PKP Cargo chce zlikwidować dębicką lokomotywownię

Paulina Sroka
- My na te zmiany nie pozwolimy! Będziemy bronić naszych miejsc pracy - mówią pracownicy dębickiej lokomotywowni.<br>
- My na te zmiany nie pozwolimy! Będziemy bronić naszych miejsc pracy - mówią pracownicy dębickiej lokomotywowni. Fot. Paulina Sroka
Ponad 200 ludzi żyje w strachu, że straci pracę. Ostateczna decyzja zapadnie prawdopodobnie pod koniec lutego. Ale już teraz wiadomo, że likwidacja lokomotywowni w Dębicy jest właściwie przesądzona.

- Mamy kryzys gospodarczy. Nasi klienci rezygnują z przewozów. Musimy jakoś ten okres przetrzymać i przeprowadzić koncentrację lokomotyw - tłumaczył podczas wczorajszego spotkania z pracownikami dębickiej lokomotywowni, Witold Bawor, prezes zarządu PKP Cargo S.A.

Decyzja jest, nie ma decyzji

"Koncentracja lokomotyw" dla Dębicy, oznacza w praktyce likwidację tutejszej lokomotywowni. O swoją pracę boi się ok. 220 ludzi.

- Jeszcze żadne decyzje nie zapadły. Na razie rozmawiamy tylko o projekcie. Prawdopodobnie koniec lutego wszystko wyjaśni - uspokajał zebranych prezes Bawor.

- Jak to nie zapadły? Przecież mamy dokument, który likwidację przesądza - denerwował się Ryszard Dudek, przewodniczący Podkarpackiego Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych.

Na dowód przedstawił pismo z 26 stycznia, pod którym podpisał się Ignacy Góra, naczelnik wydziału eksploatacji lokomotyw w Cargo, również obecny na spotkaniu.

- Pan Góra w piśmie wydaje polecenia przekazania naszych lokomotyw do Tarnowa i Nowego Sącza. Skoro jest taka decyzja to o czym, my tu dzisiaj dyskutujemy? - pytał Dudek.

- Tego dokumentu nie ma. Anuluję tę decyzję - odpowiedział Bawor.

Chcą żebyśmy sami się zwolnili

Deklaracja prezesa nie uspokoiła załogi. Nie chcą dojeżdżać do pracy do Tarnowa lub Nowego Sącza.

- Chcecie, żeby ludzie sami się pozwalniali - irytował się jeden z pracowników Stanisław Aksamit. - Ja już raz byłem w takiej sytuacji. Przez sześć lat dojeżdżałem kilkadziesiąt kilometrów do pracy na kolei. Poza domem spędzałem po 16 godzin i więcej.

Inni oburzali się, skąd w ogóle pomysł, żeby pracę Dębicy przejął znacznie gorzej wyposażony Tarnów.

- Tam nie ma warunków, żadnego zaplecza. Logicznie byłoby przenieść ludzi z Tarnowa do nas - przekonywał Ryszard Dudek.

- A Nowy Sącz? Przekazanie tam lokomotyw, to pchanie dobrze prosperującego zakładu w szambo - mówił wprost Ireneusz Góralski z PZZMK.

Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że w ramach protestu pracownicy są gotowi do blokady węzłów kolejowych.

Flesz: Wegańskie ubrania. Made in Poland

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 14

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

~gość~

Ten student nie ma pojęcia o naszej pracy i dojazdach, mnie juz sie żygać chce od tych przejazdów,ale to jeszcze nic, bo myśle że cały problem to do pracy dojechać ale jeszcze z niej wrócić,większość moich kolegów dojeżdża samochodami,bo co z tego że na 14.00 do pracy ma pociąg,a czym wróci o 2-giej wnocy. Student myśli ,że pracujemy tak jak on, od 7.00 do 15.tej . Chciałbym widzieć jego oczka po takiej zmianie np. od 2 wnocy do 14 tej w południe , nawet nie musi jechać , wystarczy,że będzie obok mnie !

