Zerwanie paska to najczęściej uszkodzone tłoki, zawory i głowica. A to oznacza olbrzymie koszty naprawy.
Pasek rozrządu ma za zadanie przekazywać napęd z koła pasowego wału napędowego na wałek rozrządu. Ten z kolei wprawia w ruch hydraulikę, czyli zawory i popychacze. Jak zatem ważną częścią silnika jest rozrząd, tłumaczyć nie trzeba.
Dlaczego pasek się zużywa?
Na osłabienie paska wpływ ma wiele czynników. Bardzo ważne są tu stan rolek napinających i kół zębatych. Nie bez znaczenia jest także czystość silnika. Jeżeli pod maską jest sucho, a silnik nie większych wycieków oleju, czysto będzie także pod pokrywą paska. W innym razie brud i rozlany olej przyspieszają zużycie łożysk w rolkach prowadzących, co negatywnie wpływa na pracę napinacza.
Stan paska trudno jednak ocenić samodzielnie, dlatego najlepiej powierzyć to zadanie mechanikowi.
Co i kiedy wymieniać?
Oprócz paska zawsze należy wymienić także pozostałe części współpracujące z nim, czyli rolki, napinacze i koła zębate. Warto założyć także nowe uszczelniacze wałków rozrządu i korbowego. W niektórych modelach samochodów wymienić należy też pompę płynu chłodzącego, jeśli napędza ją pasek zębaty.
Koszt wymiany paska rozrządu i współpracujących z nim podzespołów może być różny, w zależności od modelu samochodu i producenta części. Np. pasek rolki i napinacze do VI generacji hondy civic, z silnikiem 1,4 l, to wydatek ok. 300 zł, a rozrząd i pompa do golfa IV, z silnikiem 1,9 TDI, to kosztują ok. 700 zł.
W samochodach z silnikami V6 koszty mogą sięgać nawet 1700 zł. Producenci samochodów sztywno określają przebieg, po jakim należy wymienić pasek.
- W większości nowych samochodów instrukcja zaleca pierwszą wymianę po 100-120 tys., a kolejne co 60 tys. km. - mówi Stanisław Płonka, mechanik. - Z praktyki wiem jednak, że rzadko kiedy paski wytrzymują tak duży przebieg. Dlatego pierwszą wymianę radzę zrobić już po przejechaniu 80-90 tys. km. A jeśli kupimy używane auto i nie mamy pewności, jak dawno temu poprzedni właściciel założył nowy pasek, nie zwlekajmy z wymianą.
Czym grozi zerwanie?
Pasek rozrządu jest narażony na kilka rodzajów usterek. Najczęstsze to całkowite zerwanie, częściowe pęknięcie, poluzowanie, albo naderwanie poszczególnych jego zębów. Chociaż niektóre, tzw. "bezkolizyjne" silniki na zerwanie paska reagują po prostu zatrzymaniem, to znaczna większość samochodów narażona jest w takim przypadku na poważne usterki. Poluzowany, za mocno naciągnięty, lub nieprawidłowo założony pasek to przede wszystkim odczuwalny spadek mocy auta.
- Pasek zerwany to pogięte zawory i tłoki, oraz uszkodzona głowica. W takiej sytuacji silnik nadaje się do remontu, lub wymiany - mówi S. Płonka.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?