Przybliża się szansa na reaktywację dawnej linii kolejowej 102 z Przemyśla w Bieszczady [WIDEO]

Norbert ZiętalZaktualizowano 
Ukraińcy odbudowują brakujący, kilkukilometrowy fragment toru o europejskim rozstawie szyn, dawnej linii kolejowej 102 z Przemyśla w Bieszczady.

- Podczas podróży szynobusem ze Lwowa do Niżankowic zauważyłem, że nasza kolej odbudowuje brakujące kilka kilometrów toru, o europejskim rozstawie szyn, na dawnej linii kolejowej z Przemyśla w Bieszczady - poinformował Nowiny Wiktor Halczyński, specjalista ds. komunikacji Kredo Banku na Ukrainie, koordynator społecznej inicjatywy 102.ua.

102.ua jest ukraińskim odpowiednikiem przemyskiego Stowarzyszenia Linia 102.pl. Wspólnym celem jest przywrócenie funkcjonujących dawniej połączeń z Przemyśla przez terytorium Ukrainy, do Krościenka i Zagórza.

Przez wiele lat była to najbardziej nietypowa trasa kolejowa w Europie. Pociąg z Przemyśla w okolicach stacji w Malhowicach wjeżdżał na terytorium ówczesnego Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich. W tym miejscu nie było przejścia granicznego. Na terenie ZSRR do pociągu nie wolno było wsiąść, ani z niego wysiąść, zabronione było otwieranie okien. Składu pilnowali radzieccy żołnierze. W okolicach Krościenka pociąg z powrotem wjeżdżał na teren Polski.

Podróż tym pociągiem, formalnie był to kurs Warszawa - Zagórz, była nie lada atrakcją turystyczną. Na przejazd przez ZSRR nie trzeba było paszportów, ani żadnych innych zezwoleń.

Pociąg kursował jeszcze krótko po rozpadzie ZSRR, przez terytorium Ukrainy. W 1994 r. połączenie zlikwidowano. Przez ponad 20 lat użytkowany był tylko krótki odcinek linii 102, w okolicach Przemyśla. Pozostały zarastał dziką roślinnością.

W 2013 r. koleje ukraińskie rozebrały ok. 6 km fragment linii 102, torów o europejskim rozstawie. Na szczęście, nie usunięto torów na samej granicy.

Jesienią 2016 r. społecznicy, samorządowcy i przedstawiciele różnych służb oczyścili tory. Wtedy pierwszy raz, od ponad 20 lat, tą linią na Ukrainę wjechał pojazd kolejowy.

Wideo

Materiał oryginalny: Przybliża się szansa na reaktywację dawnej linii kolejowej 102 z Przemyśla w Bieszczady [WIDEO] - Nowiny

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 26

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
P
PiS nas olewa
W dniu 03.01.2018 o 12:39, ekonom napisał:

Zamiast budowy kanału na mierzei wiślanej która nie ma ekonomicznych podstaw powinno wybudować się nową linię kolejową między Przemyślem a Ustrzykami Dolnymi.

Zgadzam się z tym. 

zgłoś
t
tu-rystka
W dniu 04.01.2018 o 09:52, zatraoskany napisał:

Czyli zamierzają zlikwidować Drezyny Rowerowe które jeżdza na tej linii? 

Proponuję dla własnej rozrywki - zapoznać się o co TU chodzi.

Nawet jak wspominasz rowery-drezynki.

Ktoś bije  (kilka osó B) ogromną kasę i ma układy za jazdę rowerkami po torach kilka kilometrów.(gdzie ludzie naiwni umierają na zawały serca z wysiłku na własne życzenie i z niewiedzy) Żeby setki tysięcy ludzi NIE mogło jechać turystycznie setki kilometrów ? Dawny pociąg Warszawa - Przemyśl- Zagórz ( tzw.Solina) 

zgłoś
m
maturzysta

Jechałem tamtędy z Przemyśla do Zagórza, obóz wędrowny w wakacje chyba 1970r. , kurs coś około 15:20, kombinowany skład osobowo - towarowy.  Kontrola na granicy  (górą z pomostu, dołem z kanału rewizyjnego), żołnierze w uchylonych drzwiach wagonów, zakaz otwierania okien, straszne historyjki co bedzie jak upuścisz paczkę papierosów za okno - że wycieczka do Moskwy gwarantowana.  Atmosfera widziana za oknem niepowtarzalna - portrety w każdej dróżnikówce, gwiazdy wystrzyżone na trawniczkach, komunikacja zbiorowa ciężarówkami GAZ z ławkami z desek i takie tam klimaty u nas raczej nie znane nawet na biednych wsiach z klucza PGR.   Przynajmniej dla mieszkańców Ziem Zachodnich  to była pełna egzotyka.   No i pomysł na splot trzech szyn, oprócz Śląska raczej rzadko spotykany.

