Pamiętaj o regularnej wymianie oleju silnikowego

Bartosz Gubernat
Wymiana oleju trwa zazwyczaj ok. 15-20 minut. Zużytą oliwę wypuszcza się odkręcając korek spustowy. Resztę mechanik wysysa pod ciśnieniem do zbiornika na odpady olejowe. Dzięki temu mamy pewność, że w silniku i misce zostaną jedynie śladowe ilości przepracowanej cieczy.
Wymiana oleju trwa zazwyczaj ok. 15-20 minut. Zużytą oliwę wypuszcza się odkręcając korek spustowy. Resztę mechanik wysysa pod ciśnieniem do zbiornika na odpady olejowe. Dzięki temu mamy pewność, że w silniku i misce zostaną jedynie śladowe ilości przepracowanej cieczy. Bartosz Gubernat
Czym należy się kierować wybierając olej do swojego samochodu? Przede wszystkim przebiegiem i stanem silnika. Nawet najlepsza, ale nieprawidłowo dobrana oliwa może sprawić więcej kłopotów niż pożytku.

Zapytaj mechanika

Zapytaj mechanika

Jeśli nie wiesz, jakiego oleju używał poprzedni właściciel twojego auta, przed kolejną wymianą poproś mechanika o ocenę stanu silnika. Jeżeli nie stwierdzi żadnych przedmuchów i wycieków, lepiej kupić olej droższy, syntetyczny lub półsyntetyk. W odróżnieniu od mineralnego pracują one dobrze w szerszym przedziale temperatur i zapewniają silnikowi lepsze smarowanie.Wymianę oleju zaleca sie wykonywać raz w roku, lub co ok.10-15 tys. km.

Dzisiejsze oleje samochodowe różni już nie tylko gęstość. Producenci prześcigając się w wypuszczaniu na rynek nowości oferują już nawet produkty przeznaczone do silników zasilanych konkretnymi rodzajami paliwa.

Nie warto zmieniać rodzaju

Jak w takim razie nie zginąć w gąszczu kolorowych butelek? Stara i sprawdzona zasada mówi, że zmieniając olej w samochodzie używanym dobrze jest trzymać się jednego producenta i rodzaju. Dlatego kupując auto używane warto zapytać poprzedniego właściciela, jaką oliwę stosował.

- Jeśli auto przez cały czas auto jeździło na oleju syntetycznym, to nie należy go zmieniać na gorszy. Zwłaszcza, jeśli kierowca nie zaobserwował ubytków, a samochód ma w miarę mały przebieg - mówi Stanisław Płonka, mechanik samochodowy. - Nie wolno przesadzać także w drugą stronę. Wlanie rzadkiego oleju syntetycznego do silnika, który zrobił mnóstwo kilometrów smarowany olejem mineralnym może doprowadzić do jego rozszczelnienia.

Olej dla staruszków

Olej dla staruszków

Do samochodów z dużym przebiegiem (ok. 200-300 tys. km) zaleca się stosowanie specjalnych olejów, uszczelniających silnik. Zawierają one substancje redukujące spalanie oleju i wycieki, przez co udaje się przedłużyć życie silnika.

Mineralny nie zawsze dobry

Wielu kierowców uważa, że każdy silnik z dużym przebiegiem powinno się smarować olejem mineralnym. Według mechaników to mylne stwierdzenie. Jeśli producent silnika nie każe używać właśnie takiego, lepiej kupić olej syntetyczny, lub półsyntetyczny. Olej mineralny jest dużo gęstszy i szczególnie zimą może sprawiać kłopoty z rozruchem silnika.

- Poza tym, zanim po rozruchu naprawdę dobrze zacznie smarować silnik, mija dłuższa chwila, co może przyspieszać zużycie części - mówi S. Płonka.

Specjalny do LPG?

Producenci olejów przekonują, że specjalnego smarowania wymagają silniki zasilane gazem LPG. Dlaczego? Bo panują w nich wyższe temperatury, a paliwo jest suchsze od benzyny. Dlatego na rynku dostępnych jest mnóstwo specjalnych olejów dedykowanych do silników na gaz. Podobno pozwalają one ograniczyć ryzyko wypalania się gniazd zaworowych. Co na to specjalista?

- Zdania na ten temat są podzielone. Najważniejsze, aby olej był bardziej tłusty i odporny na wysokie temperatury - mówi Józef Sitarz ze sklepu motoryzacyjnego SZiK. - A w tej chwili właściwie wszystkie oleje zachodnich marek spełniają te normy. W przypadku krajowych wyrobów należy wybierać te przeznaczone właśnie do silników zasilanych gazem. Litr specjalnego półsyntetyka kosztuje ok. 14-20 zł.

