NOWINY24
    POLECAMY

    To się czyta i ogląda

    Rozwiń
    NOWINY24
    Zwiń

    To się czyta i ogląda

    • Miauuuuu... koty naszych Czytelnikówi
    • Antyki, zabawki i letnie opony. Na giełdzie samochodowej kupisz wszystko
    • Studniówka 2019 uczniów Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 4 im. Ignacego Łukasiewicza w Krośnie

    Parkowanie kontrolowane. Elektronika wyręcza kierowcę w...

    Parkowanie kontrolowane. Elektronika wyręcza kierowcę w manewrowaniu autem

    Wojciech Frelichowski; Cykl powstał we współpracy z marką Skoda

    Aktualizacja:

    Parkowanie kontrolowane. Elektronika wyręcza kierowcę w manewrowaniu autem

    ©Skoda

    Manewr parkowania jest dla niektórych kierowców jednym z trudniejszych do wykonania. Podczas parkowania ważna jest nie tylko precyzja, ale także zachowanie bezpieczeństwa. Na szczęście obecnie kierowca może liczyć na systemy wspomagające.
    Parkowanie kontrolowane. Elektronika wyręcza kierowcę w manewrowaniu autem

    ©Skoda

    W wykonaniu prawidłowego i bezpiecznego parkowania kierowca musi uwzględnić kilka elementów. Trzeba wziąć pod uwagę nie tylko gabaryty samochodu, ale także wielkość miejsca parkingowego, ruch pojazdów, a także ruch pieszych. Kiedy parkujemy na własnej posesji lub na wydzielonym strzeżonym parkingu, to raczej nie będą w tym przeszkadzać inne samochody, albo piesi. Zupełnie inaczej jest na ulicy w mieście lub na parkingu centrum handlowego. Tam, oprócz ruchu pojazdów oraz pieszych, trzeba się też liczyć z takimi utrudnieniami, jak skąpa ilość miejsca do parkowania lub przeszkody w rodzaju krawężników lub barierek.

    Te problemy już dość dawno zdefiniowali producenci samochodów. Dzięki nowoczesnej technologii opracowali oni czujniki parkowania. Początkowo takie rozwiązanie trafiło do aut klasy wyższej, ale szybko zaczęli je stosować producenci samochodów dla szerokiej grupy odbiorców. W tej grupie jedną z pierwszych marek, których auta otrzymały w wyposażeniu czujniki parkowania tyłem była Skoda. W 2004 r. taki system otrzymały modele Fabia i Octavia. Jest on oparty na czujnikach radarowych zamontowanych w tylnym zderzaku. System jest aktywowany z chwilą włączenia wstecznego biegu i informuje o przeszkodzie znajdującej się w odległości 150 - 160 cm za pojazdem. Kierowca jest powiadamiany o zbliżaniu się do przeszkody sygnałem dźwiękowym. Czym sygnał jest intensywniejszy, tym auto jest bliżej przeszkody. Sygnał ciągły oznacza, że przeszkoda znajduje się w odległości 30 cm od auta.

    Skoda
    Wkrótce czujniki parkowania pojawiły się również z przodu auta, a następnie cały system wspomagania parkowania wzbogacano o kamery instalowane z tyłu i z przodu nadwozia. Przekazują one obraz do wielofunkcyjnego wyświetlacza w kabinie, dzięki czemu kierowca może naocznie obserwować, czy przed i za autem nie ma jakiejś przeszkody. Ponadto system na ekranie wyświetlacza generuje symulowany tor jazdy, jaki pojazd wykonana w trakcie parkowania.

    Rozwój elektroniki pozwolił na rozszerzenie zakresu, jaki oferuje system wspomagania parkowania. Nowoczesna technologia pozwoliła, aby samochód zaparkował automatycznie, niemal bez ingerencji kierowcy. Taką możliwość daje system Park Assist, czyli asystent parkowania, który jest oferowany w modelach Octavia, Superb czy Kodiaq. Park Assist pozwala na zaparkowanie równoległe samochodu bez użycia rąk. Kierowcy pozostaje tylko operowanie pedałami gazu i hamulca oraz dźwignią zmiany biegów.

    Parkowanie równoległe sprawia kłopot nawet doświadczonym kierowcom. Park Assist wykona ten manewr precyzyjnie i bezpiecznie. Jest tylko jeden warunek - wielkość wolnego miejsca do zaparkowania nie jest mniejsza niż 80 cm ponad długość samochodu.

    System aktywuje kierowca wciskając odpowiedni przycisk. Teraz należy jechać wzdłuż zaparkowanych pojazdów z prędkością nie większą niż 40 km/h. Czujniki same ocenią, czy odległość pomiędzy stojącymi pojazdami jest wystarczająca do zaparkowania. Następnie należy postępować zgodnie ze wskazówkami podanymi na wyświetlaczu zlokalizowanym pomiędzy prędkościomierzem a obrotomierzem. System przejmuje kontrolę nad kierownicą i automatycznie pokieruje autem. W każdej chwili kierowca ma możliwość przerwania działania systemu chwytając koło kierownicy.

    Ten system rozwinięto także pod kątem parkowania prostopadłego, co przydaje się np. na parkingach centrów handlowych. Zasada działania tego systemu jest podobna, jak w przypadku parkowania równoległego.

    Czytaj treści premium w Nowinach24 Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze

    PREMIERY

    SAMOCHODY UŻYWANE

    PRZEPISY

    PORADY