Wczoraj oddano do użytku nową płytę postojową wraz z częścią do odladzania samolotów. To jedna z najważniejszych inwestycji dla Podkarpacia, bo lotnisko będzie mogło przyjmować więcej samolotów.
Większa przepustowość Jasionki - Na pewno zwiększy się jego przepustowość – mówi Cezary Grabarczyk, minister infrastruktury obecny na „przecięciu wstęgi”. – Jeszcze lepiej przyczyni się do tego budowany terminal pasażerski i gotowa w 2013 r. nowa droga kołowania.
Minister dodaje, że Podkarpacie to największy plac budowy w Polsce: - Inwestujemy tu pomad 10 mld zł, nie tylko w lotnisko, ale w drogi, autostrady, obwodnice.
8 hektarów betonu Powierzchnia płyty postojowej zwiększyła się z 1 do niemal 8 ha. Wylano tu ponad 40 tys. metrów sześciennych betonu, który transportowało 8 tys. ciężarówek.
- Płyta składa się z dwóch warstw: podbudowy betonowej i nawierzchni z betonu cementowego o grubości 28 cm – tłumaczy Kamil Simka, dyrektor Oddziału Budownictwa Drogowo–Mostowego firmy Skanska w Rzeszowie. – Poprawiła się więc nośność. Lotnisko będzie teraz mogło przyjmować największe samoloty pasażerskie, które obsługują ruch transatlantycki.
Najnowocześniejszy terminal w Polsce Imponująco wygląda powstający terminal. Ma odprawiać 700 pasażerów w ciągu godziny. Wczoraj robotnicy uwijali się na dachu budynku w kształcie litery T z 4 kondygnacjami: trzema naziemnymi i jedną podziemną. Terminal wyposażony będzie w dwa rękawy do bezpośredniego przejścia z budynku na pokład samolotu. To ma być najnowocześniejszy terminal w Polsce, wyposażony w najnowsze rozwiązania techniczne.
Na lotnisku powstanie też nowoczesna, 33–metrowa wieża kontroli lotów. Ma być gotowa za 2 lata.
- Obecna jest jeszcze z lat 70. Jej możliwości są mocno ograniczone, dlatego potrzebna jest nowa, spełniająca potrzeby rozwijającego się lotniska – mówił podczas prezentacji Krzysztof Banaszek, szef Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Będą nowe miejsca pracy Budynek o pow. 1740 m kw., powlekany blachą tytanowo-cynkową i z wyciętymi przeszkleniami, będzie nawiązywał formą do terminalu. Konstrukcja będzie monolityczno-żelbetowa, aby maksymalnie zminimalizować drgania, co jest ważne ze względu na wstawioną tu aparaturę.
- Będzie miał dwie części: niższą, czyli 9-metrową techniczno–administracyjną oraz 33-metrową wieżę. Jej serce, czyli sala operacyjna, ulokowana będzie na wysokości ok. 28 metrów. Zapewni to widoczność 360 stopni – tłumaczył Jaromir Boruta, architekt.
Budowa to koszt 18, wyposażenie – 5 mln zł.
Jak nowe inwestycje lokują Jasionkę na tle innych lotnisk w Polsce?
- Dobrze. Mamy drugi pas pod względem długości w Polsce, wystarczającą na kilkanaście lat płytę postojową, za chwilę kończymy terminal. Myślę, że wszystko, o czym można było na pierwszy rzut pomarzyć, będziemy mieli – mówi Stanisław Nowak, prezes Portu Lotniczego Rzeszów – Jasionka sp. z o.o.
A będą nowi przewoźnicy? - Mam taką nadzieję. Nie jest tajemnicą, że od dłuższego czasu rozmawiamy z Wizz Air. Myślę, że jeszcze w tym roku zakończymy negocjacje.
Nowy terminal to zapewne nowe miejsca pracy?
- Na pewno. Jeszcze nie przymierzaliśmy się do obliczeń, jak dużo osób będziemy potrzebowali. Ustalimy to pod koniec roku – dodaje prezes Nowak.
Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Szpak pokazał swojego towarzysza. Połączyła ich miłość od pierwszego wejrzenia
- Tomaszewska i Sikora spacerują z wózkiem. Wydało się, co ich łączy! [ZDJĘCIA]
- Urbańska obnaża się przed młodzieżą w sieci. Nie jesteście na to gotowi [ZDJĘCIA]
- Była naszą olimpijską królową. Dziś Otylię Jędrzejczak trudno rozpoznać [ZDJĘCIA]