Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Podkarpackie: Konsumenci poskarżyli gmina Tryńcza została ukarana

Józef Lonczak [email protected] 17 867-22-57
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów eliminuje szeroko pojęte nieprawidłowości rynkowe
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów eliminuje szeroko pojęte nieprawidłowości rynkowe
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów UOKiK uznała, że gmina Tryńcza nadużyła swojej pozycji i nałożyła na nią karę w łącznej wysokości 86 468 zł.

Przypomnijmy, że eliminowanie nadużyć na rynkach lokalnych jest możliwe dzięki UOKiK.

Skargi uruchomiły procedurę

W ostatnim czasie Delegatura UOKiK z Krakowa po skargach konsumentów prowadziła postępowania m.in. wobec gminy Tryńcza (Podkarpackie), która miała wykorzystywać swoją pozycję na rynku usług komunalnych. Właśnie m.in. narzekania mieszkańców stały się bodźcem do podjęcia działań Urzędu.

Faworyzowano zakład komunalny Po przeprowadzeniu postępowania antymonopolowego UOKiK uznał, że podkarpacka gmina Tryńcza faworyzowała jednak Komunalny Zakład Budżetowy przy dokonywaniu przyłączy do sieci kanalizacyjnej – wynika z komunikatu przekazanego nam przez UOKIK.

To niezgodne z prawem działanie polegało to na tym, że mieszkańcy, którzy skorzystali z usług gminnego zakładu nie byli obciążani opłatą za wydanie dokumentów technicznych. Natomiast ci, którzy wybrali innego wykonawcę niż KZB, musieli ponieść dodatkowe koszty w wysokości 1000 zł.

86 468 zł kary

W opinii kontrolujących praktyki stosowane przez gminę utrudniły konkurencję na tym rynku. Dlatego prezes UOKiK uznała, że gmina Tryńcza nadużyła swojej pozycji i nałożyła na nią karę w łącznej wysokości 86 468 zł.

Działanie UOKiK już przyniosło skutek i gmina zaniechała już stosowania większości kwestionowanych działań.

Jednak decyzja UOKiK nie jest o

stateczna, co oznacza, że gminie przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK chroni słabszych uczestników rynku

Ochroną konkurencji zajmuje się 9 delegatur terenowych w tym jedna z najstarszych w Krakowie. Tylko w 2009 r. delegatury prowadziły 277 spraw związanych z naruszeniem zbiorowych interesów konsumentów i 160 antymonopolowych. Wydały 209 decyzji dotyczących ochrony słabszych uczestników rynku i 101 z zakresu ochrony konkurencji.

Delegatury prowadzą postępowania wobec przedsiębiorców działających w różnych branżach: usług turystycznych, edukacyjnych, ubezpieczeniowych czy bankowych. Coraz więcej spraw dotyczy rynku nowych technologii: dostępu do Internetu, telefonii komórkowej, a także licznych usług świadczonych drogą elektroniczną.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24