Poseł Rzońca wychwala zasługi Stanisława Piotrowicza, PRL-owskiego prokuratora

Ewa Gorczyca
Poseł Bogdan Rzońca tłumaczy, że powołał się na sprawę Antoniego Pikula, bo on sam, zagadnięty przy jednej czy dwóch okazjach, miał mówić, że nie ma pretensji do Piotrowicza, bo „obaj byli młodzi”.
Poseł Bogdan Rzońca tłumaczy, że powołał się na sprawę Antoniego Pikula, bo on sam, zagadnięty przy jednej czy dwóch okazjach, miał mówić, że nie ma pretensji do Piotrowicza, bo „obaj byli młodzi”. Piotr Smolinski/Polska Press
Bogdan Rzońca, partyjny kolega z PiS, z sejmowej mównicy wziął w obronę Stanisława Piotrowicza.

Prokuratorską przeszłość z czasu stanu wojennego posłowi PiS z Krosna Stanisławowi Piotrowiczowi wypomniano nie po raz pierwszy, odkąd stał się prominentnym politykiem PiS. Tak było, gdy został wiceprzewodniczącym zespołu Macierewicza ds. wyjaśniania katastrofy smoleńskiej i gdy stał się „twarzą” walki PiS o Trybunał Konstytucyjny.

W ubiegłym tygodniu, podczas debaty nad kolejnym projektem ustawy o Trybunale Konstytucyjnym, poseł Jacek Protasiewicz (Europejscy Demokraci) wytknął Piotrowiczowi, że oskarżał działaczy „Solidarności”. - Mnie wsadzano na „dołek”, a pan stał tam, gdzie stało ZOMO. Pan uważał, że prawo obowiązujące w stanie wojennym jest sprawiedliwe.

Piotrowicz odpowiadał, że to inwektywy i że nie ma się z czego tłumaczyć. Po raz kolejny zaprzeczył też, by oskarżał działaczy podziemia.

Chodzi o Antoniego Pikula, działacza „Solidarności” z Jasła. W stanie wojennym, w sierpniu 1982 roku, był zatrzymany i aresztowany. Piotrowicz zbierał materiały przeciwko niemu, przesłuchiwał go w areszcie, a na dokumentach z IPN widnieje jego nazwisko pod aktem oskarżenia.
Byłego prokuratora wziął w obronę Bogdan Rzońca, poseł PiS z Jasła.

- Chciałem podziękować posłowi Protasiewiczowi za przywołanie nazwiska Antoniego Pikula. To jest mój sąsiad prywatnie mówiąc, obecnie wiceburmistrz Jasła. Rozmawiałem wielokrotnie z panem Pikulem o postawie pana posła Piotrowicza i o tej całej sytuacji. Ze słów pana Antoniego Pikula wynika jednoznacznie, że postawa pana posła, wtedy prokuratora, była jedynym sposobem na uchronienie go przed więzieniem. Weźcie sobie to do serca, że to był właśnie taki sposób. Zapytajcie pana Pikula. I nie bójcie się tej prawdy, że to był dobry sposób na obronę poczciwego człowieka i zrobił to pan poseł Piotrowicz - powiedział z sejmowej mównicy.

- Nie mogę pozwolić na to, by moje nazwisko firmowało draństwo - komentuje Antoni Pikul.

Antoni Pikul przyznaje, że nie słyszał na żywo „obrończej mowy”, jaką wygłosił poseł Bogdan Rzońca. - Byłem z wizytą na Słowacji z delegacją z magistratu. Dzieci przysłały mi linka do nagrania w internecie.

Jak mówi, nie było jego intencją stać się medialnym bohaterem. Ale nie chciał też milczeć.

- To jest krzyk rozpaczy - mówi. - Gdybym nie zareagował, nie mógłbym patrzeć w twarz kolegom, którzy działali ze mną w opozycji. Ja się nie zgadzam na to, żeby naginać fakty dla doraźnych interesów politycznych. Nie chcę być z tym kojarzony.

Prywatnie - jak mówi - nie ma żalu do Stanisława Piotrowicza. - Ja dokonałem swojego wyboru, on swojego. Ale nie może być tak, że człowiek robiący karierę w prokuraturze, która wówczas kierowała służbami bezpieczeństwa, dziś jest przedstawiany jako mój wybawiciel.

Pikul mówi, że w 1982 roku materiały zgromadzone na rozprawę przeciwko niemu były bardzo słabe, a on sam nie zeznał w śledztwie ani słowa.

- Nie było szans, by stworzyć uczciwy akt oskarżenia, a mimo to prokurator Piotrowicz to zrobił - podkreśla.

Dodaje, że nieprawdziwe są stwierdzenia, że prokurator pomagał opozycjonistom. - Byłem wtedy mocno zaangażowany w struktury podziemia. Wiedzieliśmy, na których prawników możemy liczyć. Jego nazwiska wśród nich nie było - wspomina.

