Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polska branża motoryzacyjna gotowa na zmiany. Koniec z autami spalinowymi do 2035 roku

Bartłomiej Ciepielewski
Bartłomiej Ciepielewski
Przedstawiciele branży motoryzacyjnej twierdzą, że Polska będzie gotowa na zakończenie produkcji pojazdów spalinowych do 2035 roku
Przedstawiciele branży motoryzacyjnej twierdzą, że Polska będzie gotowa na zakończenie produkcji pojazdów spalinowych do 2035 roku Lucyna Nenow / Polska Press
Firma Exact Systems opublikowała raport „MotoBarometr 2022”, z którego wynika, że 73 proc. przedstawicieli branży motoryzacyjnej twierdzi, że Polska zakończy produkcję aut spalinowych do 2035 roku. Pojawiają się nawet głosy, że dojdzie do tego dużo wcześniej, gdyż dążymy do zajęcia pozycji lidera na rynku elektromobilności w Europie.

Spis treści

Branża motoryzacyjna w kryzysie, jest jednak nadzieja na przyszłość

Wcześniej pandemia, a teraz kryzys wywołany inwazją na Ukrainę sprawiły, że branża motoryzacyjna nie radzi sobie najlepiej. Koszty produkcji cały czas rosną, a klienci wstrzymują się z zakupem, trzymając oszczędności „na czarną godzinę” w obawie o pogorszenie sytuacji gospodarczej. W pierwszym półroczu bieżącego roku zarejestrowano o ponad 15 proc. mniej aut osobowych i wszystko wskazuje na to, że druga połowa roku nie będzie lepsza.

Poprawa może jednak nastąpić i to jeszcze w tym miesiącu, co wskazują dane z raportu „MotoBarometr 2022”. W 9 na 11 krajów, które wzięły udział w badaniu, ponad połowa przedstawicieli firm motoryzacyjnych przewiduje wzrost produkcji w najbliższych 12 miesiącach. Najwięcej takich wskazań odnotowano w Turcji (83 proc.), Holandii (77 proc.), Rumunii (74 proc.) oraz Słowacji (71 proc.).

W Polsce 44 proc. respondentów twierdzi, że produkcja w przyszłym roku wzrośnie. Wynik ten jest o 9.9 proc. słabszy niż w ubiegłym roku. Zdaniem 9 proc. ankietowanych wkrótce dojdzie do spadku wolumenów produkcyjnych, natomiast 41 proc. uważa, że nic się nie zmieni.

Elektromobilność napędzi branżę motoryzacyjną

Przedstawiciele większości badanych krajów wskazują, że to nowe zamówienia od zagranicznych partnerów będą najważniejszym czynnikiem przyczyniającym się do wzrostu motoprodukcji. W Polsce wybrało tę odpowiedź 64 proc. ankietowanych. Do napędzenia branży motoryzacyjnej w najbliższym czasie mają też przyczynić się nowe zamówienia od polskich partnerów (49 proc. wskazań), natomiast co trzeci ankietowany odparł, że to rozwój elektromobilności będzie w tej kwestii kluczowa.

- Polska ma ambicje zostać jednym z liderów elektromobilności w Europie. Mowa tutaj o stronie podażowej, czyli produkcji e-pojazdów, części i podzespołów do nich. Patrząc na ostatnie lata, sporo w tym zakresie w naszym kraju się działo. Jak wynika z danych Polskiej Izby Rozwoju Przedsiębiorczości, odpowiadamy za niemal jedną trzecią europejskiej produkcji komponentów do elektrycznych pojazdów, a pod Wrocławiem działa największa w Europie fabryka baterii do aut LG Energy Solution. Co więcej, Polska zostawia inne europejskie kraje w tyle, jeśli chodzi o produkcję i wdrażanie e-autobusów do transportu publicznego. Czyli szanse na bycie liderem są duże, ale wciąż na tym polu mamy wiele do nadrobienia - ocenił prezes zarządu Exact Systemds, Paweł Gos.

Autorzy raportu podkreślają, że mimo stopniowego wzrostu liczby stacji ładowania aut elektrycznych w UE, nadal potrzeba prawie 7 mln publicznych punktów. Rozwój elektromobilności jest zatem ściśle powiązany z rozbudową infrastruktury, co potwierdzają respondenci.

Kiedy Polska będzie gotowa na elektromobilną rewolucję?

Zgodnie z decyzją Unii Europejskiej ostatnie auto spalinowe opuści fabrykę w 2035 roku. Tak ambitne założenie wydaje się koniecznością, jeśli do 2050 roku mamy osiągnąć neutralność klimatyczną.

Zdaniem 38 proc. ankietowanych polska branża motoryzacyjna będzie gotowa na odejście od produkcji „spalinówek” do 2035 roku. Co ciekawe, 35 proc. osób przewiduje, że stanie się to maksymalnie do 2030 roku - 27 proc. ankietowanych wymienia nawet 2025 rok.

- Nie mamy wystarczającej infrastruktury w zakresie aut elektrycznych, wolumeny sprzedaży e-aut pozostają daleko za wynikami krajów zachodnich, cały czas mierzymy się z ryzykami geopolitycznymi wynikającymi z ataku Rosji na Ukrainę. Ponadto polska branża motoryzacyjna w ogromnej części jest nastawiona na produkcję związaną z autami spalinowymi. Ale przejście z produkcji konwencjonalnych pojazdów i części do nich na elektryczne odpowiedniki jest procesem, który już się dzieje. Branża ma za sobą moment walki i wyparcia, teraz jest czas akceptacji i adaptacji do nowej rzeczywistości. I tu nie tylko Polska, ale każdy kraj, który będzie chciał powalczyć o swoje miejsce i pozycje na ten „silny wiatr”, musi stawiać wiatraki, a nie budować mury - podsumował Jacek Opala z Exact Systems.

W Polsce już powstają autobusy elektryczne Solaris, a za kilka lat linię produkcyjną teoretycznie może opuścić pierwsza „e-osobówka”. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, Izera opuści fabrykę w grudniu 2025 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Polska branża motoryzacyjna gotowa na zmiany. Koniec z autami spalinowymi do 2035 roku - Strefa Biznesu

Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24