reklama

Przegląd kombajnu przed żniwami. Kto smaruje, ten jedzie - o czym trzeba pamiętać

Kamil Pik
Czas żniw to kulminacyjny moment wielomiesięcznej pracy rolnika. Dlatego też tak ważne jest, by wykorzystany sprzęt cechował się jak najwyższą wydajnością i niezawodnością Fot. iStock
Choć rolnikom to wiedza znana, w okresie żniw zawsze warto przypomnieć sobie zasadami obsługi i konserwacji kombajnu lub prasy zawartymi w instrukcji obsługi, a wynikające z ich specyficznej budowy.

Aby żniwa przebiegły sprawnie i bez przykrych niespodzianek, należy właściwie przygotować maszyny.

Kombajny zbożowe pracują w sezonie na najwyższych obrotach, często nawet przez całą dobę. Jednak okres, w którym wykorzystujemy kombajn, jest bardzo krótki – średnio od 2 do 3 tygodni, a więc w przypadku awarii - nie do odzyskania.

Tutaj też:**Chuligan czy rolnik? Dostał mandat za ... żniwa po godzinie 22**

- Jeżeli po ostatnim sezonie zadbaliśmy oczyszczenie i skontrolowanie podzespołów, nie będziemy mieli zbyt wiele pracy. Jeżeli natomiast nie znaleźliśmy na to czasu, to ostatni dzwonek, by nadrobić zaległości - zauważa Andrzej Siennicki, główny specjalista ds. mechanizacji i bhp w rolnictwie w Kujawsko-Pomorskim Ośrodku Doradztwa Rolniczego w Minikowie.

Od czego zacząć?

- Przed żniwami trzeba dokładnie przejrzeć podzespoły, wymienić zużyte i uszkodzone części lub zespoły oraz nasmarować podstawowe punkty maszyny. Podczas przeglądu korzystamy z listy kontrolnej opisującej kolejno wszystkie elementy, które zamierzamy sprawdzić. Poruszajmy się zgodnie z ruchem wskazówek zegara dookoła maszyny, zaczynając od kabiny operatora. Pozwoli to na dotarcie do wszystkich miejsc wymagających kontroli. Na liście opisujemy czynności do wykonania oraz dopisujmy uwagi wynikające z wykonania oględzin. Dzięki temu unikniemy omyłek i nie zapomnimy o niczym istotnym - radzi nasz rozmówca.

Po kolei

W kabinie musimy sprawdzić deskę rozdzielczą, w tym wskaźniki, kontrolki, sprawność oświetlenia jezdnego.

- Następnie trzeba skontrolować pracę cięgieł i dźwigni, sprawdzić luz układu kierowniczego oraz poprawność pracy hydrauliki. Wyczyścić lub wymienić filtr pyłkowy kabiny. Należałoby również sprawdzić sprawność skrzyni biegów i układu hamulcowego - wylicza Andrzej Siennicki. - Sprawdzić stan techniczny pasów kombajnu i ich napięcie. W razie potrzeby wyregulować pasy oraz przekładnie bezstopniowe i sprzęgła przeciążeniowe. Łańcuchy napędowe oczyścić i sprawdzić, czy są wystarczająco napięte, a jeżeli nie – poprawić siłę naciągu. Następnie sprawdzić czystość i stan techniczny przenośników ziarnowego i kłosowego.

Ważne jest pozamykanie wszystkich pokryw i okienek przeglądowych.

Polecamy również:**Kombajn im przeszkadza, a chleb to by jeść chcieli. Dyskusja na temat uciążliwości żniw**

Pamiętaj o smarowaniu ...

W ramach przeglądu maszyny musimy także nasmarować: przeguby, łożyska, sworznie i prowadnice, czyli wszystkie węzły ruchome elementów konstrukcyjnych.

- Pamiętajmy aby sprawdzić, czy wszystkie zawleczki są w odpowiednich miejscach i czy podokręcane są wszystkie śruby. Szczególną uwagę zwrócić na śruby mocowane na przednim moście kadłuba, w układzie kierowniczym przy tylnym moście, przy tylnych i przednich kołach oraz przy wózku transportowym zespołu żniwnego - dodaje specjalista z ODR.

... i o wymianie

W zespole żniwnym przed rozpoczęciem prac należy wymienić uszkodzone lub stępione nożyki oraz bagnety, a także wyregulować zespół tnący w taki sposób, by osie nożyków pokrywały się z osiami bagnetów.

Strefa AGRO także na Facebooku. Dołącz do nas

- W podajniku ślimakowo-palcowym wymienić trzeba skrzywione zwoje ślimaka wyprostować, połamane lub uszkodzone palce wymienić na nowe, a zużyte tulejki palców wymienić. Uszkodzone elementy przenośnika pochyłego również wymieniamy na nowe, a lekko skrzywione prostujemy. Sprawdźmy też szczelność połączeń hydraulicznych między wężami giętkimi i sztywnymi, przeciek usunąć - wylicza Siennicki.

