Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Porsche Macan 2.0 265 KM. Test, wrażenia z jazdy, spalanie, ceny i wyposażenie

Kamil Rogala
Są tacy, dla których Porsche Macan wciąż nie zasługuje na miano prawdziwego Porsche. A jeśli pod maską ma bazowy silnik 2.0 o mocy 265 KM, to już w ogóle nie ma sensu nawet o nim rozmawiać. Część z tych malkontentów zapewne w ogóle nie siedziało w tym aucie, nie mówiąc o jakimkolwiek innym Porsche. Czy podstawowy Macan ma sens?
Są tacy, dla których Porsche Macan wciąż nie zasługuje na miano prawdziwego Porsche. A jeśli pod maską ma bazowy silnik 2.0 o mocy 265 KM, to już w ogóle nie ma sensu nawet o nim rozmawiać. Część z tych malkontentów zapewne w ogóle nie siedziało w tym aucie, nie mówiąc o jakimkolwiek innym Porsche. Czy podstawowy Macan ma sens? Kamil Rogala
Są tacy, dla których Porsche Macan wciąż nie zasługuje na miano prawdziwego Porsche. A jeśli pod maską ma bazowy silnik 2.0 o mocy 265 KM, to już w ogóle nie ma sensu nawet o nim rozmawiać. Część z tych malkontentów zapewne w ogóle nie siedziało w tym aucie, nie mówiąc o jakimkolwiek innym Porsche. Czy podstawowy Macan ma sens?

Jasne, najprzyjemniej jeździ się odmianą GTS, która dysponuje silnikiem 2.9 V6 o mocy 440 KM i naprawdę fantastycznymi osiągami, ale zdarza się, że czasami męczy i jest zbyt absorbująca, a od czasu do czasu po prostu miło jest się przejechać w spokoju. Dla niektórych emocje ze sportowej jazdy nie są zbyt ważne, liczy się za to styl, jakość wykonania, ale i naprawdę dobre prowadzenie bez konieczności posiadania pod maską ponad 400 KM. Bazowy Macan to oferuje, kosztuje zdecydowanie mniej, a może wyglądać praktycznie tak samo, jak GTS. Przy okazji jest naprawdę szybki, nieźle brzmi, ale pali o wiele mniej. W czym więc problem?

Porsche Macan. Nadwozie i wnętrze

Dla mnie – w niczym! Problemem, choć w sumie mało zauważalnym, są ci wszyscy malkontenci, którzy marudzą, a i tak nigdy nie kupią Porsche. Jak to mawiają, psy szczekają, a karawana jedzie dalej. Porsche zdaje się nie przejmować krytyką i z powodzeniem oferuje bazowego Macana z silnikiem 2.0 o mocy 265 KM. O jednostce i prowadzeniu napiszę niżej, tymczasem wspomnę co nieco o wyglądzie. Jak mówiłem, Macan, nawet w bazowej wersji, może wyglądać świetnie. Tak było z testowanym egzemplarzem w kolorze Gantian Blue Metallic i z 21-calowymi felgami za blisko 20 000 złotych. Do tego kilka detali, nakładek i mamy auto, które wygląda fantastycznie. Możliwości konfiguracyjne są oczywiście ogromne i możemy zdecydować się na szary lakier Crayon oraz felgi niemal zdjęte z 911-tki – co kto lubi. Niby Macan wydaje się dość pospolity i jeździ ich po ulicach sporo, ale jeśli ktoś chce się wyróżniać, przy odpowiedniej konfiguracji, nie będzie miał z tym problemu.

