Pomoc medyczna dla obywateli Ukrainy, źródła informacji oraz nowość dla Klientów NFZ

Materiał informacyjny NFZ Rzeszów
Każda pomoc skierowana do uchodźców ma znaczenie! Oprócz wsparcia finansowego, materialnego i tego związanego z noclegiem, ważne są również wiarygodne i rzetelne informacje. Narodowy Fundusz Zdrowia przygotował kilka możliwości dostępu do profesjonalnej pomocy związanej z ochroną zdrowia w Polsce, sposobem poruszania się po polskim systemie, znalezieniem odpowiedniego lekarza czy też szczegółów dotyczących leczenia onkologicznego, które zostało przerwane na Ukrainie. Dla naszych sąsiadów z Ukrainy udostępniliśmy kilka źródeł informacji, a dla osób posługujących się językiem polskim, zupełnie nowe narzędzie. Nowoczesnego i bezpłatnego e-Doradcę.

Пацієнти з України
Тут знайдете інформацію для громадян України про охорону здоров’я в Польщі.
Подивіться, як можете попіклуватися про своє здоров’я, і на якій основі можете користуватися безкоштовною медичною опікою (українською мовою). Дізнайтеся, як отримати електронний рецепт або електронне направлення, як вакцинуватися проти коронавірусної хвороби, як пройти безкоштовне тестування на наявність коронавіруса, коли і на якій основі можна лікуватися в лікарні.
Якщо у Вас виникнуть питання або проблеми, звʼяжіться за безкоштовним номером гарячої лінії Національного фонду здоров’я і виберіть розмову українською мовою. Телефон: 800 190 590

Telefoniczna Informacja Pacjenta (TIP) to czynny 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu oraz w święta, bezpłatny numer 800 190 590, który obsługiwany jest również w języku ukraińskim. W ostatnich tygodniach zwiększyliśmy obsadę o dodatkowych konsultantów, którzy posługują się tym językiem. Na infolinii można zasięgnąć wszelkich informacji dotyczących systemu ochrony zdrowia w Polsce.

Ważne: Na infolinii tej uzyskają pomoc również pacjenci onkologiczni z Ukrainy, którzy musieli przerwać terapię w swoim państwie, ze względu na agresję Rosji. Mogą oni kontynuować leczenie w Polsce, a wspólnie z Polskim Towarzystwem Onkologicznym ułatwiliśmy kontakt pacjentom z Ukrainy z placówkami onkologicznymi w Polsce również w języku ukraińskim, przez całodobową i bezpłatną infolinię Narodowego Funduszu Zdrowia. Kontynuacja leczenia zapewniona jest również dla pacjentów leczonych hematologicznie. Dzwoniąc pod bezpłatny numer 800 190 590, pacjent będzie mógł zgłosić potrzebę kontynuacji leczenia. Dotyczy to pacjentów, którzy potrzebują kontynuacji leczenia onkologicznego i z zakresu hematologii, rozpoczętego w Ukrainie. Wystarczy, że pacjent przekaże na infolinii swoje dane kontaktowe. Zostaną one przekazane do ośrodka podejmującego się organizacji dalszego leczenia. Ośrodek skontaktuje się z pacjentem w ciągu 2 dni roboczych, aby uzyskać szczegółowe informacje o pacjencie i przebiegu dotychczasowego leczenia.

W nocy, w weekendy i święta, czyli poza godzinami pracy Podstawowej Opieki Zdrowotnej, istnieje możliwość otrzymania profesjonalnej pomocy medycznej przez telefon poprzez Teleplatformę Pierwszego Kontaktu (TPK). Pod bezpłatnym i jednym dla całej Polski numerem 800 137 200 jest ona dostępna od poniedziałku do piątku w godzinach od 18:00 do 8:00 następnego dnia, oraz przez cały dzień i noc w soboty i niedziele oraz inne dni ustawowo wolne od pracy. Obecnie infolinia obsługiwana jest w języku polskim, angielskim i ukraińskim. Z TPK możemy skorzystać w sytuacji nagłego zachorowania poza godzinami pracy lekarzy rodzinnych, nagłego pogorszenia stanu zdrowia gdy nie ma objawów sugerujących stan bezpośredniego zagrożenia życia, a zastosowane środki lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy lub gdy zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni POZ może znacząco niekorzystnie wpłynąć na stan zdrowia.

Polecamy również strony internetowe NFZ (nfz.gov.pl) oraz Ministerstwa Zdrowia (np. www.gov.pl/web/ua), które podają najważniejsze informacje związane ze zdrowiem również w języku ukraińskim. Dodatkowo każdy punkt NFZ jest w pełni dostępny dla naszych Klientów, a na Sali Obsługi Klienta w Rzeszowie przy ul. Zamkowej, gdy będzie to konieczne zapewniamy pomoc osoby mogącej porozumieć się w języku ukraińskim.

Warto wiedzieć, że obywatele Ukrainy, którzy przybyli do Polski w związku z agresją militarną Rosji na ich państwo, w Polsce mają zagwarantowany dostęp do bezpłatnego leczenia, bezpłatnych szczepień przeciwko COVID-19, szczepień ochronnych dla dzieci i testów pod kątem zakażenia wirusem SARS-CoV-2.

