reklama

Padają osiedlowe sklepy. Czy pomoże akcja "Tu mieszkam, tu kupuję"

al strefabiznesu@nowiny24.plZaktualizowano 
Osiedlowe sklepy ma wesprzeć akcja "Tu mieszkam, tu kupuję". Fot. Archiwum
Osiedlowe sklepy ma wesprzeć akcja "Tu mieszkam, tu kupuję". Fot. Archiwum
Ponad połowa Polaków codzienne zakupy robi w małych sklepach osiedlowych. Klienci doceniają m.in. dostępną tam świeżą żywność i lokalne produkty -wynika z raportu przygotowanego na zlecenie Makro Cash&Carry w ramach akcji „Tu mieszkam, tu kupuję”. A jednak te sklepy padają.

Właściciele sklepów osiedlowych sa świadomi rosnącej konkurencji ze strony dużych sieci handlowych i starają się uczynić swoją ofertę konkurencyjną i atrakcyjną. Coraz częściej w małych sklepach możemy kupić produkty od regionalnych wytwórców, którzy gwarantują dostawę świeżego i smacznego towaru.

Jak pokazuje raport „Sytuacja sklepów osiedlowych”, przygotowany przez prof. Teresę Słaby oraz prof. Annę Dąbrowską z Katedry Poziomu Życia i Konsumpcji SGH na zlecenie MAKRO Cash&Carry, zdecydowana większość Polaków docenia możliwość zakupu świeżego chleba (86%), owoców i warzyw (77%) oraz mięsa (75%) i nabiału (64%).

Mały sklep nie wygra ceną z hipermarketem

- Na wielu polach osiedlowe sklepy nie są w stanie konkurować z hipermarketami

i dyskontami. Wspomnieć tu można choćby o niższej cenie oraz większym asortymencie oferowanych produktów – mówi Piotr Rogowiecki, zastępca dyrektora Departamentu Dialogu Społecznego, Pracodawców Rzeczpospolitej Polskiej. - Jednak są obszary, których zagospodarowanie pozwoli detaliście przyciągnąć klientów, wygrać z hipermarketami

i dyskontami. Mały sklep osiedlowy może wyróżnić się na tle konkurencji nie tylko indywidualnym podejściem do klienta, ale również wysoką jakością, świeżością produktów czy dystrybucją lokalnych przysmaków.

Polacy lubią kupować w sklepach osiedlowych. Niestety, w Polsce od kilku lat widoczna jest tendencja spadkowa w liczbie prosperujących placówek tego typu. W ciągu 5 lat ich liczba zmalała o prawie 10 tysięcy, przy czym proces ten dotyka szczególnie najmniejsze sklepy osiedlowe.

Jak wynika z najnowszego raportu firmy badawczej Nielsen, w ciągu roku ubyło ich niemal 7 tysięcy. Sytuacja upadających małych sklepów jest nie tylko domeną naszego kraju. W całej UE w ciągu ostatnich 5 lat liczba najmniejszych sklepów spadła o kilkadziesiąt tysięcy.

Sklep osiedlowy jest bliżej

Detaliści nadal próbują dorównać dużym sieciom handlowym i dyskontom. Jednak

w wielu przypadkach nic nie jest w stanie zastąpić małego sklepu osiedlowego. Choćby jego bliskość jest dla wielu osób ogromnym atutem.

- Przed właścicielami tego typu placówek stoi wiele wyzwań, polegających na próbie przekształcenia małych sklepów osiedlowych w nowoczesne placówki z dobrze przemyślaną ofertą asortymentową, szytą na miarę potrzeb stałych klientów, z promocjami, czy degustacjami produktów – mówi Mariola Roguska-Kopanczyk _z Naczelnej Rady Zrzeszeń Handlu i Usług. - _Aby dorównać konkurencji warto otworzyć się na innowacyjność, choćby w kwestii płatności elektronicznej, programów lojalnościowych, a nawet możliwości zamawiania produktów przez Internet.

Akcja "Tu mieszkam, tu kupuję"

Ponad 6,5 tysiąca właścicieli sklepów z całej Polski przyłączyło się do akcji „Tu mieszkam, tu kupuję” organizowanej przez MAKRO Cash&Carry. Od czerwca 2009 roku podejmowane są działania, mające na celu popularyzację robienia zakupów w małych sklepach osiedlowych, a także wspieranie ich właścicieli w rozwoju biznesu. P

rogram ma zwrócić uwagę na konieczność realizacji działań promocyjnych w tego typu placówkach. Działania te pozwolą na zwiększenie rozpoznawalności sklepów wśród okolicznych mieszkańców. Ze strony www.tumieszkamtukupuje.pl można pobrać materiały, wspierające akcję.

W drugiej odsłonie programu organizatorzy wskazują na rolę osiedlowych sklepów

w kształtowaniu społeczności lokalnych oraz ich wkład w polską gospodarkę.

Akcję wspierają partnerzy instytucjonalni: Pracodawcy Rzeczpospolitej Polskiej, Naczelna Rada Zrzeszeń Handlu i Usług, Polska Federacja Producentów Żywności oraz Slow Food. Zawiązała się również Rada Programowa, w skład której weszli przedstawiciele organizacji partnerskich i świata nauki.

 

60 Sekund Biznesu: Wyczerpuje się imigracja ukraińska

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3