Projekt to wspólna inicjatywa marszałka województwa i samorządów miast i gmin leżących wzdłuż linii kolejowych. Zakłada współdziałanie w realizacji małych inwestycji, służących poprawie infrastruktury kolejowej.
- To mogą być parkingi, wiaty, chodniki, drogi dojazdowe, oświetlenie przystanków kolejowych, miejsca do siedzenia, podjazdy dla osób niepełnosprawnych, stojaki rowerowe - wylicza Zbigniew Kozak, wicedyrektor departamentu dróg i publicznego transportu zbiorowego urzędu marszałkowskiego.
Samorządy utworzyły fundusz, w ramach którego każdy przeprowadza zadanie na swoim terenie, otrzymując dofinansowanie w postaci dotacji celowej od pozostałych partnerów.
Do programu włączyło się 30 miast i gmin. Każdy zadeklarował stałą kwotę wkładu finansowego w wysokości 20 tys. zł rocznie (tyle samo dokłada do każdej linii kolejowej marszałek województwa).
Dotychczas podpisano umowy dotyczące dotacji celowej z dwoma miastami (Krosnem i Stalową Wolą oraz pięcioma gminami (Głogów Małopolski, Boguchwała, Miejsce Piastowe, Sędziszów Młp. i Horyniec Zdrój).
Krosno swoją inwestycję zrealizowało jako pierwsze (w tym roku podobnych ma być gotowych w regionie dziewięć).
- Co roku opracowujemy nowy harmonogram - dodaje Zbigniew Kozak. Pierwszy etap programu potrwa jeszcze dwa lata. Te inwestycje współgrają z pracami modernizacyjno-rewitalizacyjnymi, które przeprowadzają PLK.
Parking oddany wczoraj do użytku w sąsiedztwie przystanku kolejowego Krosno–Polanka zmieści kilkanaście samochodów. Kosztował 141,5 tys. zł. Złożyły się na to (poza Krosnem) Jedlicze, Sanok i Zagórz, dotację dołożył też marszałek. W sumie kwota wsparcia wyniosła łącznie 40 tys. zł.
Ci, którzy będą chcieli kontynuować podróż pociągiem mogą tu zostawić samochód, ale ze względu na lokalizację (blisko szkoły i kościoła) z parkingu mogą też korzystać mieszkańcy.
- Przedsięwzięcie jest przykładem dobrej współpracy samorządów w zakresie rozwoju infrastruktury kolejowej w regionie, poprawy komfortu dla pasażerów i zwiększenia wykorzystania tego środka transportu - mówi prezydent Krosna Piotr Przytocki. - Jest uzupełnieniem pozostałych działań: modernizacji i rewitalizacji linii kolejowej nr 108, obniżeniu przebiegu torów przez miasto, skróceniu czasu dojazdu do Rzeszowa poprzez budowę łącznicy.
Przytocki podkreśla, że rozwój transportu kolejowego to ważny element poprawy dostępności komunikacyjnej oraz atrakcyjności turystycznej całej południowej części województwa.
Na otwarcie przyjechał marszałek Władysław Ortyl.
- Fundusz pozwala na działania, które nie są może imponujące, ale ułatwiają życie pasażerom - tłumaczył. Podkreślał, że kolej może być przyjaznym środkiem transportu. - Jadąc do Krosna i przebijając się przez zaspy myślałem o tym, że lepiej i bezpieczniej byłoby tu przyjechać pociągiem - stwierdził.
Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?