12 marca 2022 roku weszła w życie, z mocą obowiązywania od 24 lutego 2022 roku, ustawa o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa. Przepisy te przyznają prawo do świadczeń medycznych, refundacji leków i zaopatrzenia w wyroby medyczne obywatelom Ukrainy, którzy przybyli do Polski w związku z agresją Rosji, na analogicznych zasadach, jakie przysługują ubezpieczonym osobom w Polsce. Prawo do świadczeń w Polsce obejmuje 4 grupy osób, którzy wjechały do Polski od 24 lutego 2022 roku: obywateli Ukrainy, którzy bezpośrednio przekroczyli granicę polsko-ukraińską, nieposiadających obywatelstwa ukraińskiego małżonków obywateli Ukrainy, którzy bezpośrednio przekroczyli granicę polsko-ukraińską, obywateli Ukrainy z Kartą Polaka (nie musieli przekroczyć bezpośrednio granicy Polski z Ukrainą) oraz członków najbliższej rodziny obywatela Ukrainy z Kartą Polaka. Do „najbliższej rodziny” zaliczyć można: małżonka, wstępnych (rodzice, dziadkowie), zstępnych (dzieci, wnuki), rodzeństwo, powinowatych w tej samej linii lub stopniu (zięć, synowa, teść, teściowa, szwagier, bratowa, pasierb), osobę pozostającą w stosunku przysposobienia oraz jej małżonka, a także osobę pozostającą we wspólnym pożyciu. Prawo do świadczeń obejmuje także dziecko urodzone już w Polsce, jeżeli jego matka jest osobą należącą do jeden z 4 powyższych grup.

Wymienione osoby mają prawo do świadczeń opieki zdrowotnej, udzielonych w Polsce, na analogicznych zasadach i analogicznym zakresie, jak osoby ubezpieczone w Polsce z wyjątkiem leczenia uzdrowiskowego, rehabilitacji uzdrowiskowej, prawa do leczenia za granicą oraz zwrotu środków za leczenie za granica na podstawie dyrektywy „transgranicznej”. Przysługuje im również prawo do produktów leczniczych w ramach programów zdrowotnych Ministerstwa Zdrowia. Osobom tym przysługują także świadczenia w zakresie zapobiegania i leczenia chorób zakaźnych, czyli szczepienia przeciwko COVID-19, testy w kierunku koronawirusa (antygenowe i PCR) oraz leczenie związane z COVID-19. Dzieciom zaś przysługują szczepienia ochronne w ramach kalendarza szczepień ochronnych. Obywatel Ukrainy, który wyjedzie z Polski na dłużej niż miesiąc, traci uprawnienia do świadczeń medycznych przysługujących na mocy ustawy.

Kim jest e-Doradca, jak się z nim skontaktować i w czym może pomóc?

- Dla Klientów posługujących się językiem polskim, ale mającym problem z dotarciem do NFZ udostępniliśmy nowe narzędzie. Każdy Klient posiadający dostęp do smartfonu bądź komputera z kamerą, ma możliwość skorzystania z pomocy e-doradcy NFZ. To bezpłatna usługa, która umożliwia konsultację z pracownikiem oddziału NFZ przez wideo-spotkanie za pomocą ogólnodostępnej aplikacji Microsoft Teams. Wystarczy kliknąć w link na stronie internetowej Podkarpackiego NFZ, wybrać swój oddział wojewódzki Funduszu, dogodny termin, godzinę i temat spotkania. Z e-Doradcą można się skontaktować w dni robocze od 8:00 do 16:00 po wcześniejszej rezerwacji wizyty. Z e-Doradcą można porozmawiać na tematy zawierające informacje ogólne: ubezpieczenie zdrowotne, prawo do świadczeń zdrowotnych, leczenie uzdrowiskowe, prawa pacjenta, skargi, zasady udzielenia świadczeń i uprawnienia szczególne (krwiodawcy, kombatanci), ubezpieczenie dobrowolne, wysokość składki, refundacja i realizacja zleceń na wyroby medyczne, zwrot kosztów leczenia, placówki medyczne i dostępne terminy leczenia, transport pacjenta, profil zaufany, zasady wypełniania wniosków, profilaktyka i promocja zdrowia, portal diety.nfz.gov.pl, zasady wypełniania i składania wniosków o EKUZ oraz certyfikatu zastępującego EKUZ, zasady leczenia na terytorium UE/EFTA oraz leczenie planowane. Po zarezerwowaniu wideo-spotkania otrzymamy potwierdzenie na adres e-mail wraz z linkiem do spotkania. Podczas spotkania, e-Doradca nie będzie weryfikował naszej tożsamości. Odpowie na pytanie ogólne, nie rozwiąże jednak indywidualnej sprawy dotyczącej np. statusu ubezpieczenia, bądź braku dostępu do Internetowego Konta Pacjenta dziecka. Czas spotkania z e-Doradcą NFZ wynosi 20 minut. Gdy spotkanie się przedłuża, pracownik NFZ może je zakończyć ze względu na kolejne zaplanowane spotkanie z Klientem.

Czy Ukraińscy uchodźcy mają specjalne prawa w dostępie do leczenia w Polsce?

- Obywatele Ukrainy, którzy przybyli do Polski od 24 lutego 2022 roku, mają prawo do korzystania ze świadczeń medycznych i refundacji leków na analogicznych zasadach, jak ubezpieczeni w Polsce. Warto zatem pamiętać o tych zasadach: Narodowość lub obywatelstwo nie mogą być przesłankami do przyjmowania pacjentów poza kolejnością. Ponadto każdy pacjent ma prawo, aby o kolejności jego dostępu do świadczeń medycznych w placówkach medycznych decydowały kryteria medyczne, stan zdrowia oraz miejsce na liście oczekujących (dotyczy np. poradni specjalistycznych, zabiegów planowych), a w sytuacji ratowania życia zawsze decyduje stan zdrowia pacjenta. Niedopuszczalne są zarówno przypadki, kiedy pomimo braku wskazań medycznych lub bez zachowania kolejności na liście oczekujących, obywatele Ukrainy są przyjmowani przed polskimi pacjentami, jak również sytuacje dyskryminowania w równym dostępie do świadczeń.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24