Odcinek Machowa-Łańcut (bo o nim mowa) to największa modernizacja drogi krajowej na terenie Podkarpacia w historii działalności rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
- Przebudowa rozpoczęła się w 2008 roku i trwała ponad 2 lata - mówi Joanna Rarus, rzecznik GDDKiA o/Rzeszów. - Intensywne roboty na całym ponad 54-kilometrowym odcinku „czwórki”, niewątpliwie utrudniały kierowcom płynny przejazd. Za to teraz, po remoncie trasa jest wygodna, bezpieczna i spełnia unijne wymogi w zakresie standardów, jakim muszą odpowiadać szlaki komunikacyjne o charakterze ponadregionalnym i międzynarodowym.
Wartość całej inwestycji wraz z etapem opracowania dokumentacji, wykupem gruntów i etapem realizacji, to ponad 594 mln zł. Inwestycja w 90 procentach jest współfinansowana ze środków unijnych pochodzących z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, z Funduszu Spójności.
Kto remontował drogę krajową nr 4
Przebudowę prowadziły firmy:
* konsorcjum: Rejon Budowy Dróg i Mostów z Krosna, Przedsiębiorstwo Robót Mostowych „Mosty-Łódź” S.A., Przedsiębiorstwo Robót Drogowo-Mostowych Sp. z o.o Jasła.
* Skanska SA
* Miejskie Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów Sp. z o.o. z Rzeszowa i Strabag Sp. z o.o.
* konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Lubartów, Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów w Leżajsku S.A., Lubaczowskiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych Sp. z o.o. oraz INTOP Tarnobrzeg Sp. z o.o.
Trochę liczb z remontu "czwórki"
Tylko na ostatnim oddanym do użytku odcinku (pomiędzy Pilznem i Ropczycami) prace objęły 23 km przebudowanej trasy, 7 mostów, 5 km ekranów akustycznych, 34 przepusty, 2 ronda, 34 skrzyżowania z drogami wojewódzkimi i gminnymi, ponad 160 wysepek kanalizujących ruch, niemal 10 km barier ochronnych, 16 km chodników, 5,5 km dróg serwisowych, 1150 nowych znaków drogowych i ponad 10 tys. punktowych elementów odblaskowych, 20 zatok autobusowych, 5,7 tys. zasadzonych drzew i krzewów.
W ramach tylko tego odcinka wymieniono niemal 400 okien w budynkach zlokalizowanych w niewielkiej odległości od drogi krajowej, zamontowano 5 separatorów do oczyszczania wód opadowych z substancji ropopochodnych, ustawiono dwie tablice świetlne ze zmienną treścią, które służą do przekazywania aktualnych warunków pogodowych kierowcom.
W szczytowym momencie inwestycji - latem 2009 roku prace budowlane realizowało niemal 430 osób oraz 160 maszyn i samochodów transportowych. Wykonawcę (Skanska) nie ominęły też dwie wiosenne powodzie w 2009 i 2010 roku. Ulewne deszcze i żywioł wstrzymały prace na wiele tygodni oraz dokonały sporych zniszczeń w już zrealizowanych pracach.
Cała „czwórka” łączy zachodnią i wschodnią część Polski, wiodąc od granicy z Niemcami do granicy z Ukrainą. Jest także częścią transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. W niedalekiej przyszłości stanowić będzie również alternatywną drogę dla autostrady A4. Odcinek drogi krajowej nr 4 od Machowej do Łańcuta przebiega przez teren powiatu dębickiego, ropczycko-sędziszowskiego, rzeszowskiego i łańcuckiego (na terenie gmin: Pilzno, Dębica, miasto Dębica, Ropczyce, Sędziszów Małopolski, Iwierzyce, Świlcza, Krasne, Czarna, Łańcut i miasto Łańcut). Długość całego odcinka objętego projektem wynosi 86,3 km, w tym gruntownej przebudowie poddano 54,8 km.
Kto musi dopłacić do podatków?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Zadymy na urodzinach uczestniczki "Rolnika". Karetka pogotowia, gaz pieprzowy. Szok!
- Dni Gąsowskiego w "TTBZ" są policzone?! TAKĄ niespodziankę zgotowała mu produkcja!
- Maja Rutkowski ZROBIŁA TO z premedytacją, teraz się tłumaczy. Okropne, co ją spotkało
- Była pięknością ze "Złotopolskich". Dziś Gabryjelska nie przypomina siebie | ZDJĘCIA