zgłoś
J
Jan
W dniu 03.01.2018 o 20:12, sternik kajakowy. napisał:

Kto chce się bawić  z ta linią 102 to niech się bawi, fajnie jest i ok.    Sam jeździłem na Chrewt 40 i trochę mniej lat wstecz z wykorzystaniem  wówczas kursującego pociągu przez ZSRR. Tylko że moi kochani, samochody osobowe mieli  nieliczni,  PKS  jechał niezbyt  często, w dodatku  należało się przesiadać  w Ustrzykach Dolnych , bywało że szło się spacerem z Czarnej, byliśmy młodzi  i to była frajda.  Kto dzisiaj jeździłby tym pociągiem  jak każdy jakiegoś grata jeżdżącego ma?  Niespełna  1,5 godz i na miejscu.   W dodatku Chrewt zdechł, w środku lata nie ma wody i chodzi się piechotą na drugi brzeg.  A ludzi już prawie  tam nie ma , jak sobie przypomnę lata 70-te się łezka w oku kręci.Tak więc  dajcie sobie spokój z tym pociągiem, jak widać  teraz każdy temat jest dobry  do przepychanek pisowsko-pełowskich.    Niedobrze się  robi.

Czytając twój wpis faktycznie robi się niedobrze czytelnikom. Tobie tylko balia sterniku i klapki na oczy by ci wróble przez oczodoły rozumu nie wydziobały. hahahah

zgłoś
G
Gośću
W dniu 03.01.2018 o 14:59, portofino napisał:

Korzystniej byłoby wybudowanie linii kolejowej wzdłuż granicy z Ukrainą do Krościenka, mniej więcej wzdłuż drogi 28, albo połączyć miejscowości przygraniczne, np. Fredropol, Jureczkowa.Taka linia dawałaby możliwości dotarcia w Bieszczady w przypadku gdyby linia kolejowa przez Jasło była wyłączona z eksploatacji.Nie liczyłbym na połączenie przez obce terytorium. 

Ale Ty durny aż mi Ciebie żal.

zgłoś
m
magister logistyki
W dniu 04.01.2018 o 10:17, portofino napisał:

Ciekawy punkt widzenia, a w kwestii właśności: państwo - samorząd jak to się ma do ekonomicznego uzasadnienia? Nie widzę tu różnicy zupełnie.Odnośnie inwestycji w Podkarpacie to może i masz rację, ale kto jak nie PIS walczył o Via Carpathia? PO raczej zależało na drogach wschód zachód aby łatwiej było przewozić towary do i z Niemiec. Poczytaj trochę o Via Baltica i inwestycji kolejowej na wschodzie Polski. 

Priorytetem dla Polski było wybudowanie autostrad wschód-zachód bo to takie miasta jak Przemyśl, Jarosław, Przeworsk były zapchane korkami a nie na trasie Rzeszów-Barwinek.

Ważniejszym do wybudowania jest dokończenie autostrady na trasie Warszawa-Terespol oraz ekspresówka wschód-zachód na północy kraju niż via carpatia.

Nasi główni kontrachenci to bogate kraje zachodniej europy a nie tacy sami biedacy jak Polska. 

Trasy wschód zachód to wypływ polskich towarów na zachód Europy dlatego że Polacy to tania siła robocza.

Trasy południe-północ to zalewanie tańszymi produktami z Rumunii i Bułgarii na polski rynek bo w Rumuni i Bułgarii jest jeszcze tansza siła robocza niż w Polsce.

Oczywiście kiedyś należałoby połączyć ekspresówką Polskę ze Słowacją ale obecnie może być to dla polskiej gospodarki bardziej bodziec negatywny niż pozytywny.

