Polska motoryzacja może wyhamować. Bo nie ma pracowników.

apl
Udostępnij:
Automotive jest kołem zamachowym polskiej gospodarki i znaczącą częścią sektora motoryzacyjnego na świecie. Koniunktura w branży znakomita, toteż polscy podwykonawcy koncernów samochodowych ledwie nadążają z realizacją zamówień. Klęska urodzaju (kontraktów) powoduje, że należałoby liczyć się ze wzrostem produkcji, a o tę będzie trudno bez wzrostu zatrudnienia. I tu branża dochodzi do ściany, bo… nie bardzo jest kogo zatrudnić. A bez tego trudno spodziewać się dynamiki wzrostowej.

Aż 44 procent firm z branży chce zwiększać zatrudnienie – wynika z najnowszego raportu Exact Systems „MotoBarometr 2017. Nastroje w automotive”. Brak rąk do pracy, to nie tylko problem polskiej motoryzacji, bo problemy kadrowe mogą mieć także rosyjscy (aż 67 proc. poszukuje pracowników) i słowaccy (48 proc.) producenci aut.
- Hamulcem rozwoju może okazać się ograniczony dostęp do wykwalifikowanej kadry, której wciąż potrzebuje wiele zakładów w Polsce - sygnalizuje Jacek Opala, członek zarządu Exact Systems S.A.
- W tym niełatwym dla pracodawców otoczeniu istotna będzie dywersyfikacja kanałów poszukiwania kandydatów i wyjście poza utarte schematy, czyli oferowanie czegoś więcej niż samo wynagrodzenie. Mam tutaj na myśli m.in. szkolenia, atrakcyjne projekty do realizacji czy możliwość łączenia pracy z nauką.

Rozpędzona w rozwoju branża nie jest jednak wolna od obaw. Podstawowa, to niewiadoma, jak skończy się proces BREXIT-u i jaki będzie to miało wpływ na dynamikę produkcji i sprzedaży. Negocjacje „rozwodowe” pomiędzy Wielką Brytanią a Unią Europejską postępują niespiesznie, co tylko wzmacnia obawy producentów aut. Nie wiadomo też, jak zakończy się proces uzgadniania celów wskaźnikowych dla emisji dwutlenku węgla po 2020 roku. Nie znając danych, producenci nie są wstanie określić kosztów produkcji (zmiana technologiczna silników będzie przecież kosztować), i jak na podniesienie kosztów zareaguje rynek. Kolejna, budząca niepewność, niewiadoma: debata na temat zakazu używania samochodów z silnikiem diesla i planowany zakaz rejestracji samochodów spalinowych.

Biorąc pod uwagę wszystkie „zmienne niezależne” i niepewność przyszłości, branża na rynku europejskim wstrzymuje się z masowym zatrudnianiem, ale jednak popyt na rynku motoryzacyjnym i tak zatrudnienie wymusza. Popyt na siłę roboczą w Polsce rośnie, a podaż – maleje. Bezpośrednim skutkiem jest wzrost oczekiwań pracowniczych, co do warunków zatrudnienia, przede wszystkim płac. A to – wieszczą pesymiści – może skończyć się przeniesieniem produkcji do kraju , gdzie roszczenia płacowe są mniejsze. Optymiści ripostują, że to może mieć jednak pozytywny skutek:
- To wymusi zmiany jakościowe w zatrudnieniu w polskim przemyśle motoryzacyjnym i zwiększenie popytu na pracowników o wysokich kwalifikacjach – mówi Paweł Wideł, prezes Związku Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych.

Każda branża w rozpędzonej polskiej gospodarce doświadcza braków kadrowych, ale w automotive jest to szczególnie dotkliwie odczuwalne. Polscy producenci aut sygnalizują, że najbardziej doskwiera im brak kierunkowo wykwalifikowanego personelu. Również to, że efektem braku rąk do pracy są rosnące oczekiwania płacowe.
Zdaniem przedsiębiorców i ekonomistów najlepszym sposobem na rozwiązanie problemu braków kadrowych jest rozwój edukacji kierunkowej dla młodych ludzi, którzy dopiero będą zaczynać swoją zawodową karierę. Sugerują, że można to realizować przez uruchamianie profili motoryzacyjnych w szkołach zawodowych, także kierunków przygotowujących do pracy w motobranży na uczelniach wyższych. Znaczna część pracodawców twierdzi, iż należy na bieżąco podnosić kwalifikacje już zatrudnionego personelu poprzez organizowanie dodatkowych szkoleń.
Poproszeni o shierarchizowanie problemów polskiego rynku pracy w automotice, producenci wymienili: brak pracowników o kierunkowym wykształceniu, rosnące oczekiwania płacowe pracowników, brak placówek edukacyjnych, przygotowujących do pracy w branży motoryzacyjnej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie