PKP CARGO kupi Fabrykę Wagonów w Gniewczynie Łańcuckiej. - Jestem przeszczęśliwy - mówi Ryszard Jędruch, wójt gminy Tryńcza

Arkadiusz Rogowski
W Fabryce Wagonów w Gniewczynie Łańcuckiej pracowało kiedyś 1300 osób. Teraz dzięki PKP CARGO zakłady mają dużą szansę na reaktywację.
W Fabryce Wagonów w Gniewczynie Łańcuckiej pracowało kiedyś 1300 osób. Teraz dzięki PKP CARGO zakłady mają dużą szansę na reaktywację. Janusz Motyka
Świetne wieści w sprawie Fabryki Wagonów w Gniewczynie Łańcuckiej w gm. Tryńcza. W poniedziałek Rada Nadzorcza PKP CARGO zgodziła się na jej kupno z rąk Słowaków, co oznacza pierwszy poważny krok do wznowienia produkcji wagonów w tym zakładzie.

W powstałej w 1982 roku Fabryce Wagonów w Gniewczynie pracowało niegdyś ponad 1000 osób. Był to największy pracodawca w powiecie przeworskim. 7 lat temu sąd ogłosił jej upadłość, a syndyk chciał sprzedać maszyny by zaspokoić roszczenia głównego wierzyciela, którym był słowacki bank. Zakład przestał działać, 350 pracowników poszło na bruk.

W 2019 roku prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz zadeklarował w Gniewczynie Łańcuckiej reaktywację zakładów, a teraz Rada Nadzorcza PKP CARGO S.A. wyraziła zgodę na zawarcie umów z Forespo Poland S.A. (podmiot zależny spółki Forespo ze Słowacji) dotyczących nabycia nieruchomości i ruchomości po byłej Fabryce Wagonów Gniewczyna S.A.

Jak podała spółka, łączna cena sprzedaży wynosi prawie 7,4 mln euro, zaś umowa zostanie zawarta najpóźniej do 30 kwietnia 2022 roku. Prezes PKP CARGO jest pewny, że fabryka w Gniewczynie okaże się sukcesem biznesowym.

- W Polsce i Europie zaczyna być odczuwalny brak wagonów towarowych. Widać to było choćby przy okazji przetargów na zakup taboru z unijnym dofinansowaniem. Część przewoźników miała bowiem problemy z zapewnieniem sobie terminowych dostaw wagonów – powiedział Czesław Warsewicz.

- Jestem przeszczęśliwy – mówi Ryszard Jędruch, wójt gminy Tryńcza, wieloletni pracownik Fabryki Wagonów. - Marzyliśmy by wrócić do produkcji. Od lat staraliśmy się o to i udało się! Myślę, że do swojej starej firmy wróci wielu pracowników, co poprawi sytuację na naszym rynku pracy. Powrót do dawnej świetności staje się jak najbardziej możliwy – dodaje.

Szczęśliwego finału całego przedsięwzięcia pewny jest też europoseł Tomasz Poręba, który kilka lat temu zainicjował działania na rzecz odzyskania w polskie ręce zakładów w Gniewczynie. –

- Niewielu wierzyło, że nam się to uda - mówi dziś. - Dla PKP Cargo inwestycja w Fabrykę Wagonów w Gniewczynie ma charakter strategiczny, gwarantuje bowiem niezależność w budowaniu i remontowaniu taboru kolejowego. Dziś możemy powiedzieć, że ten ważny zakład, zatrudniający niegdyś ponad tysiąc ludzi znów będzie tętnić życiem.

Ranking polskich influencerów. Są zaskoczenia

Wideo

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Adam

PKP cargo nie generuje przychodu tylko straty więc jak można powiedzieć o sukcesie gdy zostaje wykupione coś z długami przez dłużnika. Czyli podniosą podatki by zadłużyć bardziej. Życie na kredyt kończy się pod mostem jak nie ma się w głowie

Z
Zryty beret
7 czerwca, 21:25, Gość:

Tak. Będzie reaktywacja w stylu stoczni Szczecińskiej lub CPK.

Pozdrowienia dla towarzyszy dojnej zmiany i pierwszego sekretarza KC PiS

Patrząc tylko na podwórko podkarpackie: Autosan, FW Gniewczyna, Polmos Łańcut. "Prywatyzacje" a właściewie wrogie przejęcia, zwolnienia pracowników, wyprzedaż majątku to niewątpiwe "sukcesy" PO.

Dojna zmiana, KC PIS musi teraz to wszystko odkręcać. Został jeszcze Polmos, dochodowa firma płacąca podatki, której PO ukręciło łeb.

H
Helikopter Bojowy

Pomysł nie głupi biorąc pod uwagę ile starych wagonów towarowych niszczeje na bocznicach a niedużym kosztem można by je naprawić i poddać konserwacji niż kupować nowe. Oczywiście zakaldajac że PKP Cargo będzie się tym zajmować na całego a nie jest to decyzja polityczna tylko

A
Adam Kulczycki

https://gazetaparlamentarna.pl/2021/06/05/goldsun-czysta-energia/

GOLDSUN jest wyspecjalizowaną firmą z solidnym fundamentem, to właśnie my, wprowadzaliśmy na krajowy rynek fotowoltaikę! Firmę tworzą przede wszystkim ludzie, to dobry zespół jest wyznacznikiem sukcesu. Ponad 7 lat doświadczenia w branży odnawialnych źródeł energii sprawia, że zaufało nam już tysiące klientów, którzy nas polecają.

Więcej na: https://gazetaparlamentarna.pl/2021/06/05/goldsun-czysta-energia/

G
Gość

Tak. Będzie reaktywacja w stylu stoczni Szczecińskiej lub CPK.

Pozdrowienia dla towarzyszy dojnej zmiany i pierwszego sekretarza KC PiS

Dodaj ogłoszenie