Przedszkole Gminne w Dukli ul. Trakt Węgierski 38A

Materiał promocyjny

„70 lat Przedszkola Gminnego w Dukli”

Wychowanie przedszkolne w Dukli ma długoletnią i piękną tradycję. Przedszkole Gminne mieści się w malowniczym Beskidzie Niskim u podnóża Góry Cergowej. Swoją działalność rozpoczęło w 1950r. w przedwojennej kamienicy mieszczącej 3 sale przedszkolne. Z dniem 1 września 1992 roku – zgodnie z art. 105 ust.1 ustawy o systemie oświaty prowadzenie przedszkola w Dukli stało się obowiązkowym zadaniem własnym gminy. Przedszkole otrzymało nazwę „Przedszkole Gminne w Dukli” i obejmuje swoim zasięgiem miasto oraz Gminę Dukla.

Placówka stanowiła odrębną instytucję przez 60 lat. Od 1 września 2010r. przedszkole zostało przeniesione do wyremontowanego budynku, gdzie wraz ze szkołą podstawową do 31.08.2017r. stanowiło Zespół Szkół nr 1 w Dukli. Od 1 września 2017r. przedszkole znów stało się odrębną jednostką samorządową pod nazwą Przedszkole Gminne w Dukli.
Przedszkole zlokalizowane jest w dwóch budynkach: budynku na ul. Kościuszki do którego uczęszczają 5-6latki (125 dzieci - 5 grup) i nowo oddanym budynku na ul. Trakt Węgierski, do którego uczęszczają 3 i 4 latki (120 dzieci -5 grup). W sumie Przedszkole Gminne w Dukli liczy 245 dzieci. Są to dzieci z Dukli, aczkolwiek większą liczbę stanowią dzieci z poszczególnych miejscowości gminy Dukla.

Od kilku lat obserwuje się wzrost zapotrzebowania na zapewnienie dzieciom rodziców pracujących opieki i edukacji w przedszkolu. Wzrosła również świadomość rodziców dotycząca znaczenia przedszkola i jego istotnego wpływu na rozwój i przyszłe losy dziecka. Przedszkole nie jest traktowane jako „przechowalnia” czy „zło konieczne”, ale miejsce gdzie główną formą aktywności dzieci jest zabawa, przez którą dziecko rozwija się, kształtuje charakter, zdobywa wiedzę i umiejętności, dzięki którym osiąga dojrzałość szkolną.Władze gminy wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom zadbały o to, aby od 1 września 2017r. wszystkie zgłoszone dzieci, mające prawo do wychowania przedszkolnego, znalazły miejsce w przedszkolu.

Nowo oddany do użytku budynek przedszkola wyposażony jest w duże, przestronne sale z bezpośrednim dostępem do łazienek, sale do zajęć dodatkowych, w nowoczesną kuchnię i zapleczem gospodarczym. Wszystkie sale urządzone są w wysokim standardzie, umeblowane są pięknymi i kolorowymi meblami, zaopatrzone są w atestowane zabawki, sprzęt sportowy i pomoce dydaktyczne. Przedszkole idąc z duchem czasu wyposaża sale również w pomoce multimedialne: tablicę interaktywną oraz interaktywne dywany. Sale doświetlone są przez duże i panoramiczne okna, a dodatkowo każda sala posiada bezpośrednie wyjście na podwórze. Ponadto żywieniem dzieci zajmuje się wykwalifikowany personel, który dba o smaczne, zdrowe i urozmaicone posiłki.

Nad edukacją, wychowaniem i opieką czuwa wykwalifikowana kadra 18 nauczycielek dbających o wszechstronny i prawidłowy rozwój przedszkolaków. Nauczycielki posiadają dodatkowe kwalifikacje z zakresu: oligofrenopedagogiki, terapii pedagogicznej, logopedii, autyzmu, wczesnego wspomagania rozwoju, nauczania zintegrowanego, informatyki, gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej, zajęć muzyczno–ruchowych, etyki i języka angielskiego. Nauczycielki systematycznie pogłębiają swoją wiedzę, uczestnicząc w licznych kursach i warsztatach. Są kreatywne i otwarte na nowości pedagogiczne, stosują ciekawe metody i formy pracy z dziećmi. Ponadto przedszkolaki znajdują się pod stałą opiekę logopedy, który zajmuje się diagnozowaniem i stymulowaniem rozwoju mowy oraz profilaktyką i terapią zaburzeń mowy. W placówce prowadzone są również zajęcia dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Są to zajęcia z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, zajęcia indywidualne wynikające z orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego. Cały personel przedszkola swoją postawą tworzy atmosferę przyjazną wszystkim dzieciom.

Uczęszczanie do przedszkola ma ogromny wpływ na dobry start w szkole i przyszłe sukcesy edukacyjne dziecka. W placówce dzieci oprócz swobodnej zabawy uczestniczą w zajęciach dydaktycznych realizujących podstawę programową. Oferta edukacyjna wzbogacana jest poprzez współpracę ze środowiskiem lokalnym: ważnymi instytucjami w mieście, zakładami pracy i specjalistami wielu dziedzin. W przedszkolu każdego miesiąca dzieci biorą udział w spotkaniach teatrzykowych i uwrażliwiane są na odbiór sztuki. Ponadto organizowane są różne konkursy: wokalne, recytatorskie, plastyczne, techniczne, ekologiczne. Przedszkole bierze udział w akcjach na rzecz społeczeństwa, akcjach ekologicznych i charytatywnych kładąc nacisk na wartość współpracy i uwrażliwiając dzieci na potrzeby innych. Dzieci mogą również korzystać z zajęć dodatkowych dostosowanych do ich zainteresować i uzdolnień.