Poseł Bogdan Rzońca tłumaczy, że powołał się na sprawę Antoniego Pikula, bo on sam, zagadnięty przy jednej czy dwóch okazjach, miał mówić, że nie ma pretensji do Piotrowicza, bo „obaj byli młodzi”.

Rzońca powołuje się też na fakt, że prokurator i obrońca Pikula (Stanisław Zając, późniejszy poseł i senator, zginął w katastrofie smoleńskiej - przyp. red.) jechali do niego do aresztu w Załężu jednym samochodem. - To znaczy, że mogli uzgadniać prowadzenie sprawy w taki sposób, żeby nie poszedł do więzienia - uważa Rzońca.

Poseł z Jasła twierdzi, że nie zajmuje się przeszłością partyjnego kolegi, bo to nie jego sprawa. Dlaczego więc zdecydował się tak żarliwie bronić go przed atakami opozycji? - Bo po ludzku i po chrześcijańsku jest mi go żal.

- Jest mi przykro - tak Antoni Pikul komentuje wystąpienie jasielskiego parlamentarzysty w Sejmie. - Znam go od wielu lat. Współpracujemy z racji pełnionych przez nas funkcji i ta współpraca dobrze wychodziła. Mnie nie zależało na tym, żeby kogokolwiek niszczyć, ale on dobrze znał moje zdanie.

Jak mówi, nie chce pozwolić na to, by jego osobą firmowano draństwo i zakłamywanie historii. - Jeżeli z prokuratora Piotrowicza robi się teraz wielkiego patriotę, który narażał się dla wolności w przeciwieństwie do mnie, który „tylko rozrzucałem ulotki”, to jest nieuczciwe. Dlatego mówię to głośno, choć liczę się z konsekwencjami, ale chciałbym, żeby prawda miała większe znaczenie niż polityka.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 60

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

L
LGBT+ jednak potrzebne

Karta LGBT+ to zabieranie katolickim i prawicowym srodowiskom pedofilskim dzieci do molestowania. 

Dlatego są temu przeciwni.

Kogo będą molestować jak już od małego dziecko będzie wiedzieć jak wygląda zły dotyk. 

 

c
co to je PiSuar?
Pisuar to UKŁAD , to zorganizowana grupa przestępcza, to system mafijny z capo di tutti capi = ajatollahem na czele. To tylko mozliwe w Polsce, gdzie połowa zidiociałego społeczeństwa zindokrynowana przez KK , kupiona za 500+, w biedzie pijana ze szczęścia zagłosuje na najgorszą kanalię. A pisuar kroczy z ustami pełnymi patosu, Boga, ojczyzny i zawsze z hasłem ZWARCI, SILNI i GOTOWI - zwarci przy kasie , silni przy korycie i gotowi w razie czego sssspierda...lać .
c
co to je PiSuar?
Pisuar to UKŁAD , to zorganizowana grupa przestępcza, to system mafijny z capo di tutti capi = ajatollahem na czele. To tylko mozliwe w Polsce, gdzie połowa zidiociałego społeczeństwa zindokrynowana przez KK , kupiona za 500+, w biedzie pijana ze szczęścia zagłosuje na najgorszą kanalię. A pisuar kroczy z ustami pełnymi patosu, Boga, ojczyzny i zawsze z hasłem ZWARCI, SILNI i GOTOWI - zwarci przy kasie , silni przy korycie i gotowi w razie czego sssspierda...lać .
P
PiS daje kasę na wódkę
Teraz rzad PiS Mateusza Morawieckiego obiecuje wielkie dopłaty, pochodzące z naszych podatków, dla Kół Gospodyń Wiejskich.
Będą baby miały za co robić wewnętrzne imprezy na których piją wódkę.
Ja już na PiS nie zagłosuje
P
PiS tacy sami jak PZPR

PiS tak samo okrada Polskę jak komuniści z PZPR. 

I PiS mowi, i PZPR mówił, że oni są wybrańcami większości narodu.

PZPR nacjonalizował gospodarkę i PiS nacjonalizuje gospodarke. 

PZPR wprowadzał socjalizm i PiS wprowadza socjalizm.

PZPR zniszczył trójpodział władzy i niezawisłe sądownictwo i to samo PiS robi. 

Dla PZPR zachodnia liberalna Unia Europejska (wcześniej EWG) była wrogiem i dla PiS teraz też jest.

 

 

a
afera GetBack afera PiSu

Afera GetBack to afera PiSu. 

Straty ponad 5 miliardów złotych. 

 

 

G
Galicjok
W dniu 17.06.2018 o 23:28, nareszcie wychodzimy z UE napisał:

Brawo PiS, brawo premier Szydło i Morawiecki. Nareszcie Polska wychodzi z okupującej nas Unii Europejskiej i robi to pierwszy prawdziwy Polski rząd od 1939 roku.Gdyby teraz przeprowadzono referendum w sprawie wyjścia Polski z Unii Europejskiej to 90% mieszkańców powiatu jasielskiego popiera wyjście Polski z liberalnej Unii Europejskiej. 

Czy ktos na sile zmuszal Polske do wstapienia do UNI EUROPEJSKIEJ ?

