Pieczywo jeść trzeba. Na zdrowie

Ula Sobol
- Korzystny dla zdrowia jest chleb żytni razowy, zawiera najwięcej błonnika i składników odżywczych, m.in. żelaza i witamin z grupy B - mówi Justyna Cichocka, dietetyk z Centrum Dietetycznego Naturhouse z Rzeszowa.
- Korzystny dla zdrowia jest chleb żytni razowy, zawiera najwięcej błonnika i składników odżywczych, m.in. żelaza i witamin z grupy B - mówi Justyna Cichocka, dietetyk z Centrum Dietetycznego Naturhouse z Rzeszowa. Krzysztof Kapica
- Dobrej jakości chleb powinien składać się tylko z czterech składników: mąki, zakwasu lub drożdży, soli oraz wody - podkreśla Justyna Cichocka z Centrum Dietetycznego Naturhouse z Rzeszowa. - Korzystny dla zdrowia jest chleb żytni razowy, zawiera najwięcej błonnika i składników odżywczych, m.in. żelaza i witamin z grupy B.

Pieczywo to podstawa naszego jadłospisu. Często spożywamy je na śniadanie i kolację. Ale nie każdy chleb jest smaczny i zdrowy. Na co zwrócić uwagę przy zakupie chleba?

Przede wszystkim na skład, należy uważnie prześledzić, co znajduje się na etykiecie.

Przy wyrobie pieczywa podstawę stanowi dobra mąka...

Tak, im wyższy numer (typ), tym zdrowsza mąka, np. żytnia typ 2000. Dobrej jakości chleb powinien składać się tylko z czterech składników, a są nimi: mąka, zakwas lub drożdże, sól oraz woda.

A jeśli oprócz tych czterech składników na etykiecie jest coś jeszcze?

Jeżeli na liście znajdują się dodatkowo konserwanty, polepszacze czy tez wypełniacze często oznaczone symbolem E to najlepiej takie pieczywo odłożyć na półkę.

Jakich składników powinniśmy unikać w bułkach czy chlebie, które chcemy kupić?

Pieczywo powinno składać się z czterech podstawowych składników oraz naturalnych dodatków w formie ziaren, takich jak słonecznik, pestki dyni, sezam, siemię lniane. Każdy inny sztuczny składnik jest niepożądany, nie świadczy o zdrowym pieczywie. Radzę zaopatrywać się w pieczywo, w którym nie znajdziemy takich składników jak cukier, glukoza, syrop glukozowo-fruktozowy, stabilizatory (guma celulozowa E468 ), substancje zagęszczające (guma guar E412).

Prawda jest taka, że najczęściej sięgamy po białe pieczywo, który chleb jest jednak najzdrowszy?

Korzystny dla zdrowia jest chleb żytni razowy. Zawiera najwięcej błonnika i składników odżywczych, w tym żelaza i witamin z grupy B.

Czy nie czytając informacji na etykiecie, możemy rozpoznać, że kupujemy dobry chleb?

Prawdziwe pieczywo dobrej jakości powinno być ciężkie. Kolejnym wyróżnikiem dobrego pieczywa jest skórka, która powinna być twarda, gruba czy popękana. Możemy sprawdzić konsystencję pieczywa, przeprowadzając mały test: po naciśnięciu dłonią bochenka pieczywa powinien on wrócić do swojej postaci pierwotnej.

Czy kolor pieczywa ma znaczenie i może świadczyć o jego jakości?

Oczywiście, kolor jest bardzo ważnym sygnałem. W procesie produkcyjnym często stosowany jest karmel, który powoduje, że chleb wygląda, jakby był upieczony z mąki żytniej, a nie jest i nie ma nic wspólnego z chlebem żytnim.

A co, jeśli ktoś nie przepada za chlebem czy bułkami. Jakimi produktami można zastąpić pieczywo?

Pieczywo można zastąpić węglowodanami złożonymi, najlepiej wybierać produkty z grubego przemiału.

Czyli?

Wybierajmy kasze (jęczmienną, gryczaną oraz jaglaną), makaron żytni/razowy, płatki jaglane, owsiane, a także ryż brązowy.

Najzdrowszy jest chleb żytni, taki na zakwasie, bez chemii w środku?
Tak, to właśnie dzięki fermentacji bakteryjnej ciasta chlebowego powstanie kwasu mlekowego naturalnie konserwuje, zakwasza i powoduje wyrastanie ciasta i jego spulchnienie, przez co nie jest konieczne stosowanie sztucznych kwasów czy dodatków chemicznych.

Pieczywo jako produkt zbożowy wchodzi w skład piramidy żywieniowej. Czy powinniśmy jeść dużo chleba?

Dzięki węglowodanom złożonym, obecnym m.in. w pieczywie, dostarczamy niezbędnej do funkcjonowania organizmu energii , w ilości ok. 50-60 procent.

Czy to prawda, że jak się dużo chleba, to łatwo można przytyć? Panuje obiegowa opinia, że osoby, które chcą zrzucić zbędne kilogram muszą z chleba zrezygnować.

Chleb nie tuczy, a jego eliminacja nie sprawi, że zbędne kilogramy znikną.

Ile kromek dziennie powinniśmy zjadać?

Dzienna ilość kromek powinna być ustalona dla każdego indywidualnie. Wybierając pieczywo zwracajmy uwagę na to, czy chleb ma wysoką zawartość błonnika, który daje uczucie sytości na długo i nie czujemy się po nim głodni. Wiele gatunków pieczywa ma niski i średni indeks glikemiczny (IG), co sprzyja diecie nawet podczas odchudzania.

A co z pieczywem chrupkim, zdrowe?

Najczęściej sięgamy po nie przy zmianie diety, wierząc, że wyeliminowanie prawdziwego pieczywa przyniesie nam lepsze efekty. Pamiętajmy jednak, że w porównaniu do tradycyjnego pieczywa pieczywo chrupkie ma mniejszą ilość składników mineralnych, błonnika, witamin i białka.

Kalorii jest mniej?
Kalorii co prawda mniej, ale trudniej się nim nasycić, przez to zjadamy go więcej.

Czyli nie powinien być alternatywą dla tradycyjnego pieczywa?

Nie traktujmy go jako alternatywy dla tradycyjnego pieczywa, natomiast jako urozmaicenie diety, m. in. pieczywo chrupkie żytnie. Warto czytać etykiety, niekiedy takie produkty maja wysoki IG który dla cukrzyków czy osób cierpiących na insulinooporność nie są wskazane.

Po jakie pieczywo tostowe sięgamy najczęściej ?

Niestety najczęściej wybieramy chleb tostowy z mąki pszennej, który pozbawiony jest składników mineralnych i witamin, natomiast jest bogaty w dodatki konserwujące, dzięki czemu może długo leżeć na półce i - co dziwne - nic się z nim nie dzieje.

Jemy taki chleb tostowy, ale nie możemy się nim najeść?
Po zjedzeniu pełnowartościowego chleba czujemy się najedzeni, natomiast po zjedzeniu pieczywa tostowego głód pojawia się szybciej, co sprawia, że zaczynamy dodatkowo podjadać.

Chleb tostowy ma też specyficzną strukturę.

Tak, puszystość czy elastyczność takiego pieczywa uzyskuje się poprzez dodatek różnych substancji chemicznych, wpływających dodatkowo na fałszywy świeży zapach czy pożądany smak.

A jeśli, mimo wszystko, lubimy tosty czy grzanki i nie potrafimy ich sobie odmówić?

To w takiej sytuacji zachęcam do zrobienia domowego chleba tostowego, bez sztucznych dodatków i konserwantów.

Czy chleb żytni na zakwasie, czyli ten najzdrowszy, nie ma żadnych wad?

Jedyną wadą jest długotrwały proces wyrastania ciasta na zakwasie. Z tego powodu większość piekarni stosuje drożdże, co skraca czas produkcji i obniża koszty. Pieczywo na zakwasie pomaga odbudować korzystną florę bakteryjną przewodu pokarmowego człowieka i ma stosunkowo niższy indeks glikemiczny, niż chleb na drożdżach, dodatkowo utrzymuje długą świeżość i to wszystko dzięki naturalnej konserwacji.

Pieczywo ciemne jest ciężkostrawne?

Tak, ponieważ zawiera węglowodany złożone, na rozkład których organizm potrzebuje więcej czasu i energii. Dlatego też nie nadaje się dla wszystkich. Np. osoby mające wrażliwy żołądek czy chorobę wrzodową powinni unikać pieczywa ciemnego.

Czy osoby, które mają problemy z wątrobą albo cierpią na zespół jelita nadwrażliwego też powinny unikać pieczywa ciemnego?

Jak już wspomniałam, ciemne pieczywo nie jest dla każdego. Osoby mające problem z wątrobą czy z zespołem jelita nadwrażliwego powinny wyeliminować je ze swojego jadłospisu. Kwas mlekowy oraz octowy zawarty w zaczynie pieczywa żytniego może działać drażniąco na żołądek, błonę śluzową przełyku czy też jelita. Dla osób mających problem z wątrobą wskazane jest pieczywo czerstwe, najlepiej w postaci grzanek.

Widzę same zalety ciemnego pieczywa. Tylko przekonać dzieci do zamiany białej bułki na razową to nie lada wyczyn, przynajmniej dla mnie.
Dzieci idą często za naszym przykładem. Jeśli my będziemy sięgać po zdrowe produkty, to i one również będą chętniej po nie sięgać. Zachęcić je można poprzez zabawę, np. przygotowując kanapki z użyciem kolorowych warzyw.

Flesz: Wegańskie ubrania. Made in Poland

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 4

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

p
pamela

Bardzo dobre pieczywo to mają w hmm, chyba rąba sie ta piekarnia nazywa, zawsze tam zachodze po pracy

B
Bubik

Na początku myślałem, że takie "fit chlebki" są dla bab ale potem żona namówiła mnie na bułki Beta z Putki. Przyznam, że są smaczne no i satysfakcja jest ze zdrowego odżywiania :)

O
Ostatni_Mohikanin

Wszyscy jedzą, ale czy rzeczywiście trzeba?

p
pamela

Szczerze, to nie dajmy się zwariować. Jesli wszystko jemy z umiarem i dobrej jakości to nie mamy się czym martwic. Ja zwykle zakupy robię w sklepie pod blokiem. Mamy Polomarket i to w sumie stąd mam najwiecej produktów. Na pieczywo absolutnei nie narzekam. A chleb tostowy maja jeden z lepszych.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3