- W zespole młócąco-czyszczącym zwróćmy uwagę na stan techniczny bębna omłotowego, klepiska, wytrząsaczy, podsiewacza, kosza z sitami, wentylatora, układu napędowego i elementów zawieszenia. Cepy uszkodzone lub zużyte musimy wymienić na nowe, pamiętając, by wymieniać naprzeciwległe parami. Wymianę cepów oraz poziomowanie klepiska w stosunku do bębna młócącego najlepiej zlecić fachowcowi. Poprawnie wykonana naprawa zespołu młócącego zapobiegnie wibracji kombajnu, przedłuży żywotność łożysk, a co najważniejsze – wpłynie na jakość pracy (zapobiegnie niedomłotom i uszkodzeniom ziarna). Dokładnie wyczyścić podsiewacz, sita i wentylator - dodaje.

Łukasz Zarzycki

W silniku koniecznie trzeba zwrócić uwagę na układ paliwowy, smarowania i chłodzenia oraz czystość przedziału silnikowego. W układzie paliwowym wymienione powinny zostać filtry paliwowe, a odstojnik wody opróżniony, zaś w układzie smarowania należy wymienić olej i filtr olejowy. Warto wymienić także wkłady filtrów powietrza i oczyścić odpowietrznik skrzyni korbowej (odmę), chłodnicę wody oraz cały przedział silnikowy z zanieczyszczeń typu plewy, wycieki.

- Przed rozpoczęciem korzystania z kombajnu sprawdźcie również poziom olejów w skrzyni biegów i w układzie hydraulicznym i w razie potrzeby uzupełnijcie. Samemu można też sprawdzić ciśnienie powierza w kołach. Przegląd instalacji elektrycznej i klimatyzacji najlepiej zlecić wykwalifikowanemu fachowcowi - zauważa doradca z ODR-u.

Po przeglądzie, wymianie części i nasmarowaniu odpowiednich elementów należy uruchomić silnik, włączyć zespół żniwny, młócący i sprawdzić prawidłowość pracy poszczególnych zespołów.

- W przypadku głośnej pracy łożysk należy bezwzględnie je wymienić. Wszelkie czynności naprawcze należy wykonywać po wyłączeniu napędu zespołów i silnika oraz zabezpieczeniu kluczyka. Heder i nagarniacz musi być zabezpieczony przed samoczynnym opadaniem poprzez stosowanie podpór na siłownikach. Bezwzględnie zamontowane muszą być wszystkie wymagane osłony mechanizmów napędowych. Na koniec pamiętajmy, by wyposażyć kombajn w dwie gaśnice przeciwpożarowe – proszkową do gaszenia silnika i instalacji elektrycznej oraz pianową do reszty podzespołów. Gaśnice powinny mieć aktualne badania - podsumowuje Andrzej Siennicki.

Łukasz Zarzycki

Aby bezpiecznie użytkować maszyny w trakcie letnich prac polowych, trzeba pamiętać o dużym zagrożeniu wypadkowym wiążącym się z obsługą tych maszyn.

Warto zobaczyć:**Wyjątkowe zdjęcia żniw z lotu ptaka**

Bezpieczna obsługa kombajnów zbożowych wymaga, aby:

  • kolektry wydechowe silnika i elementy instalacji elektrycznej częsti oczyszczać z plew, kurzu, słomy
  • przewody instalacji elektrycznej w pobliżu ruchomych części sprawdzać i ewentualnie zabezpieczyć przed ocieraniem i uszkodzeniem
  • pomost i drabinka wiodąca na pomost były systematycznie oczyszczane, aby zapobiec poślizgowi i upadkom obsługującego kombajn
  • na pomoście (w kabinie) kombajnu nie przebywały żadne osoby poza operatorem
  • przed uruchomieniem i jazdą ostrzec sygnałem dźwiękowym osoby przebywające w pobliżu
  • wszystkie regulacje i czynności obsługowe, których nie można wykonywać z pomostu operatora, wykonywać przy wyłączonym silniku kombajnu
  • kombajny były wyposażone w 2 gaśnice o masie 2kg (proszkową i piankową)

Bezwględnie zabronione jest przebywanie pod hederem uniesionym tylko przy pomocy siłownika hydraulicznego.

Bezpieczna obsługa pras do siana i słomy wymaga aby:

  • wszelkie zanieczyszczenia i zapchania w prasie usuwać wyłącznie przy wyłączonym silniku ciągnika i wyłączonym WOM
  • sznurek (lub siatkę) zakładać po wyłączeniu napędu prasy i wyłączeniu silnika
  • przy czynnościach obsługowych ramę tylną prasy uniesioną na siłownikach hydraulicznych zabezpieczyć mechaniczną blokadą.

Gospodarstwa opiekuńcze są potrzebne na każdej wsi. Jesień życia w towarzystwie rolników:

Wideo

Materiał oryginalny: Przegląd kombajnu przed żniwami. Kto smaruje, ten jedzie - o czym trzeba pamiętać - Gazeta Pomorska

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 3

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

W
Waldemar

no Gacol ma dobre smary i smarownice, dobrze sprawdza mi się od nich ta elektryczna GAC595-D1

 

s
sylwek34

jak smarowanie to tylko gacol, uzywam kilka lat i maszyny śmigaja jak nowe

 

s
sylwek34

jak smarowanie to tylko gacol, uzywam kilka lat i maszyny śmigaja jak nowe

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3