Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

PKP CARGO kupi Fabrykę Wagonów w Gniewczynie Łańcuckiej. - Jestem przeszczęśliwy - mówi Ryszard Jędruch, wójt gminy Tryńcza

Arkadiusz Rogowski
W Fabryce Wagonów w Gniewczynie Łańcuckiej pracowało kiedyś 1300 osób. Teraz dzięki PKP CARGO zakłady mają dużą szansę na reaktywację.
W Fabryce Wagonów w Gniewczynie Łańcuckiej pracowało kiedyś 1300 osób. Teraz dzięki PKP CARGO zakłady mają dużą szansę na reaktywację. Janusz Motyka
Świetne wieści w sprawie Fabryki Wagonów w Gniewczynie Łańcuckiej w gm. Tryńcza. W poniedziałek Rada Nadzorcza PKP CARGO zgodziła się na jej kupno z rąk Słowaków, co oznacza pierwszy poważny krok do wznowienia produkcji wagonów w tym zakładzie.

W powstałej w 1982 roku Fabryce Wagonów w Gniewczynie pracowało niegdyś ponad 1000 osób. Był to największy pracodawca w powiecie przeworskim. 7 lat temu sąd ogłosił jej upadłość, a syndyk chciał sprzedać maszyny by zaspokoić roszczenia głównego wierzyciela, którym był słowacki bank. Zakład przestał działać, 350 pracowników poszło na bruk.

W 2019 roku prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz zadeklarował w Gniewczynie Łańcuckiej reaktywację zakładów, a teraz Rada Nadzorcza PKP CARGO S.A. wyraziła zgodę na zawarcie umów z Forespo Poland S.A. (podmiot zależny spółki Forespo ze Słowacji) dotyczących nabycia nieruchomości i ruchomości po byłej Fabryce Wagonów Gniewczyna S.A.

Jak podała spółka, łączna cena sprzedaży wynosi prawie 7,4 mln euro, zaś umowa zostanie zawarta najpóźniej do 30 kwietnia 2022 roku. Prezes PKP CARGO jest pewny, że fabryka w Gniewczynie okaże się sukcesem biznesowym.

- W Polsce i Europie zaczyna być odczuwalny brak wagonów towarowych. Widać to było choćby przy okazji przetargów na zakup taboru z unijnym dofinansowaniem. Część przewoźników miała bowiem problemy z zapewnieniem sobie terminowych dostaw wagonów – powiedział Czesław Warsewicz.

- Jestem przeszczęśliwy – mówi Ryszard Jędruch, wójt gminy Tryńcza, wieloletni pracownik Fabryki Wagonów. - Marzyliśmy by wrócić do produkcji. Od lat staraliśmy się o to i udało się! Myślę, że do swojej starej firmy wróci wielu pracowników, co poprawi sytuację na naszym rynku pracy. Powrót do dawnej świetności staje się jak najbardziej możliwy – dodaje.

Szczęśliwego finału całego przedsięwzięcia pewny jest też europoseł Tomasz Poręba, który kilka lat temu zainicjował działania na rzecz odzyskania w polskie ręce zakładów w Gniewczynie. –

- Niewielu wierzyło, że nam się to uda - mówi dziś. - Dla PKP Cargo inwestycja w Fabrykę Wagonów w Gniewczynie ma charakter strategiczny, gwarantuje bowiem niezależność w budowaniu i remontowaniu taboru kolejowego. Dziś możemy powiedzieć, że ten ważny zakład, zatrudniający niegdyś ponad tysiąc ludzi znów będzie tętnić życiem.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24