D
Dębiczanin
W dniu 30.01.2009 o 14:30, Gość napisał:

Jestes 6 lat po studiach a Ci ludzie maja w wiekszosci kilka lat do emerytury. To nie czas pora i warunki na takie wycieczki, tym bardziej ze decyzja ta ma glownie podloze polityczne.Od zawsze Debica tracila na rzecz czesto gorzej logistycznie polozonych miejscowosci ze wzgledu na slabe lobby.Wyjatkiem byl E.Brzostowski ale metody jego postepowania budzily zbyt wiele kontrowersji ale prawda jest taka ze to dzieki niemu ta lokomotywownia nie zostala zamknieta koncem lat 90 ubieglego wieku.


Masz rację, gość miał znajomości i wiele był w stanie zrobić. Ciekawe, czy znowu będzie kandydować, bo w Dcy ma dość liczną grupę zwolenników.
A na całą tą sytuację, to tak jak pisał OnlyMielec-strajk, blokować aż zmiękną bo inaczej cała ta lokomotywownia pójdzie się j****
o
onlymielec

Cały Mielec WAS POPIERA BLOKUJCIE WĘZEŁ DLA WASZYCH RODZIN DLA NASZYCH DZIECI DLA NASZEJ LINII KOLEJOWEJ

NIE MA INNEJ DROGI DIALOGU ONI NIE ZROZUMIEJA SŁÓW

G
Gość

no właśnie

g
ggg

ale oni nie są z Dębicy tylko do niej dojezdzają i to z daleka

G
Gość

a ciekawe studencie czy masz rodzinę i swoje dzieci? jesli tak, czy wystarcza ci pieniędzy na wszystkie opłaty i na utrzymanie całej rodziny? ile masz dla nich czasu i kto się nimi zajmuje pod twoją nieobecność?

G
Gość

a po drugie jesli twoja praca Ci nie odpowiada nikt ci nie kaze dojezdzac zwolnij sie bedziesz mial lepiej znajdz prace w tarnowie

~Robert~

Cargo niema klientów, a niemiecki Deutsche Bahn przejmuje największą kolejową spółkę przewozową w Polsce, PCC Logistics i im się opłaci,bo będą rujnować tory a PKP będzie naprawiać na swój koszt!Kto w tym kraju rządzi?

G
Gość

jesteś po studiach, jesteś młody i na pewno nie tyrasz fizycznie jak pracownicy PKP CARGO i inni robotnicy fizyczni... i moge sie zalozyc ze zarabiasz od nich duzoooo więcej ... i nie musisz męczyć sie tyle co oni...nie dosc ze mieli by dojeżdżać, to jeszcze wykonują bardzo ciężką prace ty nie nosisz po kilkadziesiąt kilogramów na raz...i to mogę sie zalozyc... a po drugie polaczenie miedzy Tarnowem a Krakowem jest o wiele lepsze niż miedzy Dębica a Tarnowem... to raz a dwa jestem pewna ze nie pracujesz 12 godzin;/ Ci ludzie gdyby mieli dojezdzac nie mieli by czasu dla rodziny!!

p
pracownik

Większość pracowników którzy pracują w Dębicy dojeżdżają z odległych miejscowości i aby dojechać do Tarnowa muszą wstać o 4 rano a może nawet wcześniej aby dotrzeć do Dębicy a z Dębicy do Tarnowa i jeśli przyjdzie im tak codziennie dojeżdżać i wracać po 14 lub 15 godzinach do domu i jeśli ci odpowiada taki dojazd to może się zamienisz ??

G
Gość

Jestes 6 lat po studiach a Ci ludzie maja w wiekszosci kilka lat do emerytury. To nie czas pora i warunki na takie wycieczki, tym bardziej ze decyzja ta ma glownie podloze polityczne.Od zawsze Debica tracila na rzecz czesto gorzej logistycznie polozonych miejscowosci ze wzgledu na slabe lobby.Wyjatkiem byl E.Brzostowski ale metody jego postepowania budzily zbyt wiele kontrowersji ale prawda jest taka ze to dzieki niemu ta lokomotywownia nie zostala zamknieta koncem lat 90 ubieglego wieku.

