Pomysły rowerzystów: ograniczenie prędkości do 30 km/h w ścisłym centrum Rzeszowa

Anna Janik
Według rzeszowskich rowerzystów w płatnej strefie parkowania powinny się znaleźć słupki i stojaki na rowery, ograniczenie prędkości dla samochodów oraz możliwość jazdy rowerem po jednokierunkowych ulicach w obie strony.
Według rzeszowskich rowerzystów w płatnej strefie parkowania powinny się znaleźć słupki i stojaki na rowery, ograniczenie prędkości dla samochodów oraz możliwość jazdy rowerem po jednokierunkowych ulicach w obie strony. Bartosz Frydrych
Ograniczenie prędkości do 30 km/h to jeden z pomysłów rowerzystów ze stowarzyszenia rowery.rzeszow.pl. Swoje zdanie na temat zmian w Śródmieściu po ustanowieniu płatnej strefy parkowania przedstawili miejskim urzędnikom.

Stowarzyszenie rowery.rzeszow.pl wysłało do Miejskiej Administracji Targowisk i Parkingów pismo z ich propozycjami zmian w strefie płatnego parkowania. Ta ma pojawić się w Rzeszowie w listopadzie lub grudniu tego roku.

- Płatna strefa ma zwiększyć rotację samochodów i ułatwić znalezienia miejsca tym, którzy przyjeżdżają do centrum tylko na chwilę. Oznacza to, że tysiące pracujących tu ludzi będzie musiało znaleźć inny sposób na dotarcie do pracy - wyjaśnia Korneliusz Marchewka ze stowarzyszenia rowery.rzeszow.pl. - Taką alternatywą jest właśnie rower, dlatego w płatnej strefie muszą pojawić się rozwiązania, które poprawią bezpieczeństwo i wygodę rowerzystów - dodaje.

Rowerem pod prąd

Pierwszym z nich mają być stojaki i słupki rowerowe, które pojawiłyby się przed przejściami dla pieszych i skrzyżowaniami. Spełniają podwójną rolę, bo nie tylko pozwalają przypiąć rower, ale i uniemożliwiają samochodom parkowanie w miejscach niedozwolonych, nie ograniczając przy tym widoczności. Kolejna sprawa to wprowadzenie w Śródmieściu tzw. kontra ruchu, czyli możliwości jazdy rowerem w obie strony na ulicach, gdzie samochody obowiązuje ruch jednokierunkowy.

- Otwarcie tych ulic dla dwukierunkowego ruchu rowerów skraca odległości do pokonania i pozwala tak ułożyć trasy przejazdu, żeby uniknąć ruchliwych skrzyżowań i niebezpiecznych manewrów, głównie skrętu w lewo - tłumaczy Kornel Marchewka. -

Jazda "pod prąd" wbrew pozorom nie jest bardziej niebezpieczna, bo kierowca i rowerzysta zachowują kontakt wzrokowy. Bez problemu mogą się też wyminąć nawet w ciasnych uliczkach - dodaje.

Wreszcie, ponieważ w Śródmieściu nie ma miejsca na wydzielenie ścieżek rowerowych, rowerzyści chcą ograniczenia prędkości na uliczkach wewnątrz tzw. I obwodnicy, czyli Piłsudskiego, Targowej, Szopena, Kilara, pl. Śreniawitów Lisa-Kuli i Cieplińskiego (bez tych ulic) po to, by mogli bezpiecznie się po nich poruszać. Samochody na takich ulicach jak np. Sobieskiego i Słowackiego miałyby jechać z prędkością 30 km/h. Rowerzyści twierdzą, że wbrew pozorom płynność ruchu zostanie poprawiona, gdyż zostaną zachowane mniejsze odstępy między pojazdami. Dyrektor MATiP przyznaje, że pomysły są ciekawe, ale wymagają szczegółowego omówienia.

- Słupki i stojaki są realne do wprowadzenia, kontra ruch też, ale na ten temat musiałaby się jeszcze wypowiedzieć policja. Trzeba byłoby też ustalić na jakich ulicach miałby obowiązywać - mówi Jerzy Tabin, dyrektor MATiP. - Podobnie z ograniczeniem prędkości, bo z pisma nie wynika jednoznacznie czy rowerzyści chcieliby takiej zmiany na wszystkich ulicach w Śródmieściu czy na wybranych - dodaje.

Jego zdaniem ograniczenie prędkości na wszystkich ulicach jest nierealne i niepotrzebne, bo grozi paraliżem ruchu.

