Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ośrodek Kształcenia Lotniczego sprzeda samoloty Liberty XL-2. Są zbyt niebezpieczne do szkoleń studentów

Beata Terczyńska
Archiwum okl
Samolot szkoleniowy Liberty XL-2 to jeden z 4 typów samolotów, jakie są obecnie użytkowane w Ośrodku Kształcenia Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej. Władze uczelni zdecydowały się na sprzedaż 4 sztuk tych maszyn ze względów bezpieczeństwa. Ich konstrukcja nie nadaje się do podstawowego szkolenia studentów pilotażu. Te samoloty są maszynami przeznaczonymi do szkolenia już doświadczonych pilotów.

- Firma Liberty Aerospace z amerykańskiego Melbourne wyprodukowała samolot, który z założenia miał być używany przez szkoły lotnicze. Jednak, jak pokazała praktyka, nie jest to samolot bezpieczny dla adeptów lotnictwa – w tym kształcących się na przyszłych pilotów studentów Politechniki Rzeszowskiej – tłumaczy instr pil. Mieczysław Górak, dyrektor OKL Politechniki Rzeszowskiej.

- Skargi na producenta Liberty XL-2 wnosiły do stosownych organów również amerykańskie ośrodki szkolenia lotniczego. Federal Aviation Administration (FAA) powołała zespół, który przeprowadził badania zachowania się tego typu samolotu w powietrzu. W raporcie napisano, że sterowanie XL-2 jest bardziej wrażliwe niż w innych samolotach szkolnych. W ekspertyzie zauważono, że pilotom z małym doświadczeniem nie jest łatwo uzyskać dobre wyrównanie samolotu. Napisano: „Samolot jest wrażliwy na ster wysokości i stanowi wyzwanie dla uczniów, aby przyzwyczaić się do niego, szczególnie w lądowaniu”.

CZYTAJ TEŻ: Samoloty Liberty XL2 wyłączone z użycia. Mieczysław Górak, szef OKL Politechniki Rzeszowskiej: Nie będę ryzykował życiem studentów

Dyrektor Górak mówi, że warto przytoczyć także raport Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych w Polsce z wypadku Liberty XL-2 z 1 maja 2012 r. na lotnisku Warszawa-Babice.

- W wyniku tego zdarzenia statek powietrzny został całkowicie zniszczony, a dwie osoby przebywające na jego pokładzie poniosły śmierć na miejscu. Przyczyną było doprowadzenie do zbyt małej prędkości lub nadmiernie energiczne sterowanie, co spowodowało wpadnięcie samolotu w korkociąg albo ześlizg po skrzydle. Polska Komisja orzekła m.in., że ten typ samolotu jest szczególnie wrażliwy na sterowanie pochyleniem, co przysparza trudności w szkoleniu pilotów. W praktyce oznacza to, że pilot mający niewielkie doświadczenie może łatwo przesterować samolot – wyjaśnia dyrektor Ośrodka.

W kwietniu 2017 r. w Ośrodku Kształcenia Lotniczego podczas lądowania studenta z doświadczonym instruktorem nastąpiło przesterowanie samolotu, co doprowadziło do tzw. „zafalowania” podczas lądowania i uderzenia przednim kółkiem podwozia o pas startowy w następstwie czego nastąpiło poważnie uszkodzenie samolotu Liberty XL-2. Na szczęście załoga nie odniosła żadnych obrażeń ciała.

- Niestety, podobne przykłady można mnożyć. Z tego powodu podjęto decyzję o sprzedaży części floty. Nie będę ryzykował życia studentów z powodu nieudanej konstrukcji maszyny – puentuje dyrektor OKL.

Na co dzień OKL szkoli studentów pilotażu na samolotach jednosilnikowych: TB-9 Tampico, PA-28 R-201 Arrow i dwusilnikowych: Piper PA-34 Seneca V.

Dyrektor Górak dodaje, że jeśli uda się sprzedać 4 maszyny Liberty XL-2, OKL zamierza kupić samoloty PA-28 R-201 Arrow, które znakomicie sprawdzają się w eksploatacji i szkoleniu studentów.

Niebezpieczna sytuacja na pasie OKL-u w Jasionce. Podczas lą...

ZOBACZ TEŻ: Kocham wyzwania. Takim był spacer po skrzydle lecącego samolotu podczas pokazów w Rzeszowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24