Pół miliarda złotych na rozwój Doliny Lotniczej!

[email protected]
Mielecki Black Hawk (na zdjęciu) rywalizuje o kontrakt dla naszego wojska z PZL Świdnik.
Mielecki Black Hawk (na zdjęciu) rywalizuje o kontrakt dla naszego wojska z PZL Świdnik. K. Łokaj
Polskie firmy lotnicze oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju przeznaczą razem pół miliarda złotych na budowę nowoczesnych samolotów.

Według dr Tadeusza Gancarczyka, wiceszefa komitetu sterującego InnoLot, na dotację mogą liczyć wyłącznie nowatorskie rozwiązania, sfinansowane przynajmniej w 40 proc. przez firmy, a więc rzeczywiście potrzebne i z gwarancjami na szybką komercjalizację.
InnoLot jest polskim odpowiednikiem europejskiego CleanSky, a więc projektu, który w UE  ma dać impuls rozwojowy branży związanej z awiacją i poprawić jej konkurencyjność w starciu ze światem.

W przyszłym tygodniu startuje rywalizacja  firm o finansowe granty w ramach programu InnoLot
Umowa między Narodowym Centrum Badań i Rozwoju i firmami zrzeszonymi w Polskiej Platformie Technologicznej Lotnictwa koncentruje rozwojowe fundusze na programach, które uwzględniają obecny dorobek przemysłu i mają największe szanse na komercyjne wykorzystanie.

Na dotację mogą liczyć nowatorskie rozwiązania
W kraju przedsiębiorcy i NCBiR umówili się, że wspólnie przeznaczą pół miliarda złotych na wsparcie konkretnych projektów, które zakończą się wdrożeniami, budową prototypu i skierowaniem wyrobu do produkcji.  Na dotację mogą liczyć wyłącznie nowatorskie rozwiązania, sfinansowane przynajmniej w 40 proc. przez firmy, a więc rzeczywiście potrzebne i z gwarancjami na szybką komercjalizację

Nowy program  ma również utrwalić w świecie świadomość, że przemysł lotniczy staje się polska specjalnością
Dolina Lotnicza dobrze radzi sobie w czasach kryzysu. W zeszłym  roku udało się utrzymać sprzedaż na poziomie  1,5 mld dolarów. Tutaj ciągle przybywa nowych inwestorów, którzy szybko budują swoje fabryki produkujące silniki  lotnicze, części, podzespoły oraz gotowe samoloty.
W dolinie Lotniczej działa obecnie 101 firm, które zatrudniają  23 tysiące pracowników.
Warto dodać, że nową jakość wprowadziły  ostatnio rywalizujące o polski kontrakt stulecia na dostawę śmigłowców Sikorsky Aircraft PZL Mielec oraz WSK PZL Świdnik. Firma ta jest obecnie własnością włosko-brytyjskiego koncernu AgustaWestland.

Branża rozwija się dynamicznie
W styczniu ubiegłego roku Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz przedstawiciele Polskiej Platformy Technologicznej Lotnictwa podpisali wspólne porozumienie, w ramach którego NCBR zobowiązało się do zainwestowania 300 mln zł w badania naukowe, prace rozwojowe i działania wspierające transfer ich wyników do przemysłu lotniczego. 200 mln zł przekażą Dolina Lotnicza w Rzeszowie, Wielkopolski Klaster Lotniczy w Kaliszu i Federacja Firm Lotniczych Bielsko w Bielsku-Białej. W efekcie podpisania tego porozumienia powstał program InnoLot.
Fachowcy twierdzą, ze lotnictwo to chyba najdynamiczniej rozwijająca się gałąź przemysłu innowacyjnego w Polsce. Posiada bardzo silne ośrodki akademickie i instytuty badawcze specjalizujące się w branży lotniczej. Mamy przede wszystkim wysoko wykwalifikowane kadry, co systematycznie kusi globalne koncerny do inwestowania w naszym kraju.

Przygotuj swój turystyczny biznes na sezon

Wideo

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
Kuku

Sic!!!! Cytat: "fachowcy twierdzą, ze lotnictwo to chyba najdynamiczniej rozwijająca się gałąź przemysłu innowacyjnego w Polsce. Posiada bardzo silne ośrodki akademickie i instytuty badawcze specjalizujące się w branży lotniczej. Mamy przede wszystkim wysoko wykwalifikowane kadry, co systematycznie kusi globalne koncerny do inwestowania w naszym kraju". Dziennikarzu, nie traktuj nas jak idiotow!! 

R
Rejtan

Dolina lotnicza to bicie piany bez piwa. Niech pokaza polskie konstrukcje lotnicze oracowane przez speców z politechniki rzeszowskiej,które następnie wdrożono do produkcji np. przez PZL MIelec lub Rzeszów . A potem zatrudnieniono przy tym absolwentów. Byłe PZL Rzeszów,  Mielec, Nowa Dęba, oprócz po paru wydziałów na pokaz, reszta to ruina.Sam fachmistrz Darecki to szef typowo figurancki, usłużny obcym koncernom. Tak wyglada obraz tej -Doliny Lotniczej- Niech się wypowiedza ci co dawniej tam pracowali!!!!

n
nowojorczyk

ale jaja ale jaja wypadalo by powtorzyc za bogusiem smoleniem,ani jednego komentarza typu na cholere nam to  nie bedziemy doplacac po 17 zlociszow do tych zlodziei lepiej dolozyc do drogi wokol pcimia i nia dojedziemy do krakowa lub lublina.chej obudzcie sie pisankowi patrioci.a moze potrzebne sa wam kontrolowane wybuchy?juz nawet ich wlasny adwokat w to nie wierzy a pomyslcie jaki by musial byc nocnik gdyby za to wzieli sie amerykanscy szpece od katastrof lotniczych ktorzy juz dawno twierdza ze samolotem LADOWANO a nie  znizono sie na niebezpieczna wysokosc.gdyby amerykanski pilot zlekcewazyl sygnal TAWS to  po wyladowaniu czekal by go areszt a nie medale ipriekrasno maladcy

S
Syyn

Wez sie za robote a nie pierd**sz, ze sie golisz a brody nie masz. Bo ani na paliwo do tego Krakowa nie bedziesz mial jak tak  dalej pojdzie

n
nowojorczyk

ale jaja ale jaja wypadalo by powtorzyc za bogusiem smoleniem,ani jednego komentarza typu na cholere nam to  nie bedziemy doplacac po 17 zlociszow do tych zlodziei lepiej dolozyc do drogi wokol pcimia i nia dojedziemy do krakowa lub lublina.chej obudzcie sie pisankowi patrioci.a moze potrzebne sa wam kontrolowane wybuchy?juz nawet ich wlasny adwokat w to nie wierzy a pomyslcie jaki by musial byc nocnik gdyby za to wzieli sie amerykanscy szpece od katastrof lotniczych ktorzy juz dawno twierdza ze samolotem LADOWANO a nie  znizono sie na niebezpieczna wysokosc.gdyby amerykanski pilot zlekcewazyl sygnal TAWS to  po wyladowaniu czekal by go areszt a nie medale ipriekrasno maladcy

Dodaj ogłoszenie