Radny ma pomysły na poprawę bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych w Rzeszowie

#Bartosz GubernatZaktualizowano 
Jedna z propozycji Daniela Kunysza została już zastosowana w Warszawie. Sygnały świetlne zamontowane w rejonie przejścia uruchamiają się wówczas, gdy do pasów dochodzi pieszy.
W Rzeszowie dochodzi do zbyt wielu wypadków z udziałem pieszych. Niestety, wiele z nich ma miejsce na oznakowanych przejściach, gdzie człowiek powinien czuć się bezpiecznie. Pod koniec grudnia w taki sposób na wysokości Galerii Nowy Świat zginął 27-letni mężczyzna.

Do wielu takich wypadków dochodzi na szerokich ulicach, gdzie w jednym kierunku prowadza przynajmniej dwa pasy ruchu. Kierowcy bezmyślnie omijają tam inne samochody, które zdążyły się już zatrzymać przed przejściem, aby przepuścić pieszego. I wówczas dochodzi do potrącenia. Tak dzieje się m.in. na al. Rejtana, Cieplińskiego, Witosa, ulicach Krakowskiej, Lwowskiej.

- Apelujemy do kierowców o rozsądek i bezpieczne zachowanie, ale w wielu przypadkach to nie przynosi efektu. Niestety, ale za wyprzedzanie przed przejściem mandat wynosi tylko 300 zł i 6 punktów karnych. Dopóki kary nie zostaną zaostrzone, kierowcy nie będą się bardziej pilnować – mówi kom. Paweł Grześ z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Rzeszowie. Zwraca uwagę, że w przypadkach gdy kierowca stworzy w ten sposób wyjątkowe zagrożenie dla pieszych, policja odstępuje od mandatu i od razu kieruje sprawę do sądu. Tam kary są wyższe.

CZYTAJ TEŻ: Ruszył proces chirurga, który potrącił po alkoholu pieszego na przejściu w Rzeszowie

Dwa pomysły na poprawę

Uwagę na problem tragicznych wypadków zwrócił Daniel Kunysz, miejski radny prezydenckiego Rozwoju Rzeszowa.

- W Rzeszowie niestety dochodzi do coraz większej liczby śmiertelnych wypadków na przejściach dla pieszych. Motyw często jest ten sam, kierowcy wyprzedzają na pasach. Media coraz częściej piszą o kolejnych wypadkach w mieście. Proponuję dwa rozwiązania które poprawią bezpieczeństwo na rzeszowskich przejściach dla pieszych

– mówi radny Kunysz.

Pierwsze z nich to zwężanie pasów przed przejściami.

- Takie rozwiązanie zastosowano w Krakowie. Jest tanie i skuteczne, nie wymaga budowy kolejnej kosztownej sygnalizacji świetlnej. Polega na zmniejszeniu szerokości pasa, oraz ustawieniu plastikowych słupków ostrzegawczych przed przejściem. Kierowcy widząc przeszkodę automatycznie zmniejszają prędkość umożliwiając bezpieczne przejście pieszym – mówi radny Kunysz. I proponuje, aby takie rozwiązanie zastosować na ulicach i alejach: Rejtana, Okulickiego, Witosa, Lisa Kuli, Krakowskiej, Żołnierzy I Armii Wojska Polskiego, Armii Krajowej, Lwowskiej oraz obowiązkowo tam, gdzie doszło do śmiertelnych potrąceń.

CZYTAJ TEŻ: Nie żyje kolejny pieszy. Mieszkańcy chcą świateł na ul. Krakowskiej w Rzeszowie

Ostrzega przy pomocy świateł

Drugie rozwiązanie to aktywne przejścia, które ostrzegają kierowców o zbliżaniu się człowieka do pasów.

- Robią to poprzez uruchomienie elementów świetlnych zamontowanych na znakach drogowych i w jezdni. Włączają się, kiedy czujnik wykryje ruch na chodniku. W efekcie kierowca zdejmuje nogę z gazu. Przez pozostały czas znaki świetlne są nieaktywne. Takie rozwiązanie wypróbowano już na przykład w Warszawie przy Parku Bródnowskim i tam testy wypadły pomyślnie – mówi Daniel Kunysz.

To rozwiązanie proponuje dla przejść przez ulice: Ofiar Katynia, Armii Krajowej, Okulickiego, Krakowską, Warszawską, Lubelską, Maczka, Hetmańską, i Dąbrowskiego. Zwraca uwagę, że i ono jest tańsze od budowy sygnalizacji świetlnej. Jego propozycje zostaną omówione przez radnych i przekazane urzędnikom odpowiedzialnym za bezpieczeństwo na miejskich drogach.

W Przemyślu powstało pierwsze aktywne przejście dla pieszych...

FLESZ: Wypadki drogowe - pierwsza pomoc

Wideo

Materiał oryginalny: Radny ma pomysły na poprawę bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych w Rzeszowie - Nowiny

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 24

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
W
Wojcio

Tak wspaniale piszecie w komentarzach o kulturze kierowców. Może napiszmy o zachowaniu pieszych na przejściach. Sam przez Rzeszów przejeżdżam kilka razy dziennie i nagminnym jest przechodzenie przez jezdnię na czerwonym świetle jak też wchodzenie na przejście bez zachowania jakiejkolwiek ostrożności. Jak to kiedyś usłyszałem od pewnej znajomej wchodzącej w taki właśnie sposób na przejście: " Bo powinien mnie widzieć i się zatrzymać". Może powinien, może i widzi ale czy jest w stanie? Tu nie pomoże budowa zwężeń, nie pomoże też budowa tych jakże pięknych przejść które to wnocy świecą jak bożonarodzeniowa choinka. W części krajów buduje się przejścia nadziemne bądź podziemne. Ale przede wszystkim najważniejsza jest edukacja i to nie tylko kierowców ale w szczególności także pieszych.

zgłoś
p
pniok rzeszowski

W Rzeszowie na przejsciach dla pieszych nalezy zamontowac szlabany jak na przejazdach kolejowych. Oczywiscie zamontowac takze sygnaly dzwiekowe i swiatla czerwone migajace.
Dopiero po opuszczeniu zapor drogowych piesi beda mieli prawo przekraczac jezdnie.
Prawdopodobnie byl by to jednyny i najlepszy sposob na polepszenie bezpieczenstwa pieszych na ulicach Rzeszowa.

 

zgłoś
K
Kicajrze

Radny- idiota... Niech zrobi zwężenia o których mówi na Rejtana, Krakowskiej, Wyzwolenia itd.- tam gdzie są szerokie jezdnie... I pytanie do radnego: co się wydarzy? odpowiedź dla radnego: powstaną ogromne korki, paraliż ruchu w mieście i mnóstwo kolizji drogowych... A wystarczy co jakiś czas zrobić przejścia z sygnalizacją świetlną (tylko bez przesady z ilością na jednej arterii) a resztę przejść zlikwidować i zrobić kładki (takie jak koło Castoramy). Każdy pieszy będzie BEZPIECZNY a jak będzie jakiś próbował przełazić przez ulicę a nie przez kładkę to na własną odpowiedzialność. A i jeszcze wystarczy wyłączyć system "all red" i zsynchronizowac sygnalizację w mieście. Zmniejszy to korki i pośpiech kierowców... Dużo nie trzeba- tylko MYŚLEĆ!! A jak nie ma kasy To Panie radny zmniejszcie wydatki na nasadzenia na rondach i kasa będzie na to co faktycznie jest potrzebne....

zgłoś
K
Kicajrze

Radny

zgłoś
R
ROMAN

Jestem pieszym i kierowcą od 44 lat
Problem jest taki że zapomniano o jednym :
Jezdnia jest dla samochodów
Chodniki są dla pieszych
I to jest podstawa - jeśli trasy są konfliktowe ( dochodzą jeszcze drogi dla rowerów) to następuje ; PUK i tragedia
Co nalezy zrobic : zwężanie jezdni to kretynizm / ograniczyc przejścia na trasach przelotowych i ringach - tam gdzie muszą byc przejścia podziemne/ kładki gdzie nie ma możliwości światła i jeszcze jedno przejscia nie co kawałek a co 300/500 metrów na trasach głównych( wariactwo mamy np.na sikorskiego /rejtana
Na pozostałych ulicach ograniczyc przejscia do skrzyżowan .
I podstawa uczenie pieszych o zachowaniu w momencie przechodzenia i przed przejsciem -
Bo to nie Rzeszów z przed 60 lat gdzie samochód jechał raz na godzine a furmanki nie osiągały takich szybkości ; O !

zgłoś
a
asd

kultura kierowców w Polsce niestety jest na niskim poziomie ale to też wina policji, dlaczego tylko suszą w krzakach zamiast patrolować centrum, zabrać parę praw jazdy za wyprzedzanie przed przejściami i towarzystwo się uspokoi

zgłoś
q
qqza

"apelujemy do kierowców" - i to jest PROBLEM! Wielu pieszych myśli, że jak ma zielone światło to znaczy, że wszystkie samochody automatycznie się zatrzymują. Tak nie jest, pijak, ćpun mogą cię rozjechać. Kierować może osoba, która ma właśnie zawał, zasłabła albo cokolwiek innego. Po to masz człowieku oczy, żeby się rozglądnąć, jak widzisz, że ktoś się nie zatrzymuje to sam zrób krok w tył a nie pchaj się pod koła...

zgłoś
p
pomysł
W dniu 08.02.2019 o 08:07, polo napisał:

Piesze i spedalone zombie zachowują się jak samobójcy. Nawet jakby całkowicie wyeliminował ruch samochodów to i tak będą ginąć bo się będą zderzać o siebie z przeświadczeniem, że "to przecież ten drugi ma uważać, a nie ja". 

A ja proponuję również "mądry" pomysł coby zlikwidować wszystkie przejścia dla pieszych-wtedy w ogóle nie byłoby wypadków a i jeszcze przy punktach byłych przejść postawić policjantów lub straż miejską i dla chcących przechodzić sypać wysokie mandaty! Oj jakże wzbogaciłby się budżet miasta

zgłoś
F
Fan
W dniu 07.02.2019 o 21:31, driver napisał:

Najskuteczniejszym,lecz trochę kosztownym rozwiązaniem jest budowa przejść podziemnych,przynajmniej tam,gdzie sygnalizacja świetlna jest tylko dla przejścia dla pieszych,a nie budowanie ich co 200 metrów na głównych ulicach przelotowych i nie tylko.Rzeszów ma ponad miliardowy budżet to stać na wybudowanie z 5 rocznie takich podziemnych przejść.Usprawni to ruch oraz zaoszczędzi mnóstwo paliwa.Przy Nowym Swiecie aż prosi się o takie przejście.

Wybudują przejścia podziemne, a ludzie i tak będą przechodzić przez jezdnię górą, w miejscach niedozwolonych, bo im się nie będzie chciało schodzić na dół, tylko na skróty. Tak jest w Trzcianie, co z tego że jest przejście podziemne pod DK94 jak i tak przechodzą przez 4 pasy jezdni.

zgłoś
F
Fan

Tak, zwęźmy wszystkie drogi do jednego pasa, najlepiej. Co za idiotyczny pomysł.

zgłoś
p
polo

Piesze i spedalone zombie zachowują się jak samobójcy. Nawet jakby całkowicie wyeliminował ruch samochodów to i tak będą ginąć bo się będą zderzać o siebie z przeświadczeniem, że "to przecież ten drugi ma uważać, a nie ja". 

zgłoś
Y
Yanq palownik

Rzeszów potrzebuje zwężeń jezdni, można pójść dalej i zlikwidować 1/3 dróg w mieście. Z pewnością poprawi to BEZPIECZEŃSTWO...

zgłoś
K
Kierowca

Bezmyslni kierowcy, a piesi niby swieci? Obowiazkiem pieszego jest upewnic sie ze moze bezpiecznie wejsc na jezdnie. Jako kierowca nagminnie obserwuje zombi zapatrzone w komorki, zakapturzone, ubrani na ciemno i moze 2/10 upewnia sie ze wszystkie samochody sie zatrzymuja i moga bezpiecznie wejsc na pasy, reszta na zasadzie hurrra idziemy bo kierowca ma obowiazek sie zatrzymac i nie wazne ze pakuje sie mu prosto pod maske. Zadna strona nie jest swieta ale na drodze obowiazuje zasada ograniczonego zaufania, kierowca nie zawsze jest cwaniakiem, czasem zwyczajnie nie zauwazy bo cos odwrocilo jego uwage a tych cos moga byc dziesiatki na drodze.

zgłoś
G
Gość

1 pomysł jest wyjątkowo głupi. Ale to tylko moje zdanie. Jeżeli już to wzbudzana sygnalizacja świetlna. Rozwiązanie droższe ale równie skuteczne i nie korkuje tak bardzo miasta.

zgłoś
X
Xxxx

Jak dla mnie problemem są niedostatecznie oświetlone przejścia dla pieszych. Codziennie wieczorem jeżdżę Langiewicza i na żadnym z przejść nie jestem wstanie w ciemnościach dostrzec cokolwiek zwłaszcza będąc oslepianym przez samochody z naprzeciwka.

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3