Powrót błonnika. Dobry na serce, stawy, cukrzycę i zapobiega udarom

redZaktualizowano 
Spożywanie błonnika poprawia samopoczucie, trawienie, pracę jelit i układ odpornościowy
Spożywanie błonnika poprawia samopoczucie, trawienie, pracę jelit i układ odpornościowy pixabay.com
Dominującą w latach 80. dietę o wysokiej zawartości błonnika zastąpiły inne sposoby odżywiania się. Dziś błonnik wrócił do łask

Naukowcy od lat wiedzieli, że błonnik znakomicie wpływa na naszą kondycję i zdrowie. Teraz nareszcie odkryli, dlaczego ma tak istotne działanie.

Chcesz zrzucić wagę i żyć dłużej zmniejszając jednocześnie ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego, zapalenia stawów, cukrzycy czy udaru? W takim razie samo odstawienie cukru nie wystarczy. Powinieneś spożywać więcej błonnika.

Eksperci zdawali sobie sprawę, że błonnik ma działanie pozytywne. Że ten zespół substancji zazwyczaj pochodzenia roślinnego jest związany z lepszym zdrowiem. Dotąd nie do końca wiedziano, dlaczego tak się dzieje. Osoby będące na diecie przez lata „majstrowały” z błonnikiem. Wiele z nich wierzyło, że pomaga on pozbywać się tkanki tłuszczowej. W latach 80. dieta o wysokiej zawartości błonnika - Plan-F - stała się dominująca wśród osób pragnących szybko i trwale stracić na wadze. Współczynnik jej stosowania w porównaniu z innymi rodzajami diety wynosił 5:2. „Wrzawa” trwała jednak krótko i błonnik znikł z pola widzenia, a my zwróciliśmy się ku bardziej modnym dietom. Dziś powraca. W dodatku nie sam, lecz „poparty” wynikami szeregu badań wskazujących, dlaczego ma tak potężny wpływ na naszą figurę i dobre samopoczucie.

Studia na temat dwóch eksperymentów związanych z błonnikiem opublikowano w piśmie „Cell Host & Microbe”. Rzucają one światło na to, jak ten nieulegający trawieniu przez enzymy układu pokarmowego czynnik jest w stanie zasilić mikrobiom - ogół mikroorganizmów występujących w danym siedlisku. To termin bliskoznaczny mikroflorze. Chodzi o ekosystem bakterii, grzybów i drożdży w naszym układzie trawiennym. Kiedy dieta zawiera mało błonnika, populacja korzystnej dla naszego organizmu bakterii jelitowych ulega zmniejszeniu. Andrew Gewirtz, prof. w Ośrodku badań zapaleń, odporności i infekcji na uniwersytecie w Georgii, przeprowadził badania na myszach. Okazało się, że populacja bakterii w jelitach tych zwierząt karmionych dietą o niskiej zawartości błonnika spadła dziesięciokrotnie. Gdy dochodziło do tak znacznego spadku ich liczby, myszy zapadały na zapalenie jelit i braku równowagi, gdy chodzi o bakterie jelitowe, co sprawiało, że stawały się bardziej podatne na różne choroby. Zdaniem badaczy ta rola w „pielęgnowaniu” naszych „ogrodów bakterii jelitowych” stanowi klucz do zrozumienia, w jaki sposób spożywanie błonnika poprawia nasze samopoczucie, trawienie, pracę jelit i układ odpornościowy. Pamiętajmy, że bakterie pozwalają nam usunąć z organizmu toksyny. Obecnie spożywamy mniej błonnika niż kiedykolwiek przedtem. W Wielkiej Brytanii dla kobiet wskaźnik wynosi 17.2 grama dziennie. Dla mężczyzn - 20.1. To mniej niż zalecana dzienna dawka 30 gramów. - W latach osiemdziesiątych wokół błonnika panował szum. Był modny. Jednak wszystko opierało się na niskich jakościowo badaniach - mówi Tim Spector, prof. epidemiologii genetycznej w King’s College London i główny autor British Gut Project. To zespół badań na temat wpływu różnego pożywienia na mikroflorę i stan zdrowia. - Począwszy od lat 90. zainteresowanie błonnikiem spadało. Stał się on zapomnianym składnikiem odżywczym - mówi Spector.

Spożycie uległo zmniejszeniu z powodu większego wyboru żywności i możliwości stylu życia. Częściej jadamy w restauracjach, gdzie błonnik nie stanowi w menu priorytetu. Owoce „pijemy” w postaci koktajli i soków, które dostarczają organizmowi błonnik w innej, mniej efektywnej postaci, niż ta zawarta w owocu. - Widoczna w ostatnim dziesięcioleciu tendencja do unikania spożywania glutenu i produktów pszenicznych miała wpływ na spożycie błonnika - mówi Spector. - Wiele wyrobów zawierających gluten jest bogatych w błonnik, więc poprzez odrzucenie na przykład chleba, tracimy jego główne źródło w naszej diecie.

Dopiero teraz widoczne stają się skutki takich wyborów. Są dowody, że zdolność błonnika do zmniejszania stanu zapalnego powoduje, iż osoby spożywające go w wystarczającej ilości, cierpią np. na mniej ostre postacie alergii pokarmowych. Z jednego z opublikowanych w 2017 studiów wynika, że ludzie spożywający błonnik są też mniej narażeni na ryzyko wystąpienia wraz z wiekiem zapalenia stawu kolanowego.

Naukowcy z University of Illinois twierdzą, że otyli przyjmujący suplementy diety z błonnikiem tracili średnio na wadze 2,5 kilograma.

- Błonnik pomaga kontrolować wagę na wiele sposobów. M.in. w zależności od poziomu niektórych bakterii w jelitach, reguluje apetyt i poczucie sytości - mówi Glenn Gibson, profesor mikrobiologii żywności z Reading. - Działa też na jelito grube, gdzie znajduje się większość bakterii jelitowych. Oznacza to, że mniej kalorii gromadzi się w postaci tłuszczu.

(Źródło: Newsroom 360)

Wideo

Materiał oryginalny: Powrót błonnika. Dobry na serce, stawy, cukrzycę i zapobiega udarom - Echo Dnia Świętokrzyskie

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

L
Life

Błonnik to ważna sprawa w przypadku osób, które odchudzają się i tych, które chcą prowadzić zdrowy tryb życia. Ja całkiem sporo ostatnio schudłem, ale to też za sprawą Wygodnej Diety, której posiłki dostarczane w postaci cateringu dietetycznego spożywam każdego dnia. ;)

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3