Po co nam ten cholesterol?

Anna Koniecka
Dzienne zapotrzebowanie osoby dorosłej na cholesterol to ok. 200 mg. Zjadamy go stanowczo za dużo.
Dzienne zapotrzebowanie osoby dorosłej na cholesterol to ok. 200 mg. Zjadamy go stanowczo za dużo. Fot. Krystyna Baranowska
Przy tłusto zastawionym świątecznym stole trudno było uniknąć dyskusji o... cholesterolu.

To, że jest szkodliwy dla organizmu, wiadomo, ale czy to prawda, że bez cholesterolu nie można żyć? - pyta pani Danuta z Przemyśla.

To prawda, cholesterol jest potrzebny, gdyż jest cząsteczką chemiczną niezbędną do budowy komórek naszego organizmu. Znajduje się w błonie komórkowej. Uczestniczy też w pozytywnych przemianach organizmu, na przykład jako hormon.

Skąd się bierze cholesterol?

Z dwóch źródeł: produkuje go wątroba, jest też dostarczany z pokarmem. Jeśli zjadamy go za dużo, wątroba produkuje go mniej. Jeśli dbamy o zdrową dietę i nie objadamy się tłustościami, wątroba jest w stanie sama wyprodukować tyle cholesterolu, ile potrzebuje nasz organizm do prawidłowego funkcjonowania.

Niestety, na ogół zjadamy cholesterolu stanowczo za dużo. A że nie rozpuszcza się on w wodzie jak np. cukier, i nie można go wydalić wraz z moczem, więc nadmiar cholesterolu odkłada się latami. I to jest cały problem, że nie potrafimy sami pozbyć się tego szkodliwego balastu.

Organizm broni się krótko

Niepotrzebne cząsteczki cholesterolu są odkładane najpierw w skórze. Trwa to kilka miesięcy. Gdy magazyn w skórze jest już zapełniony, cholesterol szuka sobie innych schowków, np. w ściankach naczyń krwionośnych, powodując ich zwężenie (miażdżyca).

Czym grozi miażdżyca, wiadomo: zawałem - jeśli miażdżyca dopadnie tętnicy serca. Udarem mózgu, zaburzeniami pamięci, widzenia, utratą przytomności - jeśli zwężenie naczyń nastąpi w mózgu.

Dieta wszystkiego nie załatwi

Wprawdzie słyszy się o coraz to nowych lekach przeciwko miażdżycy, lecz cofnąć się jej nie da. Dlatego zażywanie leków, odpowiednia dieta oraz aktywny wypoczynek (nie na kanapie!) muszą być przestrzegane do końca życia. Dzięki temu zyskujemy kilka dodatkowych lat, unikamy zawału serca lub udaru mózgu. Zatem warto zacząć dbać o zdrowie.

Ile jeść

Organizm "zjada" w pierwszej kolejności energię dostarczoną z cukrów, w drugiej - z tłuszczów. Jeśli obu zabraknie - zużywa białka. Uwaga: nadmiar cukrów jest zamieniany na tłuszcze i magazynowany w tkance tłuszczowej!

Do ok. 18-20 roku życia rośniemy, organizm potrzebuje budulca. Wówczas jest większe zapotrzebowanie na białka i w ogóle produkty pochodzenia zwierzęcego. Człowiek dorosły nie potrzebuje już tak dużo białka i tłuszczu do budowy ciała. Również ilość potrzebnego cholesterolu jest znacznie mniejsza.

Dzienne zapotrzebowanie osoby dorosłej na cholesterol to ok. 200 mg. Czytajmy zatem etykietki na opakowaniach żywności, żeby wiedzieć, ile cholesterolu zawiera dany produkt. Uwaga: nie ma go w produktach roślinnych.

Dlaczego "dobry" jest dobry?

HDL (dobry cholesterol) - ta część cholesterolu wraca z krwią do wątroby, gdzie jest unieszkodliwiana.

LDL (zły cholesterol) - łatwo przechodzi z krwi do ściany tętnic, powodując miażdżycę.

Uwaga: jeśli całkowity cholesterol przekracza 200 mg%, powinno się powtórzyć badanie, aby sprawdzić ile mamy dobrych (HDL) i złych (LDL) frakcji cholesterolu.
O suplementach "zbijających" cholesterol za tydzień.

Źródło: "O cholesterolu, czyli jak żyć zdrowo", Schwarz Pharma

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie