Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Radni PiS chcą wprowadzić w Rzeszowie ruch tramwajowy

Wojciech Tatara
Wojciech Tatara
Marcin Fijołek.
Marcin Fijołek. Paweł Dubiel
W środę radni Rzeszowa z klubu Prawo i Sprawiedliwość przedstawili koncepcję wprowadzenia w mieście ruchu tramwajowego. O zaletach takiego rozwiązania komunikacyjnego opowiadał Łukasz Zaborowski z Instytutu Sobieskiego w Warszawie.

Odkąd miasto wycofało się z planów budowy kolejki naziemnej, pojawiła się luka w transporcie publicznym. Lekarstwem na to ma być wprowadzenie do Rzeszowa nowoczesnej linii tramwajowej, która usprawniłaby komunikację publiczną.

Nowa perspektywa finansowa

Są szanse i perspektywy na wprowadzanie w naszym mieście tramwaju. Chcemy zachęcić władze Rzeszowa, aby zastanowiły się nad jak najszybszym wprowadzeniem takiego rozwiązania. Wśród mieszkańców zależy nam na wywołaniu entuzjazmu do takiego rozwiązania komunikacyjnego. Jesteśmy na progu nowej perspektywy finansowej. Rzeszów stoi przed szansą zdobycia ogromnych pieniędzy z programu „Rozwój Polski Wschodniej” na ten cel. Nie ma, co zwlekać tylko należy na temat tramwaju w Rzeszowie rozpocząć dyskusję – mówi Marcin Fijołek szef radnych klubu PiS w Radzie Miasta Rzeszowa.

Szczegóły, co do trasy nowej linii tramwajowej w Rzeszowie nie są jeszcze znane.

Robert Kultys.
Robert Kultys. Paweł Dubiel

- Dzisiaj przebiegu trasy tramwajowej nie podamy. Chcemy poważnie potraktować ten projekt i najpierw przeprowadzić szereg analiz, związanych z komunikacją miejską. Dopiero wtedy będzie można mówić o konkretnych trasach. Kwestia, którędy tramwaj pojedzie jest obecnie otwarta. Kolejna kwestia to taki ruch przydałby się w śródmieściu. Ruch samochodowy na przestrzeni lat przesuwa się na północ Rzeszowa. Być może za jakiś czas udałoby by się odciążyć ulicę Piłsudskiego i tak jak jest na Nowym Świecie w Warszawie oprócz ruchu pieszych jeździłby nią tramwaj – mówi Robert Kultys radny PiS.

Przedłużenie przestrzeni miejskiej

Łukasz Zaborowski z Instytutu Sobieskiego w Warszawie przedstawił na prezentacji jak w miastach francuskich wprowadzenie nowoczesnej linii tramwajowej.

Łukasz Zaborowski.
Łukasz Zaborowski. Paweł Dubiel

- Tramwaj ma być przedłużeniem przestrzeni miejskiej. W miastach francuskich dojeżdża on do ścisłego centrum miasta, do kampusu czy szpitala. Niemal pod same drzwi. Co ciekawe nowoczesne tramwaje są bardzo ciche, potrzebują niewiele miejsca do przemieszczania się, dlatego są bardzo funkcjonalne. Badania pokazują, że jeśli jest wprowadzony ruch tramwajowy to kierowcy samochodowi, o wiele chętniej przesiadają się do tego środka komunikacji w przeciwieństwie do autobusów. Tramwaj jest wstanie wjechać w takie miejsca gdzie nie zrobi tego autobus, dlatego jest on tak atrakcyjnym środkiem transportu – wyjaśnia Łukasz Zaborowski.

Jednym z pierwszych miast, w których zdecydowano się wybudować sieć tramwajową jest Olsztyn. Okazuje się, że mieszkańcy chętnie zaczęli korzystać z nowego środka transportu.

-W Olsztynie sieć tramwajową wybudowano tak jak nie powinno się jej budować a i tak okazało się, że cieszy się dużym uznaniem. Gdyby wykonano ją jak należy to jeszcze więcej osób by z niej korzystało – dodaje ekspert z Instytutu Sobieskiego.

Jedynym minusem jest koszt budowy takiej sieci, ponieważ oscyluje on w granicach pół miliarda złotych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24