ORLEN Team WRT z Robertem Kubicą na WEC 2023
1000-milowy wyścig na torze zbudowanym ma lotnisku w Sebring już po raz kolejny otworzył rywalizację w FIA World Endurance Championship – najważniejszej serii w długodystansowych wyścigach samochodów sportowych i prototypów.
Oprócz Roberta Kubicy załogę ORLEN Team WRT w obecnym sezonie tworzą: Szwajcar Louis Deletraz, który startował już w ekipie z naszym kierowcą (Kubica wygrał z nim European Le Mans Series w 2021 roku) oraz Portugalczyk Rui Andrade.
„Bardzo się cieszę, że wróciłem do zespołu WRT i reprezentuję ORLEN Team WRT, ale tym razem w WEC, ponieważ razem ścigaliśmy się i wygraliśmy mistrzostwo ELMS w samochodzie z numerem 41. To będzie mój trzeci rok z Louisem, ale pierwszy z Rui, którego dobrze znam z padoku, a Louis zawsze bardzo dobrze o nim mówił od czasu, gdy razem pracowali w serii IMSA” – mówił przed wyścigiem Robert Kubica.

Najlepszy polski kierowca wyścigowy, Robert Kubica, mówi też o strategii drużyny ORLEN Team WRT.
„To będzie duże wyzwanie ścigać się w WEC i oczywiście ponownie w słynnym Le Mans. Fajnie byłoby tym razem zrobić jeszcze jedno okrążenie, co nie udało się w 2021 roku, kiedy przegraliśmy zwycięstwo na ostatnim kółku. Pozostaniemy skoncentrowani i będziemy ciężko pracować, aby osiągnąć jak najlepsze wyniki”
W Sebring jako pierwszy za kierownicę samochodu Oreca 07 Gibson w barwach PKN ORLEN zasiadł właśnie Robert Kubica, który po perfekcyjnym starcie szybko awansował z szóstej na drugą pozycję. Po nim pojazd przejął Andrade, jednak nie utrzymał wysokiej lokaty wywalczonej przez Polaka. ORLEN Team WRT spadł na piąte miejsce i jak się okazało, już do końca wyścigu nie udało się go poprawić.

Zwycięscy w kategorii LMP2 na WEC 2023
Rywalizację w kategorii LMP2 wygrał zespół JOTA, w składzie którego startowali:
- Niemiec David Beckmann,
- Chińczyk Ye Yifei
- Anglik Will Stevens.
Ekipa brytyjskiego teamu objęła prowadzenie podczas czwartej godziny wyścigu, gdy awaria wyeliminowała dotychczasowych liderów z amerykańskiego zespołu United Autosports. Jak się okazało, w samochodzie triumfatorów wyścigu z ubiegłego roku problemy spowodowała zamontowana w bolidzie... kamera telewizyjna.
W zawodach na Florydzie uczestniczył też polski zespół Inter Europol Competition, w składzie:
- Jakub Śmiechowski,
- Albert Costa,
- Fabio Scherer.
Zespół znakomicie rozegrał wyścig pod względem strategicznym i ostatecznie minął linię mety na czwartej pozycji.
Na koniec warto jeszcze wspomnieć, że w klasyfikacji tzw. Hypercarów dwa czołowe miejsca na podium wywalczył faworyzowany zespół Toyoty. Najszybszym z japońskich aut jechali:
- Brytyjczyk Mike Conway,
- Japończyk Kamui Kobayashi,
- Argentyńczyk Jose Maria Lopez.
Natomiast za zwycięskim triem finiszowała bliźniacza Toyota GR010 Hybrid prowadzona przez:
- Szwajcara Sebastiena Buemiego,
- Nowozelandczyka Brendona Hartleya,
- Japończyka Ryo Hirakawy.
Za duetem Toyoty – ze stratą dwóch okrążeń – toczyła się zacięta walka o najniższy stopień podium. Najszybsze w kwalifikacjach Ferrari 499P ostatecznie pokonało Porsche i Cadillaka, a jego obsadę tworzyli:
- Włoch Antonio Fuoco,
- Hiszpan Miguel Molina,
- Nicklas Nielsen z Danii,
Kalendarz długodystansowych mistrzostw świata WEC 2023
A tak wygląda kalendarz długodystansowych mistrzostw świata WEC 2023, który obejmuje siedem rund, ze słynnym 24-godzinnym wyścigiem w Le Mans. Natomiast ostatni, ośmiogodzinny wyścig w Bahrajnie odbędzie się 4 listopada.
- 17 marca – 1000 Miles of Sebring
- 16 kwietnia – 6 Hours of Portimao
- 29 kwietnia – 6H of Spa-Francorchamps1
- 10-11 czerwca – 24 Heures du Mans
- 9 lipca – 6 Hours of Monza
- 10 września – 6 Hours of Fuji
- 4 listopada – 8 Hours of Bahrain
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?