Również we wnętrzu nie można się nudzić. Jest tu naprawdę przyjemnie, jakość materiałów jest bez zarzutu, wszystko jest idealnie do siebie dopasowane i przyjemne w dotyku. Nie można również narzekać na ergonomię, bowiem wszystko jest czytelne i pod ręką. Duży panel na tunelu środkowym pokryto czarnym szkłem, które co prawda odbija światło i trochę się brudzi, ale nie rysuje się z takim uporem jak fortepianowe plastiki. Z jednej strony jest tutaj nowocześnie i sporo jest dotykowych przełączników, ale z drugiej czuć analogowy klimat Porsche. Sporo jest przełączników (np. od ustawiania temperatury), jest nawiązujący do tradycji wbudowany kluczyk po lewej stronie kolumny kierownicy, wystający ponad obrys deski rozdzielczej zegarek z pakiet Sport Chrono, a do tego fantastycznie wyglądające okrągłe tuby z różnymi wskaźnikami, z obrotomierzem na centralnym miejscu. Jest także niewielki ekran po prawej stronie od obrotomierza, który pokazuje wiele przydatnych informacji – w zależności od ustawień – ale w żaden sposób nie psuje wspomnianego, analogowego klimatu. Za to należą się ogromne brawa i przyznam, że z obawą czekam na nową generację Macana – oby nie poszli w kierunku całkowitej cyfryzacji.

Na ergonomię nie można narzekać, funkcjonalność bagażnika z przesuwaną roletką oraz regulowaną blokadą wręcz zachwyca, ale pojemność schowków oraz przestrzeń we wnętrzu już odrobinę rozczarowuje. W sumie większość aut z segmentu premium z zewnątrz wygląda potężnie, a w środku wydaje się ciasno. Taka przypadłość droższych aut. Nie twierdzę, że w Macanie jest ciasno, ale momentami czułem, że mogłoby być lepiej. Schowki, szczególnie w podłokietniku, są raczej symboliczne. Bagażnik o pojemności 458 litrów jest wystarczający, a po złożeniu oparć kanapy jest to 1503 litry. Auto powstało na bazie platformy VW Group MLB i jest produkowane w Lipsku.

Porsche Macan. Dane techniczne, osiągi i spalanie

Bazowy Macan ma pod maską 2-litrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem o mocy 265 KM i momencie obrotowym 400 Nm. W połączeniu z napędem na cztery koła i siedmiobiegową przekładnią PDK, auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 6,4 sekundy i rozpędza się do 232 km/h. Całkiem nieźle, jak na najsłabszego Macana, prawda? Jeśli ktoś uważa, że to tylko droższy Tiguan, ma niewielkie pojęcie o tym, co mówi. Silnik jest umieszczony wzdłużnie i nieco cofnięty do tyłu, aby uzyskać jak najlepszy rozkład masy. Poza tym odczucia podczas jazdy są zupełnie inne. Miałem wrażenie, że te 265 KM pracuje z należytym wysiłkiem i nic się nie marnuje.

Prowadzenie również jest świetne, wyważone, raczej komfortowe, ale szybkie pokonywanie zakrętów to żywioł tego samochodu. W testowanym egzemplarzu było pneumatyczne zawieszenie i kilka dodatków, które zdecydowanie i odczuwalnie poprawiają prowadzenie. Oczywiście dla kogoś, kto nie planuje jeździć sportowo, systemy PASM (Porsche Active Suspension Management) z regulacją prześwitu, PTV Plus (Porsche Torque Vectoring Plus) czy też pakiet Sport Chrono z wyborem trybów jazdy to zbędne dodatki, ale wybierając auto za ponad 300 000 złotych, warto dopłacić te kilkadziesiąt więcej i od czasu do czasu poczuć w zakrętach, że inżynierowie Porsche doskonale znają się na swoim fachu.

Auto w codziennym użytkowaniu jest zdecydowanie bardziej ułożone i ekonomiczne niż odmiana GTS, ale o to akurat nie trudno. Po raz kolejny – jeśli ktoś nie ma temperamentu kierowcy wyścigowego, ale chce mieć Porsche, niech wybierze bazową wersję. Jest naprawdę przyjemna w odbiorze i dość oszczędna.

  • zużycie paliwa w mieście (50 km/h) – 9-10 l/100km;
  • zużycie paliwa w trasie (70-100 km/h) – 7-8 l/100km;
  • zużycie paliwa na drodze ekspresowej i autostradzie (120-140 km/h) – 8-10 l/100km.

