Produkcja przemysłowa w listopadzie br. wzrosła o 1,4 proc. Ekspert: To niewiele ale mogło być gorzej

dr Sonia Bucholtz, Konfederacja Lewiatan
10.12.2019 krakow ul zakopianska w poblizu ul zbrojarzy budowa trasy lagiewnickiejfot. sylwia penc / polskapressegazeta krakowska
10.12.2019 krakow ul zakopianska w poblizu ul zbrojarzy budowa trasy lagiewnickiejfot. sylwia penc / polskapressegazeta krakowska Sylwia Penc / Polskapresse
W świetle dzisiejszego komunikatu GUS, produkcja przemysłowa w cenach stałych w listopadzie 2019 wzrosła o 1,4 proc. r/r (przed rokiem 4,6 proc.) i spadła o 5,8 proc. m/m. Korekta o czynniki sezonowe i kalendarzowe przynosi odczyty odpowiednio 5,4 proc. r/r i 1,5 proc. m/m. To mimo wszystko więcej niż można było oczekiwać po fatalnych wynikach badania ankietowego PMI – ale zarazem daleko do optymizmu.

Po dobrym październiku, niestety, wracamy do sytuacji, w której relatywnie wiele działów notuje spadki – w listopadzie 19 z 34, które odpowiadają łącznie za 48,6 proc. wartości produkcji. Jakkolwiek w przypadku tej statystyki nie należy przywiązywać się do konkretnych wartości, trudno nie zauważyć, że okres wszechobecnych wzrostów jest za nami, i walka o systematycznie dodatnie dynamiki sprzedaży trwa.

Z perspektywy nieskorygowanych danych, wynik przemysłu najsilniej ciągnie w dół przetwórstwo – dynamika roczna 0,26 proc. przy dużym udziale w sektorze, dynamika miesięczna na dużym minusie (-7,66 proc.). Na plusie produkcja komputerów i wyrobów elektronicznych (7,16 proc. r/r), urządzeń elektrycznych (4,96 proc.), wyrobów metalowych (4,76 proc.), z kolei pojazdów samochodowych na minusie (-4,46 proc.).

Bardzo widoczne staje się, że wzrosty są raczej skromne – w nielicznych przypadkach o wysokich dynamikach świadczą pojedyncze zamówienia o dużej skali (jak w przypadku sięgającej 156 proc. produkcji pozostałego sprzętu transportowego – ale i tu w przeszłości zdarzały się zamówienia windujące wyniki znacznie mocniej, i nie był to efekt wyłącznie statystyczny).

Także w przypadku struktury sprzedaży dóbr według typów widzimy znaczne wahania w ostatnich miesiącach. W listopadzie produkcja sprzedana trwałych dóbr konsumpcyjnych wzrosła o 2,86 proc., natomiast nietrwałych dóbr konsumpcyjnych – spadła o 16 proc. r/r.

O ile dynamika sprzedaży dóbr inwestycyjnych nieznacznie powyżej zera (0,36 proc. r/r) nie zaskakuje – inwestycje są bardzo podatne na zmiany cykliczne, a konsekwencją tego stanu rzeczy są wahania popytu na dobra inwestycyjne – o tyle spadek nietrwałych dóbr konsumpcyjnych (np. żywności) jest jednak niepokojącym sygnałem. To niestety kolejny zwiastun relatywnie słabszego wzrostu PKB w IV kwartale.

Obejrzyj wideo:

Po tragedii w Koszalinie na początku roku przez branże escape roomów w Polsce przeszła fala kontroli. Połowa pokoi została zamknięte

Wideo

Materiał oryginalny: Produkcja przemysłowa w listopadzie br. wzrosła o 1,4 proc. Ekspert: To niewiele ale mogło być gorzej - Strefa Biznesu

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3