Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Otwarto odcinek autostrady Rzeszów - Jarosław. Autostrada A4 przejezdna w całości [ZDJĘCIA]

dw/Bartosz Gubernat
Dziś otwarto ostatni odcinek autostrady A4 z Rzeszowa do Jarosławia.
Dziś otwarto ostatni odcinek autostrady A4 z Rzeszowa do Jarosławia. Krzysztof Kapica
Wykonawca autostradowego odcinka Rzeszów - Jarosław, konsorcjum BUDIMEX-STRABAG poinformowało, że o godzinie 10 trasą przejechały pierwsze samochody.

Konsorcjum informuje w oficjalnym komunikacie, że 41-km odcinek autostrady A4 Rzeszów-Jarosław został oddany dzisiaj do ruchu. Około godz. 10.00 pierwsze samochody przejechały głównym ciągiem autostrady łączącej dwie granice Polski – na zachodzie w Jędrzychowicach, a na wschodzie w Korczowej.

Do 20 października zostaną dokończone niektóre prace poza ciągiem głównym autostrady.

Konsorcjum BUDIMEX-STRABAG rozpoczęło budowę ostatniego odcinka autostrady A4 16 września 2014 r. jako kontynuację budowy autostrady A4 na odcinku Rzeszów (Węzeł Wschodni) – Jarosław (Węzeł Wierzbna).

Aktualizacja

Wielkiej pompy i przecinania wstęgi nie było. Pracownicy służby drogowej schowali do swojego samochodu trzy gumowe pachołki, a policyjny radiowóz blokujący od rana przejazd po prostu odjechał w kierunku Łańcuta. Chwilę później na Przemyśl pomknął ciemny ford mondeo, którego kierowca wyglądał na zaskoczonego brakiem szlabanów uniemożliwiających dalszą jazdę A4-ką. Po kwadransie ruch na autostradzie był już znacznie większy, bo kierowcy ciężarówek szybko poinformowali przez CB radio pozostałych, że droga jest otwarta.

- To historyczna chwila dla Polski. Otworzyliśmy pierwszą w Polsce autostradę, która jest gotowa na całej długości, a w dodatku łączy dwie granice - z Niemcami i Ukrainą. Początki jej budowy sięgają 1936 roku. Dzisiaj mamy aż 673 kilometry drogi o najwyższych parametrach, z której możemy być dumni - mówi Wojciech Majdyś z firmy Budimex, która odcinek Rzeszów Jarosław kończy po poprzednim wykonawcy.

Pomaga jej Strabag. Konsorcjum plac budowy przejęło po zerwaniu umowy z firmą Polimex-Mostostal. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poszukała nowego wykonawcy, bo poprzedni m.in. z powodu kłopotów z płynnością finansową nie był w stanie zakończyć robót w terminie. Umowa, którą podpisano w 2010 roku zakładał, że tą trasą kierowcy przejadą w 2012 roku. I właśnie czteroletnim opóźnieniem najczęściej tłumaczy się fakt, że drogę otwarto wczoraj bez udziału oficjeli z Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa oraz centrali Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Prace na tym odcinku potrwają do października. Będą polegały przede wszystkim na budowie dróg serwisowych i dokończeniu zbiorników retencyjnych. Jedynym utrudnieniem dla kierowców będzie zwężenie głównej trasy na odcinku ok. 2 km przed węzłem „Jarosław-Zachód”, które zostanie zlikwidowane na przełomie sierpnia i września.

- Nie była to łatwa budowa, przede wszystkim dlatego, że przejęliśmy ją po innej firmie. W takim przypadku najpierw trzeba dokładnie przejrzeć i ocenić stan tego, co zostało wykonane wcześniej. Nam zajęło to 5 miesięcy. A w dodatku okazało się, że część obiektów wymaga naprawy. Znacznie łatwiej i szybciej buduje się od podstaw - mówi Wojciech Majdyś z firmy Budimex.

Od dziś A4 łączy już granicę Niemiecką z Ukraińską. To pierwsza tej klasy droga w Polsce, która przecina cały kraj. Ma łącznie 673 km, a początki jej budowy sięgają 1936 roku.

- Można więc powiedzieć, że powstawała w tempie około 8,4 kilometra na rok - wylicza Wojciech Majdyś. Wykonany przez Budimex i Strabag odcinek ma nieco ponad 41 km długości. Są na nim dwa węzły - Łańcut i Przeworsk. Droga komunikuje ze sobą wykonane wcześniej węzły - „Rzeszów-Wschód” oraz „Jarosław-Zachód”. Wykonawca wylicza, że w szczytowych momentach na placu budowy pracowało ponad 1000 robotników i 250 osób z dozoru. Mimo tak dużej liczby na budowie nie doszło do ani jednego poważnego wypadku.

- Główna część autostrady jest gotowa, ale my będziemy pracować przy niej jeszcze do października. Musimy wykonać jeszcze sporo prac towarzyszących trasie. To przede wszystkim drogi serwisowe, których wzdłuż tego fragmentu A4 jest aż 78 km. Dokończenia wymagają również obiekty związane z odwodnieniem drogi, między innymi zbiorniki retencyjne. Na szczęście te roboty w żaden sposób nie będą przeszkadzały kierowcom w jeździe - wylicza Wojciech Majdyś.

- Tylko na 2 km w rejonie Jarosławia do końca sierpnia pozostanie zwężenie do jednej jezdni. Jeszcze w czerwcu zakładaliśmy, że utrudnienia pozostaną na 11 km drogi, ale wykonawca zmobilizował siły i większość problemów udało mu się wyeliminować przed otwarciem - mówi Joanna Rarus z GDDKiA w Rzeszowie.

41,2-kilometrowy odcinek A4 Rzeszów – Jarosław to najbardziej opóźniony fragment podkarpackiej części autostrady A4. Umowę z konsorcjum firm Polimex-Mostostal i Doprastaw ze Słowacji GDDKiA podpisała we wrześniu 2010 roku. Prace miały potrwać do czerwca 2012 roku. Ale ze względu na kłopoty z grząskim gruntem, przyrodą a później także finansowe, wykonawca wielokrotnie wnioskował o przedłużenie terminu zakończenia budowy. Ostatecznie we wrześniu 2014 roku kontrakt przejęły Budimex i Strabag. Inwestycja jest warta 985 mln zł.

A4 w liczbach
Budowa odcinka z Rzeszowa do Jarosławia była gigantycznym przedsięwzięciem pod względem logistycznym i technologicznym. Niecałe 42 km drogi to:
- 647 ha powierzchni pasa drogowego, co odpowiada wielkości 774 profesjonalnych boisk do piłki nożnej
- 986 000 m kw. kruszywa pod asfaltem, co jest równe ponad dwukrotnej powierzchni Watykanu
- 8 000 000 m sześc. ziemi wbudowane w nasypy pod główną trasę. To równowartość ok. 14 000 000 ton materiału. Aby je przewieźć, trzeba by wypełnić po brzegi 560 000 wywrotek tworzących kolejkę o długości ok. 7 600 km.
- 624 000 ton asfaltu, co odpowiada masie 13,5 statków Titanic
- 141 500 mb. stalowych barier energochłonnych, czyli więcej niż obwód Malty, najmniejszego kraju Unii Europejskiej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24