Porsche Macan. Ceny i wyposażenie

Cennik Porsche Macan otwiera kwota 279 000 złotych. Jeśli ktoś chce odmianę nieco bardziej usportowioną, może od razu sięgnąć po wersję T, która w standardzie posiada kilka usprawnień i kosztuje równe 300 000 złotych. A co możemy dokupić do bazowej wersji? Lista wyposażenia dodatkowego jest bardzo długa.

  • opcjonalny lakier – od 4 256 do 10 589 zł;
  • felgi 20- lub 21-calowe – od 12 025 do 19 662 zł;
  • rozszerzony pakiet wykończenia wnętrza skórą – 23 307 zł;
  • adaptacyjne fotele sportowe – 7 130 zł;
  • dach panoramiczny – 7 369 zł;
  • pakiet dodatków zewnętrznych – 9 631 zł;
  • Porsche Active Suspension Management (PASM) – 5 161 zł;
  • Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) – 6 651 zł;
  • sportowy układ wydechowy – 10 749 zł.

Porsche Macan. Podsumowanie

Czy bazowe Porsche Macan to prawdziwe Porsche? Tak, bo oferuje naprawdę wiele – od świetnego prowadzenia z opcjonalnymi dodatkami wsparcia, po rewelacyjną jakość wykonania i wyposażenie. Nie ma takiej mocy, jakiej moglibyśmy oczekiwać, ale te 265 KM zdaje się pracować nad wyraz skutecznie i daje świetne osiągi. Nie każdy potrzebuje sportowych osiągów, aby w pełni cieszyć się jazdą, a Porsche Macan oferuje to z nawiązką.

Porsche Macan – zalety:

  • to wciąż jeden z najlepiej wyglądających SUV-ów w tym segmencie;
  • mnóstwo opcji personalizacji i dodatkowego wyposażenia;
  • dość oszczędna i dobrze brzmiąca jednostka napędowa;
  • jak na moc 265 KM – fantastyczne osiągi;
  • świetna jakość wykończenia wnętrza;
  • nienaganna ergonomia i bardzo funkcjonalny bagażnik.

Porsche Macan – wady:

  • gdyby moc przekroczyła 300 KM, byłby ideał;
  • mimo wszystko – wysoka cena.

Porównanie Porsche Macan 2.0 265 KM (AT7) do wybranych konkurentów:

 

Porsche Macan 2.0 265 KM (AT7)

BMW X4 30i 2.0 245 KM (AT8)

Mercedes-Benz GLC 300 2.0 258 KM (AT9)

Cena (zł, brutto)

od 279 000

od 251 000

od 289 700

Typ nadwozia/liczba drzwi

crossover/5

crossover/5

crossover/5

Długość/szerokość (mm)

4726/1927

4708/1891

4716/1890

Rozstaw kół przód/tył (mm)

b.d./b.d.

1620/1636

1627/1640

Rozstaw osi (mm)

2807

2864

2888

Pojemność bagażnika (l)

558/1503

550/1600

620/1640

Liczba miejsc

5

5

5

Masa własna (kg)

1845

1810

1850

Pojemność zbiornika paliwa (l)

65

65

63

Układ napędowy

spalinowy

spalinowy

spalinowy

Rodzaj paliwa

benzyna bezołowiowa

benzyna bezołowiowa

benzyna bezołowiowa

Pojemność (ccm)

1984

1998

1999

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

4x4

4x4

4x4

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

automatyczna, 7-stopniowa

automatyczna, 8-stopniowa

automatyczna, 9-stopniowa

Osiągi

 

 

 

Moc (KM)

265

245

258

Moment obrotowy (Nm)

400

350

400

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

6,4

6,6

6,2

Prędkość maksymalna (km/h)

232

235

240

Średnie spalanie (l/100 km) - dane fabryczne

10,1 (WLTP)

7,6 (WLTP)

7,4 (WLTP)

Emisja CO2 (g/km)

228

173

168

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Porsche Macan 2.0 265 KM. Test, wrażenia z jazdy, spalanie, ceny i wyposażenie - Motofakty

Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24