Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polskie autobusy i trolejbusy na unijnym rynku

Marek Jakubowicz
ARCHIWUM
Solaris Bus & Coach, producent autobusów z podpoznańskiego Bolechowa, jeden z liderów krajowego rynku, konsekwentnie rozwija sprzedaż eksportową, zyskując nowych klientów w Europie. Do ostatnich "zdobyczy"Solarisa należą miasta: Bochum (Niemcy), Neapol (Włochy) oraz Douai i Bayonne (Francja).

Autobusy dla Bochum

13 listopada na terenie bazy przedsiębiorstwa transportowego BOGESTRA, obsługującego komunikację miejską leżących w Zagłębiu Ruhry miast Bochum i Gelsenkirchen, odbyło się uroczyste przekazanie jedenastu autobusów solaris urbino 12. Są to pierwsze od czasów II wojny autobusy marki innej niż Mercedes zakupione przez Bochum.
Zielono-biało-czerwone solarisy mają silniki MAN LOH 27 (o mocy 228 kW), spełniające standardy czystości spalin Euro III. Zmodyfikowane nadwozie nie posiada trzecich tylnych drzwi. Zamiast nich znajdują się tam trzy miejsca siedzące. Pojazdy wyposażone są w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej. Konferencja prasowa, towarzysząca przekazaniu solarisów odbyła się w jednym z autobusów. Impreza cieszyła się dużym zainteresowaniem lokalnej społeczności i prasy. Przedsiębiorstwo BOGESTRA ogłosiło specjalny konkurs na nadanie imienia zielonemu jamnikowi, maskotce bolechowskich autobusów. Ogłoszenie wyników i "chrzciny" nastąpią już niebawem.

Trolejbusy dla Rzymu i Neapolu

Solaris jest również producentem trolejbusów. Pojazdy trollino o długości nadwozia 12, 15 i 18 metrów jeżdżą już w miastach Polski, Czech, Szwecji, Łotwy i Estonii. Wkrótce pierwsze trollino18 (z trzydziestu zamówionych), wyposażone w zespół napędowy węgierskiej firmy Ganz Transelektro pojawią się na ulicach Rzymu. Włoska stolica po kilkudziesięcioletniej przerwie wprowadza na nowo trakcję trolejbusową i polskie trolejbusy będą pierwszymi pojazdami tego typu, jakie już niedługo wyjadą na rzymskie ulice.
Do grona włoskich partnerów Solaris Bus & Coach dołączył w ostatnich dniach Neapol. W efekcie wygranego przetargu polska firma otrzymała zamówienie na dziesięć trolejbusów trollino12. Dostawcą zespołu napędowego jest również Ganz Transelektro, zaś całość kontraktu zostanie zrealizowana w I połowie roku 2004.

Francuski debiut urbino

Jednym z największych i jednocześnie najtrudniejszych rynków autobusowych w Europie jest Francja. Pierwszymi klientami Solarisa w tym kraju są dwa miasta - Douai, niedaleko Lille (północna Francja) oraz Bayonne, położone w południowo-zachodniej Francji, tuż przy granicy z Hiszpanią. Obydwa miasta zamówiły solarisy w wersjach 12-metrowych i wszystkie dostarczone zostaną jeszcze w tym roku. Największą ciekawostką dotyczącą tej dostawy jest fakt, że autobusy dla Douai (pięć sztuk) wyposażone zostały - na zamówienie klienta - w toaletę dla kierowcy, w osobnej kabinie, która stać będzie w środkowej części pojazdu. Natomiast z racji znacznie cieplejszego klimatu panującego w południowej Francji, sześć solarisów dla Bayonne posiada klimatyzację miejsca pracy kierowcy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24