MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Podkarpackie klastry ułatwiają biznes

al
Podkarpackie klastry ułatwiają biznesDwór Kombornia na Szlaku Kulinarnym Podkarpackie Smaki.
Podkarpackie klastry ułatwiają biznesDwór Kombornia na Szlaku Kulinarnym Podkarpackie Smaki. Krzysztof Zieliński
Mikro, małym i średnim przedsiębiorstwom niełatwo realizować wielkie zamówienia, wydawać duże pieniądze na promocję czy uczestnictwo w targach. Dlatego zrzeszają się w tzw. klastrach, bo dzięki współpracy i wspólnej ofercie, ich firma może zyskać. Do założenia dwóch klastrów podkarpackich przesiębiorców namówiło Stowarzyszenie "Pro Carpathia".

Klaster Podkarpackie Smaki

Klaster Podkarpackie Smaki powołany został  16 stycznia 2013 r. Na poczatku zrzeszał 21 podmiotów, m.in. producentów żywności, opartej o dwa ważne kryteria: jakość i tradycję. W efekcie wspólnych działań członkowie klastra brali udział w wielu wydarzeniach, między innymi w Targach Produktów Regionalnych "Regionalia" w Warszawie, Międzynarodowych Targach Łódzkich "Natura Food" w Łodzi, nie zabrakło ich podczas V edycji Podkarpackich Regionaliów "Świąteczny Stół" ani na Terra Madre Slow Food Festival w Krakowie. Ważnym elementem współpracy są także wyjazdy studyjne na Węgry, do Włoch, Austrii i Francji.

Każdy z nich pozwolił na podpatrzenie działań poszczególnych branż z sektora rolno-spożywczego w danym kraju, form zrzeszania się przedsiębiorców oraz metod promocji produktów.

Stowarzyszenie "Pro Carpathia" jest animatorem klastra, przejęło także funkcję agencji informacyjno-marketingowej. Przygotowuje liczne materiały dla mediów o członkach klastra, jak i o produktach przez nich wytwarzanych. Organizuje prezentacje gospodarstw agroturystycznych, zajazdów i restauracji na spotkaniach z dziennikarzami.

Między firmami należącymi do organizacji odbywa się także wymiana handlowa, ponieważ oprócz producentów i wytwórców produktów regionalnych, tradycyjnych i ekologicznych, znajdują się w niej także restauracje serwujące dania lokalne i tradycyjne. Inicjatywą, która współgra z działaniami klastra jest stworzenie Szlaku Kulinarnego Podkarpackie Smaki, który promuje najlepsze restauracje, karczmy czy gospodarstwa agroturystyczne w regionie.

Dziś klaster zrzesza już 39 członków, a jego  wyroby sygnowane marką "Podkarpackie Smaki" znajdą uznanie w oczach klientów z całego kraju. Platformą informacyjną o klastrze jest strona: podkarpackiesmaki.pl.

W tym miejscu warto dodać, że dzięki realizacji projektu "Alpejsko-Karpacki Most Współpracy" Stowarzyszenie "Pro Carpathia" ogłosiło trzy edycje naboru wniosków o granty dla przedsiębiorców z branży rolno-spożywczej, na zakup urządzeń i maszyn , oraz jednostek samorządu terytorialnego, instytucji kultury i organizacji pozarządowych na promocję żywności tradycyjnej, regionalnej i ekologicznej. W sumie dofinansowano ponad 100 wniosków (na 168 złożonych) na łączną kwotę ok. 3,2 miliona złotych.

Karpacki Klaster Turystyczny

Dokładnie rok temu, w listopadzie, w Przysłupiu w sercu Bieszczadów prawie 40 osób podpisało deklaracje ,powołując w ten sposób Karpacki Klaster Turystyczny, kolejnych kilkanaście przystąpiło później.
Klaster obejmuje swoim zasięgiem tereny górskie i podgórskie: Bieszczady, Beskid Niski oraz Pogórza (Przemyskie, Dynowskie, Czarnorzecko--Strzyżowskie, Bukowskie i Jasielskie). Jego członkowie to między innymi biura podróży, hotele, pensjonaty, przewodnicy, lokale gastronomiczne oraz różne usługi, jak turystyka wodna, rowerowa czy konna. Obecnie w ramach klastra współpracuje blisko 60 podmiotów z branży turystycznej współpracuje w nim na rzecz wypromowania wspólnej oferty, jako atrakcyjnego celu wielu turystycznych wypraw do naszego regionu.

Funkcję animatora pełni Stowarzyszenie "Pro Carpathia". - Dla mnie najważniejsze jest to, że była to inicjatywa oddolna. Nasze działania na rzecz rozwoju turystyki w Podkarpackiem zostały zauważone przez przedsiębiorców z tej branży. Nie trzeba było nikogo do niczego przekonywać i tłumaczyć walorów takiego rozwiązania. Zresztą klaster to nie tylko próba łączenia sił i dalszego rozwoju, czy też wyjście ze wspólną promocją na zewnątrz regionu, ale także podniesienie wspólnych standardów obsługi klientów - tłumaczy Krzysztof Staszewski, prezes "Pro Carpathii".

Na działania klastra potrzebne są środki finansowe, które można pozyskać z Unii Europejskiej w latach 2014-2020. Chodzi o fundusze z Regionalnego Programu Operacyjnego oraz przyszłych programów centralnych. Każdy z przedsiębiorców będzie mógł pozyskiwać środki indywidualne, ale na wspólne szkolenia, promocję czy integrację branży, jest to możliwe w ramach klastra.
- Klaster ma formułę otwartą i zaprasza wszystkie podmioty, które działają w segmencie turystyki aktywnej, kulturowej, przyrodniczej, czy zdrowotnej - dodaje prezes Staszewski.
Instytut turystyki

- Powodzenie klastrów sprawia, że myślimy o powołaniu na Podkarpaciu instytutu turystyki, który będzie świadczył usługi dla tej branży - informuje Krzysztof Staszewski, tłumacząc: - Pomagałby on stworzyć produkt - określić charakter, grupę klientów, standardy obsługi, stworzyć strategię rozwoju, marketingu itp. Wszystko oparte na solidnych badaniach rynkowych. Polacy uważają, że Bieszczady to zaraz po Tatrach najbardziej kultowe góry w naszym kraju. Wciąż za mało to wykorzystujemy. Problemem jest sezonowość, wciąż zbyt uboga oferta. Tylko 40 procent turystów w Bieszczadach chodzi po górach, a reszta poszukuje innych atrakcji, dlatego oferta musi być różnorodna. Wtedy zostawią na Podkarpaciu pieniądze.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Coraz więcej osób chętnych do zmiany pracy

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24