- W połowie maja, kiedy będziemy na etapie podpisania umowy i projektowania strefy zaproszę rowerzystów na rozmowy - zapewnia dyrektor Tabin. - Pamiętajmy, że rozwiązania w płatnej strefie parkowania muszą służyć wszystkim, również kierowcom i pieszym. Dlatego trzeba będzie znaleźć kompromis - dodaje.

Wideo

Komentarze 31

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
Kierowca

Jacy użytkownicy,takie pomysły!Głupsze pomysły nie przyszły by mi do głowy!Sprzedawca ze sklepu mieszkający poza Rzeszowem będzie musiał wozić ze sobą rower i przesiadać się by dotrzeć do sklepu w centrum!

J
JAN
W dniu 11.04.2015 o 17:33, japo napisał:

Ad.1 Zgłoś postulat, aby nie budować ścieżek rowerowych - będzie wygodniej i bezpieczniejAd.2  Jakoś nie mogę pojąć o co Ci chodzi - Napisałem, aby nie jeździć parami, dla ułatwienia dopiszę, obok siebie.Ad.3. Czy nie łatwiej zadbać o swoje bezpieczeństwo, a nie czekać na mandat? Pomyśl!Ad.4. Oczywiście myśleć powinien każdy użytkownik, z tym, że wielu ma z tym kłopot. lub sprawia im to bólAd.5. Nie wiem, ale zakazuje tego  przepis  Kodeksu Drogowego!

 

 

A jak można inaczej przemówić do chama parkującego na kopercie, jak pozbyć się pijanych za kierownicą, jak ograniczyć zapędy szaleńców jeżdżących 100 i więcej przez teren zabudowany?

Odpowiedź jest jedna: Karać i to dotkliwie!

A co do Państwa, to zrozum JAN-ie, że wolność i demokracja, to nie samowola i warcholstwo.

Jeśli dotarło do Ciebie to dobrze, jeśli nie, to się nie dziwię po takim jak Twój komentarzu.

KARAC KARAC KARAC  TO BYS CHCIAŁ , CZASAMI POUCZAC  ZA BATONA 5 LAT  TEZ BYS CHCIAŁ --UCZYC UCZYC OD MAŁEGO  NA KURSACH ,SZKOLE  --BEZSTRESOWE WYCHOWANIE  POTEM UCIAC ŁEB  TO BYS CHCIAŁ

j
japo
W dniu 11.04.2015 o 19:07, JAN napisał:

Od soboty 800 zł za parkowanie "na kopercie". Inne mandaty też w góręWOLNY KRAJ KAPITALIZM PANSTWO POLICYJNE PO

A jak można inaczej przemówić do chama parkującego na kopercie, jak pozbyć się pijanych za kierownicą, jak ograniczyć zapędy szaleńców jeżdżących 100 i więcej przez teren zabudowany?

Odpowiedź jest jedna: Karać i to dotkliwie!

A co do Państwa, to zrozum JAN-ie, że wolność i demokracja, to nie samowola i warcholstwo.

Jeśli dotarło do Ciebie to dobrze, jeśli nie, to się nie dziwię po takim jak Twój komentarzu.

J
JAN

Od soboty 800 zł za parkowanie "na kopercie". Inne mandaty też w górę

WOLNY KRAJ KAPITALIZM PANSTWO POLICYJNE PO

G
Gość

przydałyby się progi zwalniające na drogach i na ścieżkach rowerowych aby pedałkowcy również nie zapier...li

G
Gość
W dniu 11.04.2015 o 17:33, japo napisał:

Ad.1 Zgłoś postulat, aby nie budować ścieżek rowerowych - będzie wygodniej i bezpieczniejAd.2 Jakoś nie mogę pojąć o co Ci chodzi - Napisałem, aby nie jeździć parami, dla ułatwienia dopiszę, obok siebie.Ad.3. Czy nie łatwiej zadbać o swoje bezpieczeństwo, a nie czekać na mandat? Pomyśl!Ad.4. Oczywiście myśleć powinien każdy użytkownik, z tym, że wielu ma z tym kłopot. lub sprawia im to bólAd.5. Nie wiem, ale zakazuje tego przepis Kodeksu Drogowego!