Nawet PiS o tym wie dlatego rozbudowywuje via carpatie od Rzeszowa na północ a na południe najdalej do okolic Krosna.

zgłoś
p
portofino
W dniu 03.01.2018 o 15:20, PiS nic nie zrobiło napisał:

Komunikacja miejska należy do samorządu a nie państwa i to jest główna różnica. Elbląg jako port nie ma szans bo pod nosem jest największy niezamarzający port ja Bałtyku w Gdańsku i wspierający go port w Gdyni. Przekopanie mierzei wiślanej jest robione tylko dla tego aby na terenach typowo pełowskich ludzie zaczęli głosować na PiS bo tamtędy przepływać w większości będą prywatne jachty a koszt tej inwestycji zwrócić się ma po ponad 500 latach.Bardziej ekonomiczną inwestycją może być budowa lini kolejowej Przemyśl-Krościenko. Tylko że problem w tym że PiS dobrze wie że nie musi inwestować w Podkarpacie bo tutaj zawsze ludzie będą na nich głosować. Dlatego słyszymy nawet w TVP że wszystkie fabryki budowane są tam gdzie rządzi PO czyli dolnośląskie, wielkopolskie, pomorskie, mazowieckie. Podkarpacie to jednak ciemnogród jeśli cieszymy się że coś tam PiS na drugim końcu Polski robi chociaż nie ma to żadnych ekonomicznych podstaw a u nas na Podkarpaciu nic PiS nie robi. Bo przecież Podkarpacki suweren może się tłuc pociągiem przez Ukrainę, która w każdej chwili może te linę dla polskich składów zamknąć natomiast elbląski suweren nie może swoim wypasionym jachtem wypłynąć na Bałtyk dlatego PiS bogaczom musi ulżyć wybudowaniem kanału za publiczne pieniądze.

Ciekawy punkt widzenia, a w kwestii właśności: państwo - samorząd jak to się ma do ekonomicznego uzasadnienia? Nie widzę tu różnicy zupełnie.

Odnośnie inwestycji w Podkarpacie to może i masz rację, ale kto jak nie PIS walczył o Via Carpathia? PO raczej zależało na drogach wschód zachód aby łatwiej było przewozić towary do i z Niemiec. Poczytaj trochę o Via Baltica i inwestycji kolejowej na wschodzie Polski. 

zgłoś
z
zatraoskany

Czyli zamierzają zlikwidować Drezyny Rowerowe które jeżdza na tej linii? 

zgłoś
C
CNCI SAJAMA
W dniu 03.01.2018 o 11:54, _nez napisał:

Wątpliwa atrakcja. Kto i gdzie będzie odprawiał podróżnych? Ilu prawdziwych turystów przekracza granicę PL-UA? Odp.: 0%.

Ale jesteś zielony z tego tematu - aż mi Ciebie żal.

Wiedzy w tym temacie mniej niż "O"

 

zgłoś
p
przywiędły kwiat młodzieży
W dniu 03.01.2018 o 20:12, sternik kajakowy. napisał:

Kto chce się bawić  z ta linią 102 to niech się bawi, fajnie jest i ok.    Sam jeździłem na Chrewt 40 i trochę mniej lat wstecz z wykorzystaniem  wówczas kursującego pociągu przez ZSRR. Tylko że moi kochani, samochody osobowe mieli  nieliczni,  PKS  jechał niezbyt  często, w dodatku  należało się przesiadać  w Ustrzykach Dolnych , bywało że szło się spacerem z Czarnej, byliśmy młodzi  i to była frajda.  Kto dzisiaj jeździłby tym pociągiem  jak każdy jakiegoś grata jeżdżącego ma?  Niespełna  1,5 godz i na miejscu.   W dodatku Chrewt zdechł, w środku lata nie ma wody i chodzi się piechotą na drugi brzeg.  A ludzi już prawie  tam nie ma , jak sobie przypomnę lata 70-te się łezka w oku kręci.Tak więc  dajcie sobie spokój z tym pociągiem, jak widać  teraz każdy temat jest dobry  do przepychanek pisowsko-pełowskich.    Niedobrze się  robi.

Będę się upierał, że połączenie PKP aż do Ustrzyk to byłaby atrakcja. Nie każdemu chce się jechać z końca Polski własnym autem. Natomiast mając wybór między pociągiem a autobusem wielu zdecyduje się na pociąg. Poza tym z Przemyśla to teraz i autobusem ciężko w Bieszczady dojechać.Można też założyć że po uruchomieniu sama przejażdżka tą trasą dla wielu byłaby już spora atrakcją. Co do Chrewtu zgoda, ale masa ludzi omija przecież bajoro i uderza na połoniny, bo moim zdaniem to jednak jest najlepsze co te góry oferują.

zgłoś
s
sternik kajakowy.

Kto chce się bawić  z ta linią 102 to niech się bawi, fajnie jest i ok.    Sam jeździłem na Chrewt 40 i trochę mniej lat wstecz z wykorzystaniem  wówczas kursującego pociągu przez ZSRR. Tylko że moi kochani, samochody osobowe mieli  nieliczni,  PKS  jechał niezbyt  często, w dodatku  należało się przesiadać  w Ustrzykach Dolnych , bywało że szło się spacerem z Czarnej, byliśmy młodzi  i to była frajda.  Kto dzisiaj jeździłby tym pociągiem  jak każdy jakiegoś grata jeżdżącego ma?  Niespełna  1,5 godz i na miejscu.   W dodatku Chrewt zdechł, w środku lata nie ma wody i chodzi się piechotą na drugi brzeg.  A ludzi już prawie  tam nie ma , jak sobie przypomnę lata 70-te się łezka w oku kręci.

Tak więc  dajcie sobie spokój z tym pociągiem, jak widać  teraz każdy temat jest dobry  do przepychanek pisowsko-pełowskich.    Niedobrze się  robi.

zgłoś
P
PiS gangrena Polski
W dniu 03.01.2018 o 16:57, Dyabeł napisał:

Dzięki rządowi PiS odsunięty od władzy oglądających Polskę kolesi z PO i PSL. Przypominam: afera Amber Gold , afera paliwowa VAT , kradzież mienia Warszawiaków i mieszkańców innych miast , afera hazardowa, skorumpowany sędziowie złodzieje przewodniczący mafii określającej sądy itd i wiele, wiele innych przestępstw pod panowanie PO.

Amber Gold które powstało z kredytów zaciągniętych ze SKOKów  związanych z senatorem Biereckim który startował w listy wyborczej PiSu. Teraz jak do tego komisja doszła to z niej ucieka każdy członek PiS i od kilkunastu tygodni nie może się ta komisja zebrać.

W aferze paliwowej jeszcze żaden polityk PO nie poszedł siedzieć a przecież PiS ma sądy i prokurature. Ja cały czas pisze że największą aferą  od 1989 roku było umorzenie za rządu Jarosława Kaczyńskiego długu, wobec skarbu państwa, parti Kaczyńskiego POROZUMIENIE CENTRUM  w wysokości 700 tysięcy złotych - tak się kręciło w Polsce lody.

Kradzież mienia warszawiaków został dokonany przez prezydenta Warszawy Lecha Kaczyńskiego który przesłał tysiącom warszawiaków pisma że zrywa prawo przejęcia tych mieszkań za zasiedzenie.

Skorumpowani sędziowie to dopiero teraz są bo sądy należą bezpośrednio pod polityków.

zgłoś
D
Dyabeł

Okradających miało rzecz jasna być!

zgłoś
k
klasyka Kuchcińskiego
W dniu 03.01.2018 o 16:38, Gość napisał:

Brak słów - co za banda ! okradają ciężkie miliony, przekręt za przekrętema na taką potrzebną linię kolejową turystyczną - brak kasy ? ale ten 'wykształcony' -  "przemyski misiek" nawet się tym nie interesuje tym tematem !  WSTYD.

Odbieram panu głos!!! Nie mówi pan na temat!!! Będę zmuszony nałożyć na pana kare!!! - cytując klasyka Kuchcińskiego 

zgłoś
D
Dyabeł

Dzięki rządowi PiS odsunięty od władzy oglądających Polskę kolesi z PO i PSL. Przypominam: afera Amber Gold , afera paliwowa VAT , kradzież mienia Warszawiaków i mieszkańców innych miast , afera hazardowa, skorumpowany sędziowie złodzieje przewodniczący mafii określającej sądy itd i wiele, wiele innych przestępstw pod panowanie PO.

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3