Jak sie podjelo decyzje aby byc czlonkiem UNI to dobrze wiedzielismy ze MUSIMY przestrzegac PRAWA Unijnego a nie Prawa PiS-u, Rosji lub Madagaskaru.

Teraz gdy sie wzielo kupe pieniedzy z Uni nagle zaczyna sie Unia nie podobac ?

Gdy premier Tusk powrocil z Lizbony po negocjacjach przywozac DOTACJI Unijnych SIEDEM RAZY tyle ile Polska wplaca do budzetu Uni to co powiedzial PREZES PiS ?

Wielce OBRAZONY oglosil w Sejmie ze sa to wyzebrane pieniadze bo gdyby to ON pojechal na negocjacje to by przywozl z Lizbony nie SIEDEM ale SIEDEMDZIESIAT SIEDEM RAZY TYLE !!

Jak przyjdzie czas ODDAC to co sie wzielo z Uni, to prezes sie OBRAZI NA UNIE !

Takie chamskie zagrywki to se mozna robic na wiejskich zabawach w remizach i na weselach obok gnojnika, rozplodniku pchel na kotach !

Powazny czlowiek ma swoj HONOR ktorego ty bydlaku nie masz nawet za GROSZ !

n
nareszcie wychodzimy z UE

Brawo PiS, brawo premier Szydło i Morawiecki. 

Nareszcie Polska wychodzi z okupującej nas Unii Europejskiej i robi to pierwszy prawdziwy Polski rząd od 1939 roku.

Gdyby teraz przeprowadzono referendum w sprawie wyjścia Polski z Unii Europejskiej to 90% mieszkańców powiatu jasielskiego popiera wyjście Polski z liberalnej Unii Europejskiej. 

P
PiS=komuno wróć
W dniu 08.12.2016 o 09:27, Bartosz Góbernant napisał:

Prawda pomału wychodzi na jaw. Wybrańcy narodu z "pis" pokazują swoją prawdziwą twarz... a ja, mieszkaniec podkarpacia po raz kolejny muszę się za nich wstydzić.

Bo PiS to komuna bis
n
najwyższy czas
W dniu 23.01.2017 o 10:41, luki napisał:

Bo wtedy musieliby zdelegalizować PIS:)

Najwyższy czas

P
PiS=PZPR
W dniu 08.12.2016 o 09:27, Bartosz Góbernant napisał:

Prawda pomału wychodzi na jaw. Wybrańcy narodu z "pis" pokazują swoją prawdziwą twarz... a ja, mieszkaniec podkarpacia po raz kolejny muszę się za nich wstydzić.

Tak jak my wszyscy.

Teraz taki Piotrowicz  i Rzońca wyprowadzają na z Unii Europejskiej.

Rzoncy też nikt nie zapomni że chciał nowy podatek na benzynę 25groszy na litrze i oficjalnie mówił że to bardzo niska dopłata do paliwa.

(⊙_⊙)
W dniu 08.12.2016 o 10:51, req napisał:

PISowiec mógłby być nawet prawą ręką Hitlera a i tak znalazłby wytłumaczenie, że służył przez to Polsce. OBŁUDA i Zakłamanie - tak powinna nazywać się wasza partyjka.

Też tak myślę.

P
PiS=PZPR

Bo cały PuSto komuna.

Dzisiaj w szkolnictwie powróciliśmy do komunistycznych rozwiązań z lat 50tych XX wieku.

m
masz rację
W dniu 08.12.2016 o 07:42, Brzeszczot napisał:

"Prawo i Sprawiedliwość" jest jedyną partią na polskiej scenie politycznej, która nie została założona przez byłych funkcjonariuszy i agentów komunistycznej bezpieki PRL. Bracia Mniejsi nie skalali się przynależnością do partii (pisząc "partia" myślę "lenin") jak też nie byli agentami SB. Jednak w PiS-ie są ludzie, którzy niestety należeli do partii, a w strukturach terenowych podobno można znaleźć nawet byłych TW. Dla dobra Ojczyzny i Narodu tacy ludzie powinni być natychmiast wyrzuceni z szeregów PiS i to bez żadnych wyjątków. Panie Jarosławie, Panie Antoni, Panie Zbigniewie i nasz Panie Marku - nie bądźcie głusi na ten apel.

Masz rację.

l
luki
W dniu 09.12.2016 o 20:35, Brzeszczot napisał:

Partie i organizacje postkomunistyczne założone przez byłych funkcjonariuszy i agentów SB powinny być zdelegalizowane i to w trybie natychmiastowym. Natomiast członkowie partii i organizacji założonych i działających w PRL powinni być pozbawieni biernego prawa wyborczego, a same te partie i organizacje powinny być ogłoszone jako związki przestępcze. Na co więc czekacie Panie Jarosławie, Panie Antoni, Panie Zbigniewie i Pani Beato? Polacy Patrioci Katolicy czekają na takie działania już od 1989 roku.

Bo wtedy musieliby zdelegalizować PIS:)

Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24
Dodaj ogłoszenie