Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Podkarpacie ma być jednym z głównych beneficjentów CPK. Duże inwestycje kolejowe wywołują także protesty społeczne [ZDJĘCIA]

Józef Lonczak
Józef Lonczak
- CPK jest nie tylko programem budowy nowego, dużego, międzykontynentalnego lotniska pomiędzy Łodzią, a Warszawą, ale całego nowego systemu komunikacyjnego kraju. W tym zwłaszcza systemu transportu kolejowego, bo w tym obszarze mamy największe braki - wyjaśniał Marcin Horała
- CPK jest nie tylko programem budowy nowego, dużego, międzykontynentalnego lotniska pomiędzy Łodzią, a Warszawą, ale całego nowego systemu komunikacyjnego kraju. W tym zwłaszcza systemu transportu kolejowego, bo w tym obszarze mamy największe braki - wyjaśniał Marcin Horała Krzysztof Kapica
Na programie budowy CPK skorzystają regiony, w których brakuje połączeń kolejowych. Jednym z takich terenów jest Podkarpacie - uważa Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

- Podkarpacie będzie jednym z najbardziej wygranych regionów w programie inwestycyjnym Centralnego Portu Komunikacyjnego - podkreślał Marcin Horała, wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK podczas wtorkowej konferencji w Podkarpackim Urzędzie Wojewódzkim.

W briefingu prasowym uczestniczyli też m.in. Ewa Leniart, wojewoda podkarpacki oraz Władysław Ortyl, marszałek województwa.

ZOBACZ ZDJĘCIA:

Wizyta ministra Marcina Horały w sprawie budowy CPK [ZDJĘCIA]

Pojedziemy dwa razy szybciej

- CPK jest nie tylko programem budowy nowego, dużego, międzykontynentalnego lotniska pomiędzy Łodzią, a Warszawą, ale całego nowego systemu komunikacyjnego kraju. W tym zwłaszcza systemu transportu kolejowego, bo w tym obszarze mamy największe braki - wyjaśniał Marcin Horała.

Dodał, że pod względem autostrad i dróg szybkiego ruchu, postęp na Podkarpaciu jest widoczny. Jednak brakuje bezpośrednich połączeń kolejowych z Warszawą. Właśnie program inwestycyjny CPK w postaci „szprych CPK” pomoże zniwelować wykluczenie pod względem transportu kolejowego.

- Planowane inwestycje kolejowe w Podkarpackiem pozwolą skrócić czas przejazdu z Rzeszowa do Warszawy do 2 godz. 15 min, czyli dwukrotnie szybciej niż obecnie. Po zbudowaniu nowych torów i modernizacji istniejących Rzeszów takich szybkich połączeń z Warszawą i CPK ma mieć 20 dziennie. Do Warszawy skróci się przejazd ze Stalowej Woli do 1 godz. 45 minut - tych połączeń ma być 24 na dobę. Z Sanoka do stolicy mamy dojechać w niecałe 3 godz., a z Przemyśla w 3 godz. i 15 min.

Chcemy aby wyburzeń było jak najmniej

- Niestety, takie duże inwestycje kolejowe wywołują też protesty społeczne, gdyż nowe linie kolidują m.in. z zabudową nie tylko mieszkaniową, ale też przemysłową czy już istniejącą infrastrukturą, co wiąże się z wyburzeniami. Dotyczy to zwłaszcza nowego odcinka linii kolejowej z Rzeszowa do Jasionki i dalej do Łętowni. Chcemy, aby tych wyburzeń było jak najmniej i jestem na Podkarpaciu, aby też o tym rozmawiać - zapewniał Marcin Horała.

Dodał, że kiedy 20 lat temu budowano system szybkich kolei w Korei Płd., to mieszkańcy miejscowości, przez które przechodziła nowa linia mocno protestowali.

- Dzisiaj w Korei protestują mieszkańcy pozostałych miejscowości, bo domagają się, aby im też zbudować linię szybkiej kolei - mówił M. Horała.

W ramach inwestycji CPK na terenie województwa podkarpackiego ma powstać w sumie 156 km nowych linii kolejowych. Natomiast ponad 200 km istniejących linii zostanie zmodernizowanych.

Mieszkańcy protestują przeciw nowej linii CPK. Wspierają ich posłowie opozycji

Tymczasem mieszkańcy Jasionki protestują, gdyż czują się pomijani przy konsultacjach w sprawie przebiegu linii kolejowej z Rzeszowa do Warszawy i CPK.

Dwie godziny po konferencji prasowej Marcina Horały, pełnomocnika rządu ds. CPK, odbyła się kolejna konferencja z inicjatywy pos. Krystyny Skowrońskiej, przewodniczącej Parlamentarnego Zespołu Podkarpackiego (PZP) ds. CPK.

ZOBACZ ZDJĘCIA:

Konferencja prasowa przeciwników budowy w Jasionce linii kol...

Posłanka PO Krystyna Skowrońska wyjaśniła, że mieszkańcy Jasionki i Rzeszowa protestują przeciwko sposobowi konsultacji przebiegu nowej linii kolejowej. Tylko urzędnicy CPK i minister Horała „mają się dobrze”. Nikt nie rozmawia z mieszkańcami protestującymi przeciwko przebiegowi tzw. szprychy do CPK.

Inni posłowie krytykowali „brak konsultacji” z mieszkańcami tej inwestycji, która jest źle prowadzona. Jeden z posłów dodał:

- W pierwszym szeregu na tej konferencji stoją politycy, ale są też mieszkańcy nieinteresujący się polityką, ale są, bo polityka zainteresowała się nimi.

Wystąpił wreszcie Sebastian Ożóg z inicjatywy „Nie dla dewastacji Jasionki”, który stwierdził, że mieszkańcy nie są przeciwni tej inwestycji, ale wszystkie proponowane warianty nowej linii kolejowej przebiegają przez środek Jasionki.

- Do wyburzenia jest po 30 domów w każdym wariancie, plus po kilkadziesiąt budynków znajduje się w tzw. strefach buforowych, czyli 30-40 metrów przy torowiskach. Nie jest za późno na rozmowy, bo jeszcze maszyny nie wjechały na budowę - zaapelował w imieniu mieszkańców.

od 7 lat
Wideo

Pensja minimalna 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24