L
LUK

A ja mam jestem po studiach, 6 lat pracuje w branży i dojeżdżam z Tarnowa do Krakowa do roboty dzień w dzień. To oni nie mogą z Dębicy do Tarnowa dojechać? Może się zamienimy?

m
mentor

Mamy kryzys gospodarczy. Nasi klienci rezygnują z przewozów. Musimy jakoś ten okres przetrzymać i przeprowadzić koncentrację lokomotyw - tłumaczył podczas wczorajszego spotkania z pracownikami dębickiej lokomotywowni, Witold Bawor, prezes zarządu PKP Cargo S.A.
Ponad 200 ludzi żyje w strachu, że straci pracę. Ostateczna decyzja zapadnie prawdopodobnie pod koniec lutego. Ale już teraz wiadomo, że likwidacja lokomotywowni w Dębicy jest właściwie przesądzona.
- Pan Góra w piśmie wydaje polecenia przekazania naszych lokomotyw do Tarnowa i Nowego Sącza. Skoro jest taka decyzja to o czym, my tu dzisiaj dyskutujemy? - pytał Dudek.
- Tego dokumentu nie ma. Anuluję tę decyzję - odpowiedział Bawor.
Kryzys z reguły przychodzi nieoczekiwanie jako następstwo zdarzeń nieprzewidzianych, zakłócających normalny tryb działalności przedsiębiorstwa. Trawi organizację od wewnątrz i generuje problemy w otoczeniu. W innych przypadkach, zbliża się wolnymi krokami, usypia czujność menedżerów, zaślepia, żeby w końcu uderzyć z całą mocą i objawić się skutkami trudnymi do usunięcia... Paradoksalnie, w Polsce - gdzie ze względu na turbulentne makro i mikro otoczenie, przedsiębiorstwa są szczególnie narażone na pojawianie się kryzysu – nie działa żadna organizacja badająca przyczyny i skutki kryzysów organizacyjnych. Brak też dostatecznie rozwiniętej sieci konsultantów i ekspertów w dziedzinie budowania strategii antykryzysowych. Polski menedżment jest pozostawiony sam sobie, pozbawiony profesjonalnej wiedzy i umiejętności w zakresie zarządzania najtrudniejszymi sytuacjami w rozwoju firm, sytuacjami w których pojawia się kryzys.
Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że w ramach protestu pracownicy są gotowi do blokady węzłów kolejowych.
W wyniku tej całej sytuacji pracodawca poniesie wymierne straty, nie wspominając już o utracie wiarygodności i reputacji w oczach klientów. Ostatnie strajki pracowników PLK skutecznie utrudniły prowadzenie ruchu pociągów przewoźnikom, zarówno PKP Przewozy Regionalne jak i PKP Intercity, ale strajki to nie tylko polska specjalność. Okazuje się, że prowadzone są w podobny sposób na całym świecie, ostatnio np. przeprowadzono je we Francji.

W dniu 30.01.2009 o 11:13, darus napisał:

Taki los zgotowała nam Platforma Obywatelska !!!!!!! I co na to teraz powiecie ci którzy widzieliście w Platformie zbawienie a w Tusku boga ????


Na pytanie, czy rząd powinien pomagać firmom, które znalazły się w trudnej sytuacji, nigdy nie ma dobrej odpowiedzi. Zawsze bowiem pojawiają się te same argumenty - że ogromne koszty społeczne bankructwa, że trudności są tylko chwilowe, że inni też pomagają. W dodatku często wchodzi w grę brutalny nacisk grup specjalnego interesu. Politycy, którzy odmawiają wsparcia źle zarządzanym firmom i zbyt pazernym związkom zawodowym, oszczędzają podatnikom wydatku z ich kieszeni. Ale podatnicy nie zdają sobie z tego sprawy, w przeciwieństwie do tych, którzy cierpią z powodu bankructwa firmy, której państwo odmówi pomocy. Mówiąc językiem XIX-wiecznego ekonomisty Frédérica Bastiata - politycy zwykle w takiej sytuacji bardziej przejmują się “tym, co widać”, niż “tym, czego nie widać”.
d
darus

Taki los zgotowała nam Platforma Obywatelska !!!!!!! I co na to teraz powiecie ci którzy widzieliście w Platformie zbawienie a w Tusku boga ????

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3