Od 1 września pociągiem z Dębicy do Mielca
Póki co, przewoźnik POLREGIO zatwierdził po cztery w jedną stronę w dni robocze i dwa dodatkowe kursy w każdą niedzielę i 1 listopada - mówi Dorota Szalacha, rzecznik prasowy PKP PLK.
Dzięki wykonanym pracom modernizacyjnym na linii 25, trasę z Dębicy do Mielca można przejechać w 35 minut. Poprzednio czas przejazdu wynosił 1,5 godziny. Pociągi będą się zatrzymywać na 9 stacjach i przystankach: Pustynia, Kochanówka Pustków, Pustków, Dąbie k/Dębicy, Tuszyma, Rzemień, Rzochów, Wojsław i Mielec.
Połączenia te będą realizowane przez Podkarpacki Zakład POLREGIO w Rzeszowie. Kursy na trasie Dębica – Mielec – Dębica będą wykonywane nowoczesnym taborem spalinowym. Pociągi wyposażone są w m.in. klimatyzację, Wi-Fi, automaty biletowe, stojaki rowerowe. Są także dostosowane dla potrzeb osób niepełnosprawnych - mówi Jan Prawelski z POLREGIO Rzeszów.
Całość prac związanych z modernizacją linii kolejowej Dębica-Mielec kosztowała ok. 300 milionów złotych. Inwestycja została sfinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego dzięki funduszom unijnym. Wkrótce ma się rozpocząć modernizacja kolejnego odcinka torów do Padwi Narodowej.
Trudno uwierzyć, że aż 12 lat musieliśmy czekać na powrót pociągów osobowych na tę linię. Na razie są to 4 pary, ale zapewniam, że z biegiem czasu będzie ich znacznie więcej i będą skomunikowane z pociągami Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej oraz innymi pociągami dalekobieżnymi. Modernizacja jest jednym z największych projektów naszego Regionalnego Programu Operacyjnego - zapewniał podczas konferencji prasowej w Mielcu marszałek województwa podkarpackiego Władysław Ortyl.
Wzruszenia nie ukrywał także pochodzący z Mielca europoseł Tomasz Poręba, który zabiegał o uratowanie tej linii.
Coś o czym marzyliśmy staje się faktem, do Mielca wraca kolej. Jeszcze kilka lat temu, chciano całkowicie zlikwidować tory między Dębicą a Mielcem, a dziś możemy pojechać pierwszym pociągiem. To komunikacyjne otwarcie północnej części Podkarpacia na centralną Polskę, historyczna chwila, jestem pewien, że będzie to kolejny ważny element w rozwoju naszego miasta i regionu
– mówił europoseł Tomasz Poręba. - Kiedy w 2009 roku po raz pierwszy zorganizowaliśmy konferencję, aby powiedzieć o tym, że trzeba przywrócić te połączenia, niewielu wierzyło, że będzie to możliwe, że nam się to uda. Dzisiaj po 12 latach jesteśmy w miejscu, gdzie znowu do Mielca przyjeżdża pociąg, stoimy na odremontowanym peronie. To jest coś, co możemy wspólnie świętować! Nie stanęliśmy w miejscu, byliśmy uparci, chcieliśmy tej kolei i dzisiaj tę kolej mamy. Dziękuję marszałkowi Ortylowi i władzom PLK bez których ta inwestycja nie byłaby możliwa.
Wartość projektu na I etapie to ogółem 243 mln zł, z czego dofinansowanie RPO 203 mln zł. W ramach modernizacji przebudowano 32 km torów. Stacja Mielec jest dostępniejsza dla podróżnych. Przygotowano nowy peron, a przejście podziemne z windami ułatwi dojście do pociągów oraz połączy osiedla po obu stronach linii kolejowej. Na linii kończą się prace na stacjach i przystankach Kochanówka, Pustków, Rzochów, Wojsław, Rzemień, Przecław, Dąbie, Pustynia. Perony są wyposażone w wiaty, ławki oraz czytelne oznakowanie. Powstało także 11 nowych obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Zwiększył się poziom bezpieczeństwa, gdyż zamontowano nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz przebudowano lub wyposażono w dodatkowe urządzenia przejazdy kolejowo drogowe min. w Mielcu, Rzochowie, Rzemieniu, Pustkowie i Tuszymie. Pociągi osobowe będą mogły poruszać się z prędkością 120 km/h a towarowe 80 km/h.
