicach centrum oraz rowerowe przeprawy przez Wisłok;
- powiększenie stref przeznaczonych wyłącznie dla ruchu pieszego;
- drogi rowerowe odseparowane od ruchu samochodowego do i z okolicznych miejscowości, w tym jako pierwsza droga rowerowa do Zamku w Łańcucie, który to pomysł omówiliśmy już z Burmistrzem Łańcuta i zainteresowanymi samorządowcami;
- prosta w obsłudze miejska aplikacja, pomagająca użytkownikom wybrać optymalne trasy i formy transportu, aby sprawnie poruszać się po mieście;
- wspólny, zintegrowany bilet MPK, MKS i kolei aglomeracyjnej, a także przeprowadzenie modernizacji dworca PKS i wkomponowanie go w nowoczesne Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne;
- Rzeszowianie współtworzący mój program proponują też nowy, efektywny system linii autobusowych, jeżdżących z dużą częstotliwością, czyli tak zwanym taktowaniem, zapewniając pewność i punktualność przejazdu. Interesująca jest m.in. propozycja utworzenia tras „koło małe” i „koło duże” wraz przystankami przesiadkowymi.