W ubiegłym roku szkolnym w naszym przedszkolu realizowany był projekt unijnym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014- 2020. Dzięki temu przedszkolaki mogły uczestniczyć w bezpłatnych zajęciach dodatkowych. Były to zajęcia z gimnastyki korekcyjno- kompensacyjnej, szachy i gry planszowe, „Mały Odkrywca”- zajęcia eksperymentalne (fizyczno-chemiczno-przyrodnicze) oraz zajęcia teatralno- taneczne.

Jedną z nowości wprowadzonych w ostatnim czasie w naszej placówce są innowacyjne zajęcia z programowania pod hasłem „Kodowanie na dywanie”. Aktywności tego typu są odpowiedzią na aktualne potrzeby dzieci, wymogi edukacyjne zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz opublikowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2019/2020.
Główną zaletą programowania jest rozwijanie u dzieci kompetencji, takich jak: logiczne myślenie, zadaniowe podejście do stawianych problemów, czy umiejętność pracy zespołowej w sposób najbardziej przyjazny: w zabawie, w ruchu, poprzez doświadczanie i eksperymentowanie.
O tym, że kodowanie jest świetną zabawą wiedzą już nasze przedszkolaki. Dzieci chętnie poznają tajniki kodowania, sprawnie operują robotami, potrafią zakodować trasy dla „ozobotów”. Wiele radości sprawia im wykonywanie zadań na macie do kodowania, rozszyfrowywanie kodów, sterowanie robotami, kolorowanie dla nich różnorodnych tras do pokonania czy układanie funkcji dla wirtualnych bohaterów jak np. Scottie czy Photon. W najbliższym czasie zajmiemy się kodowaniem na wirtualnej macie oraz wyruszymy z kodowaniem w teren, gdyż zabawy na świeżym powietrzu to najlepszy sposób na zabicie nudy.

Dzieci z natury są ciekawe świata, chcą doświadczać, eksperymentować, działać. Taki sposób pracy powoduje, że dziecko z biernego odbiorcy staje się twórcą, konstruktorem poszukującym najlepszych rozwiązań. Angażując w działaniu wszystkie zmysły dzieci zdecydowanie lepiej zapamiętują to, czego się uczą. Aktywności pozytywnie wpływają na wszechstronny rozwój, a zdobyte podczas zajęć kompetencje zostaną wykorzystane przez dziecko, niezależnie od tego, czy będzie chciało w dalszej przyszłości poszerzać swoje umiejętności w zakresie programowania, czy nie.

Dziecko ucząc się programowania czuje się sprawcą, sama świadomość, że zmusiło się np. robota do określonego działania sprawia, że nabiera wiary w siebie i swoje możliwości. Komputer, bohater na ekranie czy malutki robocik – nie domyślą się, co dziecko chce im przekazać. Oczekiwania względem nich muszą być wyrażone niezwykle precyzyjnie. To programowanie uczy takiego jasnego wyrażania swoich oczekiwań oraz logicznego myślenia. Programowanie wymaga poznania szeregu algorytmów i rozumienia ich, konieczne jest też przewidywanie konsekwencji danego rozwiązania i planowanie działań. Programując trzeba stale przestrzegać pewnych niezmiennych zasad, pominięcie jakiegoś elementu sprawia, że program nie działa, dzięki czemu dziecko nabywa umiejętności konsekwentnego dążenia do celu, a także cierpliwości i wytrwałości. Żeby stworzyć grę, formułę lub animację trzeba myśleć twórczo, szukać nowych rozwiązań. Nasze doświadczenia z programowaniem wskazuje na to, że dzieci potrafią opanować podstawy tejże umiejętności oraz widoczny jest fakt, że przychodzi im to z dużą łatwością oraz sprawia mnóstwo radości.

Przedszkole nie tylko wychowuje i uczy, ale dostarcza dzieciom wielu przeżyć, cennych doświadczeń i wspomnień z dzieciństwa. Tutaj nawiązywane są pierwsze przyjaźnie, odkrywane zainteresowania i kształtowana jest osobowość naszego dziecka. Przedszkole ułatwia dziecku bez stresu rozpocząć spełnianie obowiązku szkolnego przygotowując dziecko do jego podjęcia. Dlatego zachęcamy do korzystania z tej najwcześniejszej formy edukacji i zapisów do przedszkola.

Miło nam, że na jubileusz 70-lecia działalności naszej placówki otrzymaliśmy tytuł PRZEDSZKOLA NA MEDAL. Jest to dla nas ogromne wyróżnienie i zachęta do dalszej pracy.

Anna Buczyńska- Pac
Alicja Jaworska
Karolina Szczurek

ZAPRASZAMY NA

stronę Przedszkola KLIKNIJ
oraz na naszego Facebooka
Facebook Przedszkola KLIKNIJ

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3