Inwestycje PLK na trasie Mielec – Dębica objęły również budowę sieci trakcyjnej na odcinku Dębica Towarowa – Dębica Osobowa. Przebudowano 6 mostów i ponad 30 przepustów, m.in. w Mielcu, w Przecławiu, w Tuszymie, w Brzeźnicy.
Rewitalizacja linii kolejowej 25 ma istotne znaczenie dla rozwoju województwa podkarpackiego z uwagi lokalizację w jej pobliżu znaczących obszarów i stref inwestycyjnych, a także wobec istniejącego potencjału dla ruchu pasażerskiego lokalnego i dalekobieżnego.
Wracają połączenia pasażerskie, a więc zwiększa się dostępność i rola kolei na Podkarpaciu. Zwiększą się możliwości atrakcyjnych podróży regionalnych najbardziej ekologicznym środkiem transportu. Inwestycja przyspieszy rozwój połączonych nią miejscowości i północnej części regionu – podkreśliła Małgorzata Jarosińska-Jedynak, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.
Rozkład jazdy pociągów od 1 września
Odjazdy z Dębicy, peron II, tor 4
- Dębica (5:12) - Pustynia (5:17) - Kochanówka Pustków (5:22) - Pustków (5:26) - Dąbie (5:29) - Tuszyma (5:32) - Rzemień (5:35) - Rzochów (5:39) - Wojsław (5:43) - Mielec (5:47);
- Dębica (6:50) - Pustynia (6:55) - Kochanówka Pustków (7:00) - Pustków (7:04) - Dąbie (7:07) - Tuszyma (7:09) - Rzemień (7:13) - Rzochów (7:16) - Wojsław (7:19) - Mielec (7:24);
- Dębica (13:41) - Pustynia (13:46) - Kochanówka Pustków (13:51) - Pustków (13:55) - Dąbie (13:58) - Tuszyma (14:00) - Rzemień (14:04) - Rzochów (14:07) - Wojsław (14:11) - Mielec (14:15);
- Dębica (15:22) - Pustynia (15:27) - Kochanówka Pustków (15:32) - Pustków (15:36) - Dąbie (15:39) - Tuszyma (15:41) - Rzemień (15:45) - Rzochów (15:48) - Wojsław (15:52) - Mielec (15:56) - kursuje także w niedzielę.
Odjazdy z Mielca, peron I, tor 1
- Mielec (5:55) - Wojsław (5:59) - Rzochów (6:03) - Rzemień (6:06) - Tuszyma (6:10) - Dąbie (6:12) - Pustków (6:16) - Kochanówka Pustków (6:20) - Pustynia (6:24) - Dębica (6:30);
- Mielec (7:32) - Wojsław (7:36) - Rzochów (7:40) - Rzemień (7:43) - Tuszyma (7:47) - Dąbie (7:49) - Pustków (7:52) - Kochanówka Pustków (7:57) - Pustynia (8:01) - Dębica (8:07);
- Mielec (14:23) - Wojsław (14:27) - Rzochów (14:31) - Rzemień (14:34) - Tuszyma (14:37) - Dąbie (14:40) - Pustków (14:43) - Kochanówka Pustków (14:47) - Pustynia (14:52) - Dębica (14:58);
- Mielec (16:04) - Wojsław (16:07) - Rzochów (16:11) - Rzemień (16:14) - Tuszyma (16:18) - Dąbie (16:21) - Pustków (16:24) - Kochanówka Pustków (16:28) - Pustynia (16:33) - Dębica (16:39) - kursuje także w niedzielę.
Obowiązujące ceny biletów dla odcinka Dębica – Mielec:
- Bilety jednorazowe – 8,50 zł. – normalny; 5,35 zł. – 37% uczeń; 4,16 zł – 51% student
- Bilety miesięczne – 210,00 zł – normalny; 107,10 zł – 49% uczeń, 102,9 zł – 51% student
Na przewóz rowerów obowiązują osobne stawki, ilość miejsc jest ograniczona.
Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Szpak pokazał swojego towarzysza. Połączyła ich miłość od pierwszego wejrzenia
- Tomaszewska i Sikora spacerują z wózkiem. Wydało się, co ich łączy! [ZDJĘCIA]
- Urbańska obnaża się przed młodzieżą w sieci. Nie jesteście na to gotowi [ZDJĘCIA]
- Była naszą olimpijską królową. Dziś Otylię Jędrzejczak trudno rozpoznać [ZDJĘCIA]