Czy naprawdę pkt 5 nie jest dla was jasny ?! Jeżeli przez przejście przechodzi 1 czy 2 osoby to może rower nie przeszkadza ale jezeli idzie 30 osób,każdą w inną stronę,to jak tym rowerem przejechać? A ze nikt nie będzie wyznaczał ilości osób na przejściu to zrobili zakaz i tyle. Zresztą czy to taki problem przeprowadzić rower,tym bardziej ze pieszy ma pierwszeństwo,no jest przejście dla pieszych.... Ludzie troche logiki zresztą,myślenie nie boli do licha....
j
japo
W dniu 11.04.2015 o 14:35, kornik napisał:

1. Do rozważenia. Podobnie jak to, żeby drogi rowerowe były wygodne i bezpieczne, bo nie są. Z jakiegoś powodu nie chcą nimi jechać.2. Czyli klasyczne "rowerem to do lasu". Lepiej żeby do pracy pojechał samochodem i dołożył się do korka?3. Wystarczy egzekwowanie obowiązujących przepisów w kwestii oświetlenia.4. Fajnie też, jakby kierowcy o tym pamiętali – że mogą zabić wszystkich dookoła.5. Jakie niebezpieczeństwo stwarza rowerzysta, który przejedzie po przejściu z prędkością pieszego?

Ad.1 Zgłoś postulat, aby nie budować ścieżek rowerowych - będzie wygodniej i bezpieczniej

Ad.2  Jakoś nie mogę pojąć o co Ci chodzi - Napisałem, aby nie jeździć parami, dla ułatwienia dopiszę, obok siebie.

Ad.3. Czy nie łatwiej zadbać o swoje bezpieczeństwo, a nie czekać na mandat? Pomyśl!

Ad.4. Oczywiście myśleć powinien każdy użytkownik, z tym, że wielu ma z tym kłopot. lub sprawia im to ból

Ad.5. Nie wiem, ale zakazuje tego  przepis  Kodeksu Drogowego!

G
Gość

wystarczy udac sie na most zamkowy tam rowerzyści łamią przepisy  cały czas, 90% rowerzystów jedzie pod prąd

g
gregory

Akurat pisałem do pierwszego gościa

o
ono
Gość komentujesz sam siebie?
czy masz pomrocznosc jasną ?
a może zjadasz czopki zamiast ..... no wiesz. Jak nie chcesz płacić ubezpieczenia za uczestnictwo w ruchu ulicznym , jedz rowerem na pastwisko
dodatkowo trawy pojesz[/quote

Gregory aleś ty tępy,przecież ten drugi gość ewidentnie cie broni. Czytanie ze zrozumieniem się kłania.
j
jut

im już całkiem głowy owiało

g
gregory

Gość komentujesz sam siebie?
czy masz pomrocznosc jasną ?
a może zjadasz czopki zamiast ..... no wiesz. Jak nie chcesz płacić ubezpieczenia za uczestnictwo w ruchu ulicznym , jedz rowerem na pastwisko
dodatkowo trawy pojesz

g
gregory
W dniu 11.04.2015 o 14:43, Gość napisał:

Rowerzysta przejedzie z prędkością pieszego?! No ciekawe myślenie.. Chyba wtedy gdy piesi zaczną biegać przez przejścia i to tylko ci 60-

G
Gość
W dniu 11.04.2015 o 14:35, kornik napisał:

1. Do rozważenia. Podobnie jak to, żeby drogi rowerowe były wygodne i bezpieczne, bo nie są. Z jakiegoś powodu nie chcą nimi jechać.2. Czyli klasyczne "rowerem to do lasu". Lepiej żeby do pracy pojechał samochodem i dołożył się do korka?3. Wystarczy egzekwowanie obowiązujących przepisów w kwestii oświetlenia.4. Fajnie też, jakby kierowcy o tym pamiętali – że mogą zabić wszystkich dookoła.5. Jakie niebezpieczeństwo stwarza rowerzysta, który przejedzie po przejściu z prędkością pieszego?



Rowerzysta przejedzie z prędkością pieszego?! No ciekawe myślenie.. Chyba wtedy gdy piesi zaczną biegać przez przejścia i to tylko ci 60-
G
Gość
W dniu 11.04.2015 o 13:56, Gość napisał:

dla ciebie dodatkowo obowiązkowe badana psychiatryczne. ktoś kto wysuwa tak absurdalne pomysły nie może być w pełni władz umysłowych.


Może zanim napiszesz komentarz na poziomie pacjenta Tworek na głodzie, to pomyśl logicznie. Jak dochodzić odszkodowania od rowerzysty który uszkodził auto lub wjechał w pieszego ? Myślenie tak bardzo cię boki czy podstawówkę kończysz?!
Dodaj ogłoszenie