NOWINY PRZEPYTUJĄ KANDYDATÓW NA PREZYDENTA RZESZOWA. Jak rozwiążą problemy komunikacyjne miasta?
Grzegorz Braun:
Pytają państwo jak rozwiązać problem koniecznych inwestycji, strategicznych dla infrastruktury miasta przy jednoczesnym bardzo poważnym zadłużeniu miasta. Wydaje się to być swoistą kwadraturą koła. Nie mniej, tak jak już wcześniej powiedziałem, to co jest konieczne powinno być przygotowane i w możliwie szybkim czasie realizowane. Aby zracjonalizować działania w tym zakresie i je dobrze zaplanować stworzymy „master plan” dla miasta, w którym określimy strategiczne cele, najważniejsze potrzeby oraz sposoby ich realizacji. Ustalimy również stosowny i spójny kalendarz realizacji poszczególnych strategicznych inwestycji, tak aby stanowiły pewną całość i były realizowane w odpowiedniej sekwencji czasowej. Pieniądze na te inwestycje, gdy będą one już dobrze zaplanowane i dobrze zorganizowane należy pozyskać z funduszy krajowych i także zagranicznych przy zagospodarowaniu wkładów własnych odwołując się do istniejących rezerw prostych. Obwodnica południowa miasta jest na pewno strategiczną inwestycją i musi powstać jak najszybciej, ale wydaje się, że powinna być na nowo zaprojektowana, gdyż według obecnego projektu – po ostatnich poszerzeniach granic miasta – stanie się ona niczym więcej jak tylko drogą międzyosiedlową. Ponadto należy ustalić czy proponowany przebieg obwodnicy jest wariantem optymalnym, zarówno dla mieszkańców tych terenów, przez które będzie ona przebiegać, jak i dla budżetu miasta. Dodatkową kwestią jest ułatwienie dojazdu do miasta mieszkańcom gminy Boguchwała, czy też gminy Tyczyn, którzy przecież pracują i uczą się w naszym mieście. Połączenie ulicy Rejtana z ulicą Ciepłowniczą jest strategiczną inwestycją dla Rzeszowa i pozwoli mieszkańcom na sprawne przemieszczanie się między północną częścią miasta a centrum. To jeden z priorytetów, które będziemy chcieli realizować, choć budowa tego łącznika nie będzie łatwa. Konieczne byłoby także połączenie mostem ulic Batorego i Dworaka od strony targowiska, co jest stosunkowo tańszym i szybszym w realizacji rozwiązaniem i pozwoli także rozbudować się tej części miasta, położonej w bezpośrednim otoczeniu dworca kolejowego. Kolejna bardzo ważna inwestycja, którą chcielibyśmy jak najszybciej rozpocząć to lepsze skomunikowanie zachodniej części miasta z centrum. Należy rozpocząć prace koncepcyjne i projektowe nad usprawnieniem przejazdów kolejowych w skrzyżowaniach z ulicami Jałowego i Langiewicza w wariantach bezkolizyjnych. Na problemy komunikacyjne Rzeszowa musimy patrzeć dalekosiężnie, w związku z tym priorytetem dla nas będzie „przerzucenie” ruchu pieszych pod lub nad najbardziej ruchliwe arterie miasta. Mam na myśli tutaj głównie ulice Cieplińskiego oraz Piłsudskiego. Dużą wagę przyłożymy do przyspieszenia prac nad budową dwupoziomowych skrzyżowań w najbardziej ruchliwych miejscach, takich jak rondo Pobitno, ale też rondo Dmowskiego czy skrzyżowanie ulicy Krakowskiej z ulicą Witosa.