Projekt Mirai. Czym jest JETRO i jak wspiera polsko-japoński handel

PROJEKT SPECJALNY MIRAI

Wideo

Zobacz galerię (1 zdjęcie)
JETRO (Japan External Trade Organization) od czasu powstania w 1958 roku działa jako organizacja rządowa wspierająca japoński handel i inwestycje. Ma 50 biur w Japonii, w tym główną siedzibę w Tokio, oraz 76 biur zagranicznych. W Polsce działa od 1975 roku, czyli już ponad 45 lat. O przybliżenie działalności organizacji poprosiliśmy Mikihiko Shimizu, dyrektor generalny JETRO w Warszawie.

Czy japońskie firmy interesują się Polską?
Aktualnie działamy pod wpływem pandemii, jednak polska gospodarka ma mocne podstawy i zapotrzebowanie na dobra konsumpcyjne, np. żywność, wzrasta. Polska jest więc atrakcyjnym rynkiem dla japońskich firm. W listopadzie 2020 roku zorganizowaliśmy rozmowy handlowe online dla japońskich firm i kupców z środkowo-wschodniej Europy z branży spożywczej. Ze strony japońskiej wzięło w nich udział 63 dostawców, Polskę reprezentowało 4 importerów. Z kolei w marcu 2021 zorganizowaliśmy wirtualne rozmowy handlowe dla japońskich producentów alkoholi. Bez wątpienia rośnie liczba japońskich firm zainteresowanych Polską, można się spodziewać, że rozbudowane relacje biznesowe przełożą się na powstanie nowych inwestycji.

Jak się rozwija współpraca handlowa między Japonią a Polską?
W 2019 roku eksport Polski do Japonii wzrósł o 18.2%, a import z Japonii o 23.2%. W tym samym roku zaczęła obowiązywać umowa o współpracy gospodarczej, tzw., EPA między Japonią a Unią Europejską. Pod wpływem pandemii eksport Japonii do Polski zmalał tylko o ok. 3%, czyli utrzymał się na wysokim poziomie.

Czy japońskie firmy chcą inwestować w Polsce?
Już w 2017 roku w Polsce działało ponad 300 japońskich firm. Aktualnie Polska jest najczęściej wybieranym przez japońskie firmy kierunkiem inwestycyjnym w środkowo-wschodniej Europie. Poczynając od inwestycji Toyoty, najwięcej inwestycji jest związanych z branżą maszynową, zwłaszcza samochodową. Toyota Manufacturing Poland zaczęła swoją działalność na Dolnym Śląsku we wrześniu 1999 roku. Ostatnio powstała fabryka i centrum dystrybucyjne firmy Mitsui HighTech na Opolszczyźnie, a firma Nippon Seiki ogłosiła budowę w okolicach Łodzi zakładu wyświetlaczy typu HUD wykorzystywanych w samochodach. W związku z polityką klimatyczną UE ukierunkowaną na neutralność węglową, europejski rynek motoryzacyjny przestawia sie na elektromobilność. Może to spowodować napływ japońskich inwestycji związanych właśnie z produkcją części samochodowych o wysokiej wartości dodanej.

Z drugiej strony, czy polskie firmy chcą z wchodzić na rynek japoński?
Japoński rynek cechuje wysoki poziom konkurencji. Problemem jest również bariera językowa. Z drugiej strony, jest wiele technologii, usług i produktów, które funkcjonują w Polsce, a w Japonii jeszcze nie zaistniały. Japonia aktualnie poszukuje innowacyjnych urządzeń i rozwiązań technicznych, nowych modeli biznesowych, w szczególności duże nadzieje wiązane są z branżą IT. Jest również wiele japońskich firm, które chcą współpracować z startupami. JETRO ze swojej strony wspiera ekspansję tego typu firm do Japonii.

Wiele polskich firm interesuje się japońskim rynkiem. W 2018 zorganizowaliśmy wyjazd do Tokio dla firm branży IoT z Europy środkowo-wschodniej (Polski, Czech i Węgier). Z 10 firm, które wzięły udział w programie, aż 6 było polskich. W 2019 zorganizowaliśmy podobny wyjazd pod hasłem “Digital Innovation”. Z Polski tym razem wyjechały 3 firmy. Takie wyjazdy to możliwość bezpośredniego poznania japońskiego środowiska biznesowego.

Co utrudnia nawiązywanie relacji biznesowych z Japonią?
Główne przeszkody to różnice językowe i odmienne zwyczaje biznesowe, jak również odległość między naszymi krajami. Przezwyciężenie tych barier wymaga znalezienia właściwego partnera biznesowego, potrzebny jest czas i zbudowanie relacji opartych na dobrym porozumieniu i zaufaniu. JETRO organizuje rozmowy handlowe i misje wyjazdowe – sądzę, że udział w nich to świetna okazja do spotkań z kandydatami na partnerów biznesowymi i do znalezienia tego właściwego.

Jakie są perspektywy na rozwój współpracy między naszymi krajami?
Spodziewam się, że współpraca biznesowa będzie się zwiększać, ale aktualnie głównym problemem jest oczywiście kwestia odbicia po wzroście zachorowań na COVID-19. W badaniach przeprowadzonych przez JETRO jesienią zeszłego roku ponad 40% japońskich firm w Polsce spodziewało się, że główną strategią rewitalizacji po pandemii będzie wsparcie dla inwestycji związanych z zieloną energią.

Materiał oryginalny: Projekt Mirai. Czym jest JETRO i jak wspiera polsko-japoński handel - Polska Times

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie