Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przygotowania do remontu linii kolejowej 102 z Przemyśla, przez Ukrainę, w Bieszczady [ZDJĘCIA]

Norbert Ziętal
Norbert Ziętal
Na linii 102 sporadycznie są organizowane turystyczne, polsko-ukraińskie przejazdy drezynami kolejowymi.
Na linii 102 sporadycznie są organizowane turystyczne, polsko-ukraińskie przejazdy drezynami kolejowymi. Norbert Ziętal
PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowują się do ogłoszenia przetargu na remont linii kolejowej 102. Znajduje się ona na południe od Przemyśla, dalej prowadzi przez Ukrainę, aby w okolicach Krościenka ponownie "wjechać" do Polski.

Obecnie kompletowane są dokumenty, które pozwolą PKP PLK ogłosić przetarg na wyłonienie wykonawcy robót. To efekt deklaracji, jakie zostały na początku lutego w Krasiczynie, podczas konferencji Europa Karpat, przez ministrów infrastruktury polskiego i ukraińskiego. A także pośrednio rosyjskiej agresji na Ukrainę, która wymusza konieczność uruchamiania dodatkowych szlaków komunikacyjnych z Polską.

- Do końca roku wyremontujemy ukraiński odcinek kolejowej linii 102 - w lutym, na dwa tygodnie przed wybuchem wojny, mówił w Krasiczynie Oleksandr Kubrakov, minister infrastruktury Ukrainy.

Te słowa spotkały się z uznaniem Andrzeja Adamczyka, ministra infrastruktury w polskim rządzie.

Linia 102 z Przemyśla, przez Ukrainę, w Bieszczady. Od Chyrowa na Ukrainie to już linia 108.
Linia 102 z Przemyśla, przez Ukrainę, w Bieszczady. Od Chyrowa na Ukrainie to już linia 108. Dariusz Szwed

102 koło Przemyśla to najbardziej nietypowa linia kolejowa w Polsce

Linia 102 prowadzi z Przemyśla, na południe, do Malhowic na granicy polsko-ukraińskiej. Długość tego odcinka wynosi 12 km. Potem przez terytorium Ukrainy, do miasteczka Chyrów. Dalej, już jako linia 108, dociera do Polski, a następnie przez Krościenko do Ustrzyk Dolnych. Inwestycja na ukraińskiej części linii 102 była jedną z wielu na trasach kolejowych, które jeszcze do niedawna planowała Ukraina.

102 to najbardziej nietypowa linia kolejowa w Polsce. Przed laty linia była wykorzystywana przez turystów jadących pociągiem z głębi kraju, przez Przemyśl w Bieszczady. Od granicy przebiegała przez teren ZSRR (Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich). W czasie przejazdu przez ten kraj nie wolno było wysiadać z pociągu, ani do niego wsiąść. Skład był pilnowany przez uzbrojonych radzieckich żołnierzy.

W 1994 r. dwa lata po rozpadzie ZSRR i odzyskaniu przez Ukrainę niepodległości, linia przestała funkcjonować. Dzisiaj jest w kiepskim stanie, nie kurują nią pociągi.

Linia 102 od kilku lat służy budowaniu przyjaznych relacji polsko-ukraińskich

O 102 zaczęło być głośno w 2016 r. Wówczas grupa społeczników, strażaków OSP, kolejarzy i samorządowców, ruszyła z akcją I Siekierezada Bieszczadzka, czyli oczyszczenia toru z dzikiej roślinności. Pracy było sporo, bo chodziło nie tylko o krzaki, ale również drzewa, które rosły w środku toru. Linię udało się uporządkować na odcinku z Przemyśla aż do granicy z Ukrainą w Malhowicach.

Z czasem zawiązało się stowarzyszenie Linia102.pl, a nieco później na Ukrainie 102.ua. Celem obu jest reaktywacja tej linii kolejowej i transgraniczna współpraca regionalna.

- Oczywiście, bardzo się cieszę z deklaracji Ukraińców, o odnowieniu linii. Po stronie ukraińskiej linia 102 i 108 liczy ok. 40 km. Część jest zrobiona - mówi Karol Gajdzik z "Kolejowych Karpat", jeden z inicjatorów reaktywacji linii 102.

W sąsiedztwie linii 102 budowane jest polsko-ukraińskie, drogowe przejście graniczne Malhowice-Niżankowie.

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24