Z beczki taniej

Z beczki taniej

Coraz więcej firm sprzedaje oleje z beczki, które są nawet o 15 proc. tańsze od tych pakowanych w małe butelki. W warsztacie można poprosić o pustą butelkę, do której serwisant wleje resztkę oleju, który przyda się np. na dolewkę.

Wymagania Diesla

Nieci innego rodzaju oleju wymagają silniki wysokoprężne, które w czasie pracy wytwarzają dodatkowe zanieczyszczenia np. w postaci sadzy. Co prawda większość z nich w czasie jazdy wydostaje się przez układ wydechowy, ale część trafia też do oleju. Zanieczyszczony w ten sposób traci swoją płynną konsystencję, utrudniając smarowanie silnika.

Dlatego Diesla wart zalać specjalnym olejem. Najłatwiej dobrać go do starego silnika. Tu zazwyczaj poleca się te gęstsze, czyli 15 W 40 i 10 W 40. Nieco trudniejszy jest wybór odpowiedniego oleju do nowoczesnych samochodów z silnikami wysokoprężnymi. Auta, z jednostką napędową wyposażoną w filtry cząsteczek stałych wymagają smarowania nowoczesnymi olejami "niskopopiołowymi".

Specjalnej ochrony potrzebują także silniki wyposażone w pompowtryskiwacze. W tym przypadku należy używać oleju o specyfikacji 505-01, który ma specjalne dodatki oraz więcej uszlachetniaczy wpływających na pracę silnika. Używanie innego może doprowadzić do uszkodzenia pompowtryskiwaczy, które są bardzo drogie.

Wideo

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Anna

Mój mechanik o tym pamięta, żeby mi olej wymieniać :D Używa Hyundai XTeer. Bardzo dobry olej. Chroni silnik, bo nie spala się podczas jazdy, więc dużo go nie ubywa

M
Mateo
ja najczęściej z olei to sięgam po K2 10W-40 http://bit.ly/6890_K2Olej10W40
w
wojtasW

Ja niestety mam kumpla który trafił na złego mechanika i nie powiedzieli mu że po wymianie nowej skrzyni trzeba po tysiacu wymienić olej na nowy i teraz płacz. Wysłałem go do swojego mechanika do wałbrzycha przy józefa . Chłopaki są świetni. polecam

 
t
technik-mechanik
oprócz tego że jak piszą z beczki taniej, wielu producentów oleju zapewnia bezpłatne dolewki.
Jesli wiec wiesz że twój silnik "bierzez olej", zastanów sie dwa razy ile bedziesz musiał dolać miedzy wymianami i dopiero wtedy skalkuluj koszty oleju.
Wielu producentów udostępnia narzędzia pozwalajace na precyzyjny i zgodny z normami dobór oleju do danego modelu i rocznika, a niektórzy nawet przebiegu. Zajrzyj na strone www.castrol.pl czy www.valvoline.pl - to jedne z dokładniejszych informacji.

Przy silnikach bioracych olej nie wymienia sie oleju !!
Wymienia sie tylko filtr olejowy
To juz zostalo udowodnione z 50 lat temu ze nie nalezy wymieniac oleju. Byli madrzejsi ktorzy mieli w tym kierunku wyksztalcenie i praktyke kilkunastoletnia.
Pomysl choc chwile zanim cos zrobisz. Taz ten olej jest swiezy caly czas bo dolewasz nowy olej.
w
www.olejeismary.blogspot.c
W sumie to każdy szanujący się producent ma na stronie narzędzie do dobrania oleju - shell, gulf czy elf - www.olejeismary.blogspot.com
P
Pawel
oprócz tego że jak piszą z beczki taniej, wielu producentów oleju zapewnia bezpłatne dolewki.
Jesli wiec wiesz że twój silnik "bierzez olej", zastanów sie dwa razy ile bedziesz musiał dolać miedzy wymianami i dopiero wtedy skalkuluj koszty oleju.
Wielu producentów udostępnia narzędzia pozwalajace na precyzyjny i zgodny z normami dobór oleju do danego modelu i rocznika, a niektórzy nawet przebiegu. Zajrzyj na strone www.castrol.pl czy www.valvoline.pl - to jedne z dokładniejszych informacji.